Jeg har udvidet mit varmeanlæg med en luft til vand varmepumpe, så jeg nu har 3 varmekilder:
Solfangere, Pillefyr og VP.
Alt er sat op og fungere fint, men jeg blev opmærksom på at en VP selv ved temp op til 50-55 har en COP på omkring 2.
Her om sommeren hvor min combi VVB af og til skal bruge EL varmen, vil jeg med fordel kunne udnytte VP VVB opvarmnings funktion.
Så der skal laves lidt om på rørføringen, først koblede jeg en 3 vejs ventil på, men blev opmærksom på problemer med kredsløbet isolerede for adgang til tryk ekpansionsbeholder mm.
Jeg har nu tegnet et nyt diagram som jeg mener bør fungere (og kræver få ændringer af det eksisterende setup).
Håber der er nogle af de skarpe hoveder herinde der vil kaste et blik og se om det ser nogenlunde fornuftigt ud eller jeg har overset noget, inden jeg finder svensknøglen frem

3 vejs ventil #1 styres af VP (opvarmning af VVB eller central varme).
3 vejs ventil #2 min egen styring, den måler temperatur på buffer top og VVB, hvis bufferen er varmere end VVB åbnes der til buffer cirkulation, ellers er skiftes der til automatisk gennemstrømnings ventil (1-2L / min).
Denne ventils primære funktion er om sommeren når solen varmer bufferen op (eller ikke gør), eller hvis f.eks. EL patronen tændes vil jeg ikke varme bufferen op også.
Solvarmen og pillefyret kører på hver deres eget system, med pumper, tryk eksp. osv. det fungere fint igennem flere år, derfor er de ikke tegnet ind.
De bruger de 2 spiraler i buffer beholderen og er derfor isoleret ift. resten af setup'et.
Tak!