Multi varme system opsætning

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Har takket: 28 gange
Blevet takket: 3 gange

Multi varme system opsætning

Indlæg af cp_ »

Hej,

Jeg har udvidet mit varmeanlæg med en luft til vand varmepumpe, så jeg nu har 3 varmekilder:
Solfangere, Pillefyr og VP.

Alt er sat op og fungere fint, men jeg blev opmærksom på at en VP selv ved temp op til 50-55 har en COP på omkring 2.
Her om sommeren hvor min combi VVB af og til skal bruge EL varmen, vil jeg med fordel kunne udnytte VP VVB opvarmnings funktion.
Så der skal laves lidt om på rørføringen, først koblede jeg en 3 vejs ventil på, men blev opmærksom på problemer med kredsløbet isolerede for adgang til tryk ekpansionsbeholder mm.
Jeg har nu tegnet et nyt diagram som jeg mener bør fungere (og kræver få ændringer af det eksisterende setup).

Håber der er nogle af de skarpe hoveder herinde der vil kaste et blik og se om det ser nogenlunde fornuftigt ud eller jeg har overset noget, inden jeg finder svensknøglen frem :)

3 vejs ventil #1 styres af VP (opvarmning af VVB eller central varme).

3 vejs ventil #2 min egen styring, den måler temperatur på buffer top og VVB, hvis bufferen er varmere end VVB åbnes der til buffer cirkulation, ellers er skiftes der til automatisk gennemstrømnings ventil (1-2L / min).
Denne ventils primære funktion er om sommeren når solen varmer bufferen op (eller ikke gør), eller hvis f.eks. EL patronen tændes vil jeg ikke varme bufferen op også.

Solvarmen og pillefyret kører på hver deres eget system, med pumper, tryk eksp. osv. det fungere fint igennem flere år, derfor er de ikke tegnet ind.
De bruger de 2 spiraler i buffer beholderen og er derfor isoleret ift. resten af setup'et.

Tak!
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.

KL15 - viewtopic.php?t=3796
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Multi varme system opsætning

Indlæg af Bri_Jac »

jeg kan ikke helt forstår hvordan du bestemmer om vandet skal cirkulere fra 1 eller 2.
lad os antage at solen skinner og din 300l buffer beholder er 70°C varm grunder opvarmning fra solfanger. og din VP derfor er SLUKKET og det vand derfor er 25°C, men som jeg ser det vil cirkulationen enten kommer igennem 1 eller 2, eller blande vandet sammen, vand løber igennem hvor der er lettest gennemstrømning.

Der kan jo være morgener der ønskes varme i gulve, specielt badeværelset.
Capture.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

Tak for svar. VP har sin egen pumpe, som kører når den er tændt - min umiddelbare oplevelse indtil videre er at vandet ikke cirkulere igennem VP når den er slukket.
F.eks. lige nu er den slukket (vand temp på dens udgang er 13 grader) og vandet cirkulere i gennem bufferen og VVB beholder med næsten 50 grader (solvarme).
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

cp_ skrev: 06 maj 2025 12:25 Tak for svar. VP har sin egen pumpe, som kører når den er tændt - min umiddelbare oplevelse indtil videre er at vandet ikke cirkulere igennem VP når den er slukket.
F.eks. lige nu er den slukket (vand temp på dens udgang er 13 grader) og vandet cirkulere i gennem bufferen og VVB beholder med næsten 50 grader (solvarme).
Har ikke kigget hele dette setup igennem endnu - men en trøst er da at det evt. MEGET varme vand da ikke siver ud i varmepumpen :) Jeg skriver kun dette som en af mine kæpheste - udsæt ikke varmepumpeveksleren ( sidder i varmepumpen ) for meget varmt vand. Varmepumpen kan tage skade af for høj temperatur på veksleren ( skrevet i adskillige andre tråde her på SP ).

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

Smoelfen skrev: 06 maj 2025 13:33 Har ikke kigget hele dette setup igennem endnu - men en trøst er da at det evt. MEGET varme vand da ikke siver ud i varmepumpen :) Jeg skriver kun dette som en af mine kæpheste - udsæt ikke varmepumpeveksleren ( sidder i varmepumpen ) for meget varmt vand. Varmepumpen kan tage skade af for høj temperatur på veksleren ( skrevet i adskillige andre tråde her på SP ).
Tak for svar. Ja, jeg så godt en af dine indlæg omkring det tidligere.
Jeg går ud fra, når den står i standby position til varme produktion vil den med interval lave lidt cirkulation for a tjekke vand temperatur.
I "hot water only" (til varmt vand) bør det ikke være et problem, pga. fjern føleren.
Men er opmærksom på at der ikke skal cirkulere 70+ grader varmt vand igennem den :great:
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796

MGB
Stoker III
Stoker III
16
Mit fyr: Passat Compact C1-stoker-bioheat styring
Areal: 180 + garage 50
Brændsel: træpiller / gas om sommeren
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Geografisk sted: I nærheden af Nibe
Blevet takket: 7 gange

Indlæg af MGB »

Med dette setup af 3 varmekilder - kan du slippe for elafgiften over 4.000 kwh.
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

Så vidt jeg har forstået, ja. Så længe VP er den primære varmekilde - det skal man så ind og rette i BBR.
Derefter skal man sende en erklæring til sit EL-selskab om at man ønsker at tiltræde den ordning. Det her jeg ikke gjort endnu, da jeg har solceller i gruppe 6 og der er det bedst at ordningen kører pr. 1/1.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

cp_ skrev: 06 maj 2025 12:25 VP har sin egen pumpe, som kører når den er tændt - min umiddelbare oplevelse indtil videre er at vandet ikke cirkulere igennem VP når den er slukket.
Tak for forklaring, for mit setup jeg er ved at lave, der har min billige kineser VP nemlig IKKE sin egen cirkulationspumpe. Så derfor antog jeg at du har 1 styks pumpe til alt cirkulation (som din tegning angiver)
cp_
Stoker IV
Stoker IV
17

Indlæg af cp_ »

Bri_Jac skrev: 07 maj 2025 13:56 Tak for forklaring, for mit setup jeg er ved at lave, der har min billige kineser VP nemlig IKKE sin egen cirkulationspumpe. Så derfor antog jeg at du har 1 styks pumpe til alt cirkulation (som din tegning angiver)
Ja, min fejl. Jeg troede faktisk det var standard på VP'ere, ligesom gasfyr (af dem jeg har set).
Min er også en kineser (Gree Versati IV SG aka Copmax monobloc.. ) og der er godt tryk på den indbyggede pumpe når den er tændt.

Iøvrigt nogle der ved noget omkring SG = Smart Grid på varmepumper, jeg kan slå funktionen til og fra, men manualerne siger stortset intet omkring hvad præcis det gør.
Ideen er jo med smart grid at udstyret selv kan finde ud af hvornår det er billigt og dyrt at bruge strøm, så vidt jeg har forstået.
Men er det på nogen måde implementeret i det danske EL net, ud til forbrugerne, eller er det lokalt man sætter en dims på EL nettet og bruger home assistent eller lign til at styre SG signalerne (tænd/sluk vp.... eller hvad der ellers kan være).
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

cp_ skrev: 07 maj 2025 19:40 Iøvrigt nogle der ved noget omkring SG = Smart Grid på varmepumper, jeg kan slå funktionen til og fra, men manualerne siger stortset intet omkring hvad præcis det gør.
Ideen er jo med smart grid at udstyret selv kan finde ud af hvornår det er billigt og dyrt at bruge strøm, så vidt jeg har forstået.
Men er det på nogen måde implementeret i det danske EL net, ud til forbrugerne, eller er det lokalt man sætter en dims på EL nettet og bruger home assistent eller lign til at styre SG signalerne (tænd/sluk vp.... eller hvad der ellers kan være).
Der er normalt 2 indgange ( NC / NO kontakter ) som benyttes til SG. Den ene hæver temperaturen x grader ved aktivering, hvor x sættes i VP styringen. Den anden sænker y grader ved aktivering, hvor y sættes i VP styringen. VP'en kan ikke selv finde ud af hvornår strømmen er dyr / billig, men skal aktiveres f. eks. af HA ( suk, er stadig ikke kommet i gang med HA ). Jeg har kørt med det, sammen med en hjemmestrikket ( ESP8266 ) styring som styrede en 3 vejs ventil og gulvvarme aktuatorer sammen med en buffertank se viewtopic.php?p=366831#p366831. Det virker og når det går hårdt for sig mht. differentieret elpriser sparer vi omkring 5.- døgnet.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Tilbage til "Varmepumper"