Opvarmning med træpiller i fremtiden.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 22 gange

Opvarmning med træpiller i fremtiden.

Indlæg af vilhapiller »

Hej.

Fremtiden er svær at spå om.

Men hvordan tror vi fremtiden bliver angående opvarmning med træpiller. For et par år siden overvejede jeg at skifte pille fyret ud med et nyt mere tidssvarende pillefyr, det blev ikke til noget, har i stedet for fået lidt reservedele lagt på hylden, i tilfældet af at der skulle gå noget i stykker, det sker jo for det meste når alle butikker har lukket og det er koldt.

Jeg må ærligt indrømme at jeg ikke helt kan overskue at skulle investerer i et nyt anlæg, for vores politikere og skiftende regeringer er svære at blive kloge på. Den ene dag skal vi have alle gas fyr udfaset i 2035 og nu meldes der ud at man sagtens kan køre med gas (biogas) nogen siger så at det bliver dyrt at opvarme med gas uden statstilskud. Kender en familie der for to år siden købte et nyt pillefyr og dertil hørende 10 tons silo, lækkert anlæg men også et projekt til 150.000 kr.

Er der en fremtid for pillefyr ? Det håber jeg personlig at der er for vi kommer aldrig til at opvarme billigere med noget andet i vores hus, med mindre at pillerne stiger helt vildt, eller at Varmepumper kommer ned i et andet prisleje, hvordan EL priserne bliver er heller ikke til at gennemskue, det virker lidt som om at prisen stiger mere og mere jo billigere strømmen bliver så kommer der bare forskellige afgifter, og kunne man forestille sig at man i fremtiden ikke for statsafgiften til bage over 4000 kWh.

På den anden side kan staten jo med lethed ligge en afgift på vores skorsten, bare en lille en på nogen få 1000 kr. eller også en ordentlig en på mange 1000 kr, der ville gøre at alt andet bliver billigere at opvarme med.

Hvor står vi henne om 5 til 10 år.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Opvarmning med træpiller i fremtiden.

Indlæg af triumph »

Man kan jo forestille sig alt muligt, men efter min mening er der ingen tvivl om at de politiske vinde gå mod elektrificering = varmepumper => før alle er flyttet over på varmepumper, så tror jeg ikke der pilles ved reduktion af elafgiften
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Indlæg af Smoelfen »

vilhapiller skrev: 04 jun 2025 22:47 Hej.

Fremtiden er svær at spå om.
Ja, jeg anbefaler folk til at holde sig til det de har. Dem med gasfyr ved vi at kedlen og andre dele brænder ud, skift stumper og det er kørende lidt endnu.
vilhapiller skrev: 04 jun 2025 22:47 Men hvordan tror vi fremtiden bliver angående opvarmning med træpiller. For et par år siden overvejede jeg at skifte pille fyret ud med et nyt mere tidssvarende pillefyr, det blev ikke til noget, har i stedet for fået lidt reservedele lagt på hylden, i tilfældet af at der skulle gå noget i stykker, det sker jo for det meste når alle butikker har lukket og det er koldt.
Som du, læg nogle stumper på hylden og kør videre. Det tror jeg er den bedste beslutning.

Ideen med at skifte varmekilde for at spare penge tror jeg ikke på. Se de sidste par års kaos på energiområdet, så steg gassen, el'len og træpillerne etc. fulgte efter, såå hvad var lige besparelsen fra den ene energikilde til den anden?
vilhapiller skrev: 04 jun 2025 22:47 Er der en fremtid for pillefyr ? Det håber jeg personlig at der er for vi kommer aldrig til at opvarme billigere med noget andet i vores hus, med mindre at pillerne stiger helt vildt, eller at Varmepumper kommer ned i et andet prisleje, hvordan EL priserne bliver er heller ikke til at gennemskue, det virker lidt som om at prisen stiger mere og mere jo billigere strømmen bliver så kommer der bare forskellige afgifter, og kunne man forestille sig at man i fremtiden ikke for statsafgiften til bage over 4000 kWh.
triumph skrev: 05 jun 2025 09:30 Man kan jo forestille sig alt muligt, men efter min mening er der ingen tvivl om at de politiske vinde gå mod elektrificering = varmepumper => før alle er flyttet over på varmepumper, så tror jeg ikke der pilles ved reduktion af elafgiften
Lægger politikerne afgift på det ene gør de også på noget andet, og så er vi lige vidt.

Som bekendt er jeg jo selv landet på varmepumpen for 25 år siden til en særdeles billig pris. Dengang overvejede jeg selv piller til vores nye hjem. Var jeg endt på piller, så havde jeg sikkert stadig holdt mig til det i denne tid vi lever i lige nu, uden så meget som at rynke et hår på hovedet. Varmepumpen er blevet skiftet ud undervejs, stadig til en billig pris.
Der begynder jo at komme billigere pumper på markedet. Så en 7 kW luft / vand til ca. 18000.- - køb 2, hvis en ikke er nok, og skulle en gå ned, er der stadig en der holder på varmen :) Køb ikke stumper til dem, vi kan jo ikke pille ved væskesiden uden at være certificeret, og er det for dyrt at reparerer på, så køb en ny :) Dette skrevet med lidt malurt i bægeret, da jeg ikke understøtter "brug og smid væk".
vilhapiller skrev: 04 jun 2025 22:47 Er der en fremtid for pillefyr ? Det håber jeg personlig at der er for vi kommer aldrig til at opvarme billigere med noget andet i vores hus, med mindre at pillerne stiger helt vildt, eller at Varmepumper kommer ned i et andet prisleje, hvordan EL priserne bliver er heller ikke til at gennemskue, det virker lidt som om at prisen stiger mere og mere jo billigere strømmen bliver så kommer der bare forskellige afgifter, og kunne man forestille sig at man i fremtiden ikke for statsafgiften til bage over 4000 kWh.

På den anden side kan staten jo med lethed ligge en afgift på vores skorsten, bare en lille en på nogen få 1000 kr. eller også en ordentlig en på mange 1000 kr, der ville gøre at alt andet bliver billigere at opvarme med.
Jeg tror stadig det bedst kan betale sig at holde sig til det man har, se tiden lidt an, for nuværende og "kører lidt på pumperne", skifte lidt stumper og hvis man kan, have lidt andre alternativer til at holde boligen varm i nødsituationer. Vi har beholdt brændeovnen og den er gået hen og blevet særdeles støvet. Jeg tror stadig at hvis man kan, skal man holde sig langt fra fjernvarme. Man bliver stavnsbundet til noget fikst og færdig, uden mulighed for at spæde op med noget alternativt, uden fleksibilitet, hvis prisen løber løbsk eller i en nødsituation.

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 17 gange

Indlæg af pso »

Den nye fjernvarme i tårnby bliver alt for dyr, vi har besluttet at skifte til varmepumpe, konen kan ikke fyre med piller så hvis jeg pludselig ikke kan så! (Vi har kun plads til 100Kg minisilo, det holder få dage om vinteren). Jeg har købt en panasonic monoblok t-cap 9kW den koster ca 40Kkr, den kan jeg selv installere og derved spare de 40-50kr de forlanger for 1-2 dags installations arbejde. T-cap er effektiv og fuld effekt helt ned til -15deg modsat mange andre. Der bliver en lige en en udgift til elektriker for en undertavle, men den bliver så forberedt for elbillader.
Men ja hvis det fungere med pillefyr så fortsæt med det.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

pso skrev: 06 jun 2025 10:53 Den nye fjernvarme i tårnby bliver alt for dyr, vi har besluttet at skifte til varmepumpe, konen kan ikke fyre med piller så hvis jeg pludselig ikke kan så! (Vi har kun plads til 100Kg minisilo, det holder få dage om vinteren). Jeg har købt en panasonic monoblok t-cap 9kW den koster ca 40Kkr, den kan jeg selv installere og derved spare de 40-50kr de forlanger for 1-2 dags installations arbejde. T-cap er effektiv og fuld effekt helt ned til -15deg modsat mange andre. Der bliver en lige en en udgift til elektriker for en undertavle, men den bliver så forberedt for elbillader.
Men ja hvis det fungere med pillefyr så fortsæt med det.
Nu inden træerne gror ind i himlen, mener jeg lige, at nogle ting skal sættes på plads.

T-cap er stort set lige så effektiv som alle andre R32-maskiner, så på den score får den ikke ekstra point. Se nedenstående, sakset ud af databladet for Panasonic-maskinen. Så den holder ikke.

T-cap er effektiv og har fuld effekt helt ned til -15°C. Det kan de andre maskiner også, med fuld effekt, dog ikke til den opgivne værdi, men ved en lavere værdi end den opgivne. Det handler om, at maskinen bliver styret til maksimalt 9 kW under alle konditioner. Det handler kun om noget kode i programmet. Effektiviteten falder stort set lige som alle andre maskiner. Så det samlede energiforbrug vil også blive det samme. Igen, læs databladet, det er ikke rumvidenskab, Panasonic viser med den konstante udgangseffekt. Hvad er lige det smarte ved en konstant udgangseffekt? Ejendommen har jo ikke brug for en konstant effekt under forskellige udendørs temperaturkriterier. Panasonic er en god maskine, men alt det salgsgas kunne vi nok være foruden.

Mvh Smoelfen
panasonic.JPG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 17 gange

Indlæg af pso »

Jo jeg har læst databladet på en del VP'r.
Beklager hvis jeg skrev lidt uprecis, panasonic T-cap er ikke bedre end alle andre, der findes mange andre gode på markedet i dag. Men den er langt bedre end de dårlige der stadig også sælges mange af. Jeg har ikke valgt panasonic t-cap fordi det er den bedste, men fordi den fås som compact (monoblock) jeg selv kan installerer til en rimelig pris.
Panasonic t-cap 9KW har cop 3.05 ved +7 ude og 55 fremløb (sommer varmtvand), Ca 4 ved +7 ude og 45 fremløb. Den er ca 2.6 ved -7 og 45 frem.
Jeg blev f.eks besøgt af en der kaldte sig energikonsulent(desværre ikke en beskyttet title) han ville sælge mig en dansk fabrikeret med R32, hvor års scop sådan var god nok til en gennemsnits dansk vinter. Men cop var allerede nede på 2 ved +7 grader og 45 frem, i tilfælde af vi får bare en måned med rigtig vintervejr (og typisk høje elpriser) betyder det ret meget om cop er 2 eller over 3. Mange af de dårligere nærmer sig cop på 1 når vi kommer ned på -7 og derunder.
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

pso skrev: 07 jun 2025 13:58 Jo jeg har læst databladet på en del VP'r.
Beklager hvis jeg skrev lidt uprecis, panasonic T-cap er ikke bedre end alle andre, der findes mange andre gode på markedet i dag. Men den er langt bedre end de dårlige der stadig også sælges mange af. Jeg har ikke valgt panasonic t-cap fordi det er den bedste, men fordi den fås som compact (monoblock) jeg selv kan installerer til en rimelig pris.
Panasonic t-cap 9KW har cop 3.05 ved +7 ude og 55 fremløb (sommer varmtvand), Ca 4 ved +7 ude og 45 fremløb. Den er ca 2.6 ved -7 og 45 frem.
Jeg blev f.eks besøgt af en der kaldte sig energikonsulent(desværre ikke en beskyttet title) han ville sælge mig en dansk fabrikeret med R32, hvor års scop sådan var god nok til en gennemsnits dansk vinter. Men cop var allerede nede på 2 ved +7 grader og 45 frem, i tilfælde af vi får bare en måned med rigtig vintervejr (og typisk høje elpriser) betyder det ret meget om cop er 2 eller over 3. Mange af de dårligere nærmer sig cop på 1 når vi kommer ned på -7 og derunder.
Nuvel, jeg forstår nu godt dit valg af varmepumpe, en monoblock. Man kan selv sætte den op ( det gjorde jeg første gang i 2000/2001 ), alt kølemiddel er udendørs, to rør og kabel, og så er man kørende.

Når det kommer til virkningsgrad, kan jeg også finde nogle af de billige kinesiske maskiner, som kan hamle op med f.eks. T-cap:

T-cap: COP 3.05 ved +7°C ude og 55°C fremløb
RS07: COP 2.99 ved +7°C ude og 55°C fremløb

T-cap: Ca. 4 ved +7°C ude og 45°C fremløb
RS07: 3.54 ved +7°C ude og 45°C fremløb

T-cap: Ca. 2.6 ved -7°C og 45°C fremløb
RS07: Ca. 2.62 ved -7°C og 45°C fremløb

Dette er på en Copmax RS07 R32 maskine, som jeg har kørt test på på andet år (den skulle kun have kørt i et år). Jeg skal ikke foregøgle disse mange billige maskiner, så hellere en Panasonic. Jeg er stadig meget skeptisk overfor denne billige maskine, men sandheden er, at udover de 7 andre steder, hvor der kører RS07 og RS10 ( en enkelt RS15 ), kører de forbavsende godt. Der har været nogle få alarmer på dem, hvor flowet har været for lavt, ellers kører det.

Når det kommer til den praktiske indkørsel af maskinerne, gælder det dem alle, at der er en kæmpe forskel på, hvordan de afrimer, og hvordan de styrer cirkulationspumpen. Der er hurtigt tæt på 1000 kWh at hente på årsbasis ved at have fokus på disse to ting. Specielt på cirkulationspumpestyringen halter det bagefter. F.eks. ønsker vi varme på stengulvene om sommeren. Derfor er der selvfølgelig cirkulation på, men denne køres helt ned til 250-300 L/h, når der ikke produceres varme. Det siger sig selv, at varmepumpen står stille det meste af tiden (ca. 23 timer i døgnet), starter ved lav produktion og optager derved kun ca. 400 Watt. Her kører cirkulationspumpen på næsten max og optager 60 Watt. Resten af tiden, 23 timer, bør cirkulationspumpen køres ned i niveau eller helt slukkes og kun tændes ved varmtvandsproduktion.

Nå, men jeg håber virkelig, du får et godt setup, og håber du også vil dele dine oplevelser her på SP, specielt når nu pillerne er passé og en varmepumpe tager over. En af de ting, jeg stadig synes er sjovt at betragte, er den forskel i virkningsgrad ved forskellige fugtighedsgrader i luften udendørs. Det påvirker utrolig meget.

Mvh Smoelfen
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5

Indlæg af Smoelfen »

Lige tilbage til trådens oprindelige emne.
Jeg tror stadig, at hvis man kan, så bør man blive på den varmekilde, man har. Hvis man står og kan se, at man i nær fremtid skal skifte, f.eks. pillerne ud med en varmepumpe, og ens system kræver høje fremløbstemperaturer, skal man se på en varmepumpe baseret på R290. Fabrikanterne kommer med bedre varmepumper baseret på R290. Jeg er kun lidt usikker på holdbarheden af disse maskiner, men lad os se, om ikke fabrikanterne får styr på maskinerne med dette kølemiddel.

Mvh Smoelfen

Tilbage til "Fri debat"