Tak for informationen.Smoelfen skrev: 07 maj 2025 20:24 Der er normalt 2 indgange ( NC / NO kontakter ) som benyttes til SG. Den ene hæver temperaturen x grader ved aktivering, hvor x sættes i VP styringen. Den anden sænker y grader ved aktivering, hvor y sættes i VP styringen. VP'en kan ikke selv finde ud af hvornår strømmen er dyr / billig, men skal aktiveres f. eks. af HA ( suk, er stadig ikke kommet i gang med HA ). Jeg har kørt med det, sammen med en hjemmestrikket ( ESP8266 ) styring som styrede en 3 vejs ventil og gulvvarme aktuatorer sammen med en buffertank se viewtopic.php?p=366831#p366831. Det virker og når det går hårdt for sig mht. differentieret elpriser sparer vi omkring 5.- døgnet.
Mvh Smoelfen
Man skulle tro det var en slags standard - f.eks. hvis man læser denne brochure for SIK, er det nok noget andet, når de snakker smart grid - for her tænker jeg på ligesom det var(er) muligt at lave lokalt netværk over ens lokale EL net og ikke via seperate forbindelser, kunne man sende kommandoer.
https://www.sik.dk/sites/default/files/ ... kerhed.pdf
Jeg har også arbejdet en del med ESP8266 og ESP32 (bla. den jeg bruger til styring af temperatur målere or 3 vejs ventil #2 i mit setup) og har heller ikke prøvet Home Assistent- nå, men der er lidt der skal læses op på når de mørke vinter aftener kommer igen

"Smart Grid modul
En af vejene til at få Smart Grid integreret med forbrugernes produkter er at anvende et Smart Grid modul til
forbrugerprodukter. Det forventes, at der vil blive markedsført ”løse” moduler, der udformes som en adapter
og indsættes som en blok imellem stikkontakten og stikproppen til et apparat. På sigt forventes det dog også,
at funktionaliteten kan indbygges i relevante produkter. Det skal her bemærkes, at udfordringerne i det
følgende kun er relevante for de løse moduler, da der til dem vil kunne tilsluttes en lang række forskellige
produkter. Når funktionaliteten derimod indbygges, vil den være en integreret del, og dermed er sikkerheden
for produktet velovervejet.
På det primitive plan kender vi i dag simple ”tænd- og sluk ure”, der kan styre en eller flere lyskilder i et hus.
Et løst Smart Grid modul er en noget mere avanceret udgave af samme funktionalitet, idet man her kan
fjernstyre enheden, og fordi enheden tænkes brugt bredere end de nuværende tænd- og sluk ure anvendes i
dag.
"
EDIT:
Overså det i manualen, der er præcis som du siger 2 indgange til SG.