Hej i foråret fik jeg god hjælp her inde til indstilling af fyret. Desværre har fyret kørt dårligt de sidste 14 dage, måske pga. for meget sommervarme :-D
Fyret soder meget og i sidste ender slå fra pga. A1. Efterfølgende er der tyk klisteret sod overalt i fyret
Kan en kyndig rådgive mig til evt. ændring i indstillingerne.
Hej vil du være venlig kun at oprette et indlæg for samme problem, da vi trykker på knappen for "nye indlæg" når vi besøger forumet. Så giver det ingen mening at oprette to identiske indlæg.
Skærmbillede 2025-07-23 130608.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Ja det skyldes at dit hus ikke kalder på varme. Synes jeg husker en del "fyrmestre" slukker pillefyret i sommerperioden og kun kører med elpatron til varmt vand.
Har du fjernet turbolatorerne? se markeret med rødt
du skal nemlig når det ikke er så koldt længere sørge for at undgå "pausefyring" da det soder dit fyr. så derfor skal turbolatorerne fjernes så du derved nedsætter perioden med pausefyring.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Bri_Jac skrev: 23 jul 2025 13:15
Ja det skyldes at dit hus ikke kalder på varme. Synes jeg husker en del "fyrmestre" slukker pillefyret i sommerperioden og kun kører med elpatron til varmt vand.
Har du fjernet turbolatorerne? se markeret med rødt
du skal nemlig når det ikke er så koldt længere sørge for at undgå "pausefyring" da det soder dit fyr. så derfor skal turbolatorerne fjernes så du derved nedsætter perioden med pausefyring.
De sidder godt nok i fyret nu, det var jeg ikke klar over. Er det en alm ting at gøre ved "sommer drift" ?
Old_baxi skrev: 23 jul 2025 21:13
Har prøvet at koble cirkulationspumpe fra men det hjælper ikke.
jeg ville ikke stoppe cirkulationspumpen, da du derved afskærer dit pillefyr fra at transportere varmt varmt vand væk fra fyret.
Noget helt andet, er der tilstrækkeligt med vand på systemet? kan du prøve at lufte ud over kedlen, så du sikker på det ikke er "fyldt" med luft (hvis du allerede har tjek på dette behøver du ikke at gøre det igen)
ja jeg ville selv fjerne samtlige turbolatorer, i hvertfald de næste 24 timer for at se om der er færre perioder med pausefyring.
Kort efter mit sidste indlæg, stoppede blæseren med at virke. Den brændte F1 sikringen over. Jeg har sat en helt ny motor inkl hjul på og den har kørt i 3 dage.
Men i går aftes får fyret fejlstrømsrelæet til at slå fra
Jeg kan her til morgen konstaterer at det er blæseren på fyret som slår fejlstrømmen fra. Men F1 sikringen er brændt ikke over.
Med blæseren slår fra kan fyret start normalt og begynder at fylde piller ind.