Efter at have spurgt BAXI hvilken størrelse lysning der passede til fyret er lysningen nu 180mm mod 160mm før renoveringen af skorstenen (BAXI sagde 175mm).
Jeg havde problemer før renoveringen, og de er ikke blevet mindre efter renoveringen

Mine problemer med fyringen er:
Hvis jeg vil undgå at der står flammer ud i røgrøret, som er ca 60cm langt, er det næsten usvigeligt sikkert at fyret i løbet at ret kort tid brænder så langsomt at jeg får en blank hård skal af sod i fyrets røgkanal og evt. røgrør.
Jeg har forsøgt at justere på primær luft og skylle luft uden at pille ved sekundær luft ( lidt primær luft og meget skylleluft eller meget primær luft og lidt skylle luft, og forskelligt der imellem)
Ved lidt primær luft er der en større tilbøjelighed til at fyret brænder for langsomt, og ved lidt skylle luft får jeg nemt problemer når der der kun er gløder tilbage --> sod
Spørgsmål:
Hvad fan..... gør jeg forkert

Hvad skal forholdet mellem primær luft og skylle luft være, hvad med indstillingen af sekundær luft??
Hvad betyder forøgelsen af lysningens størrelse på 20 mm for trækket i skorstenen ( har på fornemmelsen at trækket bliver større, dog er der tidspunkter hvor det virker som om trækket er mindre

Er der nogen som kan hjælpe??
er der evt en i favrskov kommune somkunne give et lynkursus ?
Jesper