Der er desværre ikke nemt at dyrke gamle dyder som fx selvcirkulation da desværre ikke er såmange, som dyrker denne ellers "grønne" måde at angribe tingene på...
De fleste termostatventiler er vel konstrueret til at have en pumpe til at trykke vandet igennem.
Derfor, hvilke termostatventiler kan anvendes til selvcirkulation?
Jeg ved fra Ernst Drastrup at fjvr (retur) og fjv (fremløb) ventiler begge kan anvendes HVIS det er den med ret stort firkantet hoved, istedet for dem til pumpecirkulation, de er runde i halsen. Der er nemlig alt for stor modstand i dem med den runde hals.
Dem med firkanten lukker og åbner ved hjælp af en ret stor menbran, og der er næsten ingen modstand.
Nogen der kender VVS nummeret på dem?
Findes der andre ventiler eller er disse bare VENTILERNE for selvcirkulation?
Planen er følgende:
Jeg skal bruge en returventil (pga ekspansion sidder på Tee stykke fra fremløb VVB) til som skoldringsikrin til min selvcirkulerende kappebeholder (VVB). Indtil videre kan jeg jo styre temperaturen i VVB vha temperaturen i stokeren, men når solvarmen kommer på til foråret så ønsker jeg ikke højere temperatur end de 60-70 grader. Istedet lagres varmen i de 1200L akkumulering lige under...
Hvilke termostatventiler kan anvendes til selvcirkulation?
-
- Stoker XV
- 17
- Mit fyr: RTB 10 V7 styring
- Areal: 170m2
- Årligt forbrug: ca 5½ ton
- Geografisk sted: Herning kommune
Hvilke termostatventiler kan anvendes til selvcirkulation?
Mvh Peter
RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere
Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere
-
- Supporter
- 18
- Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
- Areal: 160+60m2
- Brændsel: Træpiller, blæst ind
- Fremviser gerne i postnummer: 4140
- Dagligt forbrug: godt 25kg.
- Årligt forbrug: ca.9 ton
- Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
- Har takket: 14 gange
- Blevet takket: 2 gange
Re: Hvilke termostatventiler kan anvendes til selvcirkulation?
Hej Kaptajn!
En grøn metode er en gammeldaw's radiatorventil, den man kan dreje on / off, for at styre flow'et.
Claus Birth
En grøn metode er en gammeldaw's radiatorventil, den man kan dreje on / off, for at styre flow'et.
Claus Birth

Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.
Selvgjort er ofte velgjort.
-
- Stoker XV
- 17
- Mit fyr: RTB 10 V7 styring
- Areal: 170m2
- Årligt forbrug: ca 5½ ton
- Geografisk sted: Herning kommune
Nej, jeg havde nu tænkt på noget lidt mere moderne - helst selvregulerende!Claus Birth skrev:Hej Kaptajn!
Claus Birth

Mvh Peter
-
- Supporter
- 17
- Geografisk sted: Arden
- Blevet takket: 7 gange
Hej Peter.
Såvidt mig bekendt, er det kun Danfoss der laver disse ternostater til selvcirkulerende anlæg.
Jeg kan ikke huske, hvad det rigtige navn er på dem, men grosisterne kender dem sikkert, når bare man forlanger dem til selvcirkulerende anlæg.
Og så skal man bare selv se efter, at det er dem med den ret store firkantede hals, som du selv skriver.
Termostathovedet er det samme som til de øvrige ventiler.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
Såvidt mig bekendt, er det kun Danfoss der laver disse ternostater til selvcirkulerende anlæg.
Jeg kan ikke huske, hvad det rigtige navn er på dem, men grosisterne kender dem sikkert, når bare man forlanger dem til selvcirkulerende anlæg.
Og så skal man bare selv se efter, at det er dem med den ret store firkantede hals, som du selv skriver.
Termostathovedet er det samme som til de øvrige ventiler.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.