Interessant kurve.Ernst Drastrup skrev:Jeg har dyrt fjernvarme, her hvor jeg bor nu, og har sagt farvel til stor beboelse og stort værksted, hvor jeg havde solvarmen, grundet svigtende helbred.
Så jeg kan ikke følge med i, hvormeget de forskellige anlæg med dåser giver.
Men jeg lavede målinger for en del år siden, så jeg kan vise effektiviteten med dåser i forhold til ARCON og BATEC.
Konklusionen må være at dåserne giver en anelse mindre ydelse en de "rigtige" fangere, men forskellen er ret lille, så har man tid og vil spare penge er dåserne at foretrække.
Jeg er dog overbevist om at vil man hælde penge i et færdigt anlæg, får man endnu mere glæde af vacuumrør.
1 De giver høj udelse over en længere periode dagen igennem - pga. solen kan skinne vinkelret på kernen fra ca 30 grader til 150 grader (hvor 90 grader er med udgangspunkt i syd)
2 De isolerer for ude temperaturen - forleden blev min varmtvans beholder 80 grader men ude var det kun 5 grader, og så havde jeg endda centralvarme på huset - det hele drevet af solen alene!
3 Det er nemt at reparere på - om nødvendigt - ihvert fald hvis man anvender heatpipe systemet, hvor vandet alen løber i manifolden.
Walder