Jeg lever med mit træpillefyr på nu 4 fyrings sæson, og er begyndt at interessere mig lidt for at bringe pilleforbruget ned.
Jeg har ikke eksakt målt på mit daglige forbrug, men på en sæson ryger der ca. 6-7 ton til 225m2 bygget i 79, så super isoleret er huset ikke. Der suppleres så med brændeovn til tider.
Jeg har ikke været i stand til at finde meget info om mit fyr, da det stod i huset da jeg købte det.
Efter sigende skulle det være fra 97 og det eneste der står på fyret er "Dantrim - Minitrim"
Det er en pillebeholder med en snegl i bunden der føder pillerne frem til brændkammeret og så koblet på en stor blå kedel
Jeg har ikke gået så højt op i pilleforbrug de foregående år, men efter at have konstateret at temperaturen er over 20 grader i mit fyrrum - som er en gammel stald og dermed uisoleret er jeg begyndt at jagte evt. besparelser
I den forbindelse bed jeg mærke i, at kassen rundt om brændkammeret er enddog meget varm, langt over hvad man kan røre ved uden at brænde sig. Den er dog isoleret med noget hvidt vat med en metalkasse rundt om.
Jeg overvejer lidt at efterisolere med eks: http://guiden.rockwool.dk/produkter/tek ... smaatte-80 for at reducere varmeudledningen, men der dukker jo lige et par spørgsmål op
-Er det det rette produkt jeg har fundet?
-Hvad vil skorstensfejeren sige/evt regler der skal overholdes?
På forhånd tak for hjælpen