HJÆLP ???
HVAD ER DET BEDSTE FYR /STOKER TIL KORN OG FLISFYRING
PS ER FØRSTEGANGS KØBER SÅ INGEN ERFARRING
SKAL OPVARME 240 M2 +60 M2 VÆRKSTED ALT ER RIMLIG ISOLERET
Det er et meget svært spørgsmål du stiller og din problemstilling ligner meget den jeg selv går og tumler med. Jeg har også omkring 250 m2 der skal varmes op og bruger også i omegnen af 4000 liter olie om året - også på en ret ny oliebrænder.
Jeg har gået i stokertankerne det sidste års tid og mine overvejelser har nogenlunde været følgende - kronologisk opstillet:
Brændefyr
Pillefyr (Woody/ Scotte)
Benekov
Luft-vand varmepumpe
Twinheat m20i stoker til pinde, korn, flis og piller
Jordvarme
Reka til korn, flis og piller
Lige nu er jeg lidt i tvivl om det skal være:
Reka'en
En kombineret løsning med Woody-pillefyr og et brændefyr ved siden af.
Derfor har jeg også valgt at vente med investeringen til jeg er HELT sikker på løsningen. Jeg har ikke et fyrrum endnu og derfor skal jeg regne med omkring 100.000 for et evt. stokerfyr + 30.000 for etableringen af et fyrrum. En investering på 130.000 skal gerne kunne forrentes på en rentabel facon og det lader sig ikke gøre hvis jeg fortryder mit valg efter få år.
Som EKP er inde på mht. en kombineret løsning, nemlig Woody pillebrænder og så et brændefyr ved siden af til fastbrændsel, det er netop det jeg har valgt. Brændefyret er en ATMOS DC32s og Woody`en er en 24kw. Begge dele er jeg rigtig meget glad for, selv om der naturligvis også findes meget andet der fungerer.
Før du evt. vælger en stoker skal du gøre dig selv det klart, om du virkeligt vil fyre med korn, flis mv. eller om du størstedelen af tiden alligevel vil fyre med træpiller. Jeg kom dertil, at det var for sjældent jeg ville fyre med andet end træpiller, så derfor en Woody. Men i stedet ville jeg gerne bruge lidt kræfter på, at lave lidt brænde i ny og næ, som tiden nu er til. Derfor også en ATMOS, plus akkumuleringstank, til dette brug.
Men som sagt så er det noget du skal gøre op med dig selv..!!!