Hej.
Meget interessant at læse jeres beretninger om moderne fastbrændselskedler.
Havde jeg dog bare læst det i efteråret......
Her er en virkelig sørgelig beretning... Min gamle far (på 76 år) ville gerne have et træfyr, da han har lidt skov.
Smeden anbefalede en "moderne" Vedex 3300 med blæserstyring/underforbrænding og 1800l akkumuleringstank og alt hvad der tilhører, komplet anlæg 90.000kr !!!!
Jeg har justeret, målt og regeret, og lige lidt hjælper det, det er ligesom en motor der drøner på fuld kraft, men den yder ikke en skid... !!! Og så kan jeg diskutere med smeden og såmænd også Vølund-teknikker om brændværdien i træ osv, osv, lige lidt hjælpr det.
Jeg vender den om, og siger:
Kedlen skal kunne yde 33Kw, så hvis jeg udelukkende fyrer ind i akkumuleringstanken, mener jeg at regne stykket skulle se sådan ud, hvis jeg fyrer 100% i feks 4 timer.
33000W x 4 timer er 132000W
og 1L vand hvor temperaturen stiger 1 grad er 1W, så skulle de 1800L vands gennemsnitstemperatur være steget med: 132000/1800 =72 grader x tab 0.85 = 60grader
Men det jeg oplevede var nærmere 30 grader på 4 timer.
Det var så det tekniske, men hvad der også er kedelig (som i også nævner ) er at man skal have en doktorgrad for at få det til at yde bare lidt, og det kan min aldrende far slet ikke få til at fungere.
Ærgeligt, han føler med rette at han har smidt 90.000kr lige ud af vinduet.
Nu har jeg forsøgt at bygge den om til spånbriketter, så kommer der da lidt fut i kedlen, men absolut ikke imponerende
Nu har jeg smidt nogle af mine fustrationer ud, er der nogen der har nogle input eller ideer til hvad vi kan gøre.
Hilsen, en kommende pillefyrsejer.