Jeg er ny på dette forum og har surfet en del rundt på nettet med søgen efter svar på mit spørgsmål. Jeg har ikke haft hverken jordvarme, stoker, kombifyr eller lignende før men er dog vokset op på en gård hvor vi hver dag skulle fyre med enten træ eller halm.
Situationen er den, at jeg er ved at bygge nyt hus i landzone og skal selv stå for at etablere et varmesystem. Huset bliver et lavenergi-klasse 2 hus på 207 m2. Om et år eller to vil jeg bygge yderlig en bygning (kontor) på ca. 100 m2. Dvs. anlægget skal være gearet til ca. 300 m2 i alt.
På grunden er der masser af træ og jeg har adgang til korn og måske træflis. Et eller andet sted ønsker jeg nok mest et jordvarmeanlæg fordi det er så pokkers nemt i det daglige. Og er vi ude af huset i en weekend, er der stadig varme på huset når vi kommer hjem.
Men de årlige strømomkostninger (ca. kr. 15.000) kan jeg ikke rigtig gøre hverken fra eller til for at nedbringe.
Et kombifyr/stoker kunne være en god mulighed. Billigere at etablerer og billig i drift. Men den daglige arbejdsindsats skal jo holdes op mod den ekstra arbejdsindsats.
Spørgsmål 1.
Hvis et godt kombifyr/stoker der er dimensioneret korrekt, hvor meget arbejde er der i det til daglig? (lad os sige en alm. efterårsdag hvor udetemperaturen er ca. 6 grader) Og hvad vil prisen være for et ordentlig kvalitetsanlæg (alt inkl.)?
Spørgsmål 2.
Vil et lille fyr kunne kombineres med et mindre jordvarme-anlæg? Jeg tænker, at de kolde vinter-måneder kan jeg fyre med træ for at supplere jordvarmeanlægget og dermed nedbringe udgiften til strøm. Er vi ude af huset i en weekend, vil jordvarmeanlægget kunne holde en grundtemperatur i huset.
På forhånd mange tak for jeres svar..
Mvh.
Christian