Jeg ved at Conti laver et ret så godt 4x4 helårsdæk til hellerup traktorer og sådan...(læs toureq og alt det andet wannabe 4x4)
men en hjælp for at finde det rette dæk til dig, ville være at du fortalte størrelsen på de dæk du skal bruge. Ellers er det lidt som at lede efter en nål i en høstak
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
At vælge dæk er som at vælge fyringsanlæg. Nogle er super til det ene og du'r ikke til andet. Andre kan lidt af hvert, men er ikke super til noget. Har selv forgæves ledt efter de ideelle dæk til min Hilux, som både skal køre rimeligt komfortabelt på asfalt, men også skal kunne klare sig på mark og i skov når der skal hentes brænde. Super all-round dæk findes ikke !!
Når du har gjort op hvad dækkene skal klare, så prøv at kigge på www.daektest.com, med risiko for at blive mere ????
/Flemming
Med varm hilsen
Flemming Thomsen Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
når det kommer til både at køre landevej og offroad, så findes der ikke en super allround dæk, for komfort og ekstrem greb, er to udtryk der IKKE hører sammen i samme sætning.
Nogen fabrikanter kalder dem all-terrain, men igen tærren i sætningen, som tager komforten på landevejen.
Som jeg nævnte tidligere, så ved jeg conti laver et udmærket landevejsdæk til 4x4 biler, min svoger kører med dem på sine toureq'er nemlig.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Tja, fik efter en masse slagsmål med firmaet endelig sommerdækkene af Jumpyen da sidste års vinter næsten var gået...
Men den kom continental helårsdæk på, og de overraskede meget positivt i sne, men var tilgendgæl direkte livsfarlige i regnvejr!
Når potten pludselig kan lave hjulspænd i 3. bare fordi det regner så er der sgu noget galt!
Så i min verden findes sommerdæk om sommeren, og vinterdæk om vinteren!
Hvis det ikke er muligt, så vil jeg påstå at det er bedre at satse på sommerdæk hele året, og så lade bilen stå de dage hvor det reelt er vinter ( bortset fra sidste år, så er det normalt ikke mange dage)
Jeg vil mene at der er flere regnvejrs dage iløbet af året (hvor "mine" helårsdæk er ubrugelig) end der er dage hvor der ligger sne...
Men altså... Min privatbil kommer ALDRIG til at nøes med et sæt dæk, det ligger helt fast... ;-)
Bare lige en lille bemærkning...
Hvis man vælger helårsdæk får man to dårlige løsninger,dårlige sommerdæk og dårlige vinterdæk.
Mener du alligevel det skal være helårsdæk har jeg gode erfaringer med Continental Conticros Contakt.
Jeg ser du bruger 225/70 16,men 225/75 16 ville passe bedre,eller 235/70 16.
Når du kører med 225/70 vil den faktiske hastighed være 78,5 når dit spedometer viser 80 kmt.
Hvis du vælger de to andre muligheder vil den faktiske hastighed være 80,8,når spedometret viser 80 kmt.altså lidt længere på literen.
Jeg har selv to sæt dæk til alle mine biler,vinterdækkene er af mærket Falken,hvilket er et udmærket vinterdæk.