Vil lave nyt fyrrum på vores landbrugsejendom, hvor der også er en lille skov, er derfor indtil vidre selvforsynende med træ. Der er fældet mange døde elmetræ siden vi overtog ejendomen for 8 år siden.
Brændværdien af gammel elmetræ er ikke god, det skal man også tage i betragtning når man ser på forbruget i 2010 på 45 m3 stablet brænde.
Stuehuset fra 1880 er på ca 280 m2 dårligt isoleret, som med tiden skal blive til 300 m2 godt isoleret.
Nu bliver 180 m2 og VVB opvarmet med en gammel salamander som står i kælderen, der har været brugt et oliefyr som backup men det er defekt og olietanken er for gammel så den skal skrottes.
Derfor jeg regner med at sætte en ny Atmos DS 50 kedel op, hvis i har et bedre bud må i sige til.

Det nye fyrrum bliver i en bygning med sydvendt tagflade, der ligger vinkelret i forhold til stuehuset.
Jeg ved ikke hvor stort man skal lave fyrrummet, det kan blive op til 9*9 meter og 2,5 meter til loftet.
Har i et bud ?
Det jeg kan læse mig til her på siden, er at man hellere skal have en for stor akk. tank end for lille.
Derfor hvor stor akk. tank er stor nok samt skal det være flere små eller en stor tank ?
Jeg vil helst lave varmeanlæget som trykekspantion og forberedt til solvarme.
Hvis i mangler oplysninger må i bare spørge