Ellers tror jeg jeg ville bruge en veksler som du selv foreslår, der er vel alligevel en ekstern pumpe til et filter, så må man kunne koble en veksler ind på slangen...
Ja der er en ekstra pumper, til poolen som driver rense filteret. Det er den cirkulation, jeg ønsker og udnytte.
Men hvis jeg har forstået det ret. Så er det vel en varmeveksler jeg skal koble på solvarme cirkulationen.
Skal jeg koble varme veksleren på retur, - eller fremløb fra solfangerne? Og kan jeg ind bygge en form for en styring på, så overskudvarmen selv slår over på varmeveksleren til poolen?
De fleste styringer til solvarme kan håndtere en 3-vejs motorventil der så monteres på returen fra varmeveksleren, dette gøres for at skåne den for de høje tempraturer der er på fremløbet. Styringen vil så tilgodese vvb først når den er fyldt op vil styringen skifte 3-vejsventilen og opvarme polen. dette er samtidig en efektiv sikring mod kogninger i solfangeren. Varmeveksleren skal være en type der kan klare poolvandet, og skal monteres efter filtret og pumpe for at forhindre tilstopning af veksleren. Hvis flovet er meget stort på poolvandet, alså m3/t , kan det være nødvendig at lave en paralel rørføring hvor kun en del af vandet går igennem veksleren.
Når der som her er tale et badebassin, der står oven på jorden, så kunne man vel i stedet for en varmeveksler simpelthen lægge 'gulvvarme' i sandet under bassinet ?