Halløj i forum,
Ja, jeg har en Baxi 2.5 til kun 425m2, der derfor om sommeren ofte vil til at pausefyre,
og satte derfor en gammel Salamander oliestoker til at køre om sommeren, årgang '62
De to var koblet i serie, med termostaten på Salamanderen lidt lavere end Baxi'en,
så Salamanderen startede helt automatisk, hvis jeg slukkede for Baxi.
Da olietanken faldt for aldersgrænsen på 40 år, godt og vel, så blev Salamander
og 1.200 olietank udskiftet med en Scotte BS 1016 Mini. Det forventer jeg bliver
en super investering, bare de kr 2.500 i lovpligtigt eftersyn på olie-fætteren
giver kun 10 år tilbagebetalingstid, dernæst træk prisen på ca 7.000 for en ny olietank
fra investeringen, plus virkingsgraden på en ny Scotte contra en ombygget Salamander fra '62,
og så naturligvis ikke bruge ca 800-1.000 l olie om sommeren til varmt vand om året,
men i stedet træpiller til Scotten. Tror Scotten har sparet sig selv hjem på 4-5 år versus
at have fortsat med Salamader oliestoker.
Scotten er kun en 10 kw, og kikkede lige til den, står på 45% ydelse lige nu, altså 4.5kw,
og vi har 21.5 grader i stuen, og 18 grader i staldlængen på 170m2 af de 425m2.
Scotten blev installeret af Svend i Gørlev, og jeg har ikke rørt nogen indstillinger overhovedet,
bortset fra de extra afvejninger af piller jeg skulle foretage efter 1 uge og efter 2 uger,
når sneglen lige var blevet slidt lidt til.
Fik lidt spildkorn først på efteråret, kun ca 400-500kg, det røg i Baxi tanken, og Baxi fik så
lov at æde dem med det samme, var ikke sikker på hvor lagerfast det var, og så stod Scotten
jo bare helt automatisk stille mens storebror spiste kornet, og tog så automatisk over igen,
da Baxi holdt op med at give varme.
Fint makkerpar på en gård, hvor der er plads nok ......og somme tider rigtigt billigt stoker føde
Håber det svarede på spørgsmålene.