Multifokale linser

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af pelle »

Jeg har tænkt over det. Hvorfor ikke tage springet og få øjnene opereret. Hvis du ser på prisen fremover på kontaktlinser og det arbejde der er derved, det render jo op hen ad årene. Eller du skal skifte brillerne ud med noget der er stærkere den ene gang efter den anden.
Som jeg skrev at hvis du har en sundheds forsikring vil den dække en øjenoperation med monofokale linser hvis øjenlægen skønner der er grå stær. Præcis det samme som den offentlige.
Ønsker du multifokale linser skal du betale for dem, hvor de monofokale intet koster . Multifokale linser gav jeg 13.000 kr for. Multifokal betyder der er flere valg i linsen. Vælger du en monofokal linse er den lavet til et allround syn. Du ser fint undtagen tæt på. Der er standarden du skal have en læsebrille +1 når du skal læse avis f.eks.
Multifokal linse. Der er det din hjerne der bestemmer hvad der skal bruges i din linse for at du kan se skarpt. Ja. det lyder skørt. Men, hjernen vælger ud fra de værktøjer der nu engang er i linsen.
Jeg tænker da hvis du har privat sundheds forsikring at øjenlægen meget gerne vil konstatere dig med grå stær. For da dækker forsikringen. Og øjenlægen vil tjene penge. Jeg fik mine øjne opereret på Hamlet privathospitalet ved vejle. Jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg.. Jeg bevarer mit gode syn resten af livet da det er i din medfødte linse der dannes stær.. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

pelle skrev: 22 jan 2020 09:27 Jeg har tænkt over det. Hvorfor ikke tage springet og få øjnene opereret.
Tja. Måske jeg er en tøsedrenge 😊 For hvad nu hvis......

Altså. Jeg er nået til det punkt at jeg er begyndt at indse at der skal nogle hjælpemidler til. Og at det nok skal ske i år.
Hvilken løsning har jeg slet ikke lagt mig fast på endnu.
Da jeg hørte om de Multifokale kontaktlinser tiltalte det mig da jeg kunne se flere fordele ved dem frem for briller. Solbriller kan umiddelbart benyttes. En fordel når man køre mc.
Arbejdsmæssigt har jeg sikkerhedsbriller med glidende overgang. (Sikkerhedsbriller er et krav fra firmaet) men det irriterer mig at når jeg sidder i kran så skal jeg fokuserer på byrde 30 m væk. Derefter instrumenter 1 m væk og kamera 30 cm fra øjnene. Og det passer ikke med den glidende overgang. Derfor de Multifokale linser. Om det så skal være en permanent linse eller udskiftelige er endnu ikke klarlagt.
Vendt om. Jeg kunne jo starte med kontaktlinser og senere gå til permanent hvis det er noget jeg syntes om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
18
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 80 gange
Blevet takket: 67 gange

Indlæg af Jens »

Og så giver du lige en tilbagemelding om din oplevelse med multifokale kontaktlinser, tak :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Jens skrev: 22 jan 2020 16:54 Og så giver du lige en tilbagemelding om din oplevelse med multifokale kontaktlinser, tak :great:
Naturligvis.
Hvis det bliver løsningen. Forvent dog at der går et stykke tid
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

Arbejdsmæssigt har jeg sikkerhedsbriller med glidende overgang. (Sikkerhedsbriller er et krav fra firmaet) men det irriterer mig at når jeg sidder i kran så skal jeg fokuserer på byrde 30 m væk. Derefter instrumenter 1 m væk og kamera 30 cm fra øjnene. Og det passer ikke med den glidende overgang. Derfor de Multifokale linser. Om det så skal være en permanent linse eller udskiftelige er endnu ikke klarlagt.
Vendt om. Jeg kunne jo starte med kontaktlinser og senere gå til permanent hvis det er noget jeg syntes om.
[/quote]

Jeg har en kammerat der sidder i sådan en kran. Han vender brillerne på hovedet. Det virker bedst for ham icon_cheesygrin.gif

Ja prøv de kontaktlinser. De virker på samme måde som en operation :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
calle

Indlæg af calle »

pelle skrev: 22 jan 2020 18:39 Arbejdsmæssigt har jeg sikkerhedsbriller med glidende overgang. (Sikkerhedsbriller er et krav fra firmaet) men det irriterer mig at når jeg sidder i kran så skal jeg fokuserer på byrde 30 m væk. Derefter instrumenter 1 m væk og kamera 30 cm fra øjnene. Og det passer ikke med den glidende overgang. Derfor de Multifokale linser. Om det så skal være en permanent linse eller udskiftelige er endnu ikke klarlagt.
Jeg har en kammerat der sidder i sådan en kran. Han vender brillerne på hovedet. Det virker bedst for ham icon_cheesygrin.gif

[/quote]

Arhhh - der er jeg så ikke helt enig, men prøv dem. Man får næppe 110/100 procent syn af kontaktlinser.

Mvh Calle
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 22 jan 2020 19:58

Arhhh - der er jeg så ikke helt enig, men prøv dem. Man får næppe 110/100 procent syn af kontaktlinser.

Mvh Calle
Jeg syntes bare det er så definitivt med en operation. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at springe på kontaktlinserne i første omgang - Hellere dem end briller.
calle

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 22 jan 2020 20:08 Jeg syntes bare det er så definitivt med en operation. Så derfor kunne jeg godt tænke mig at springe på kontaktlinserne i første omgang - Hellere dem end briller.
Man kan jo altid prøve dem. Det burde der ikke ske noget ved, når blot du husker at tage dem ud før sengetid.

Mvh Calle
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Så er det vist tid til en lille update for denne tråd.

Grundet visse omstændigheder her i verden blev dette med linserne - Som så meget andet - sat lidt i bero men er kommet igang med det igen.

Har netop idag været ved optiker og fået lavet synsprøve og hvad det nu må hedde hvor de kigger krumning og div. andre ting.

Øjene er blevet udstyret med 1 dags multifokale kontaktlinser som jeg skal prøve i en uges tid - Derefter kontrol og evt. justering.
Det at have linser i har nu gået smertefrit - De har siddet der ca 10 timer nu - Ved ikke helt hvad jeg havde forstillet mig men det er jo lidt mærkeligt lige pludseligt at skal sætte noget ind på øjet og gå med det når men ved hvordan det føles når et lille sandkorn kommer derind og generer.

Fik at vide at der kan gå op til 72 timer før hjernen har vænnet sig til det.
Med min IQ er det så nok det dobbelte :D

Spændt på hvordan det forløber her i weekenden men er allerede nu positivt overrasket.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Endnu en lille opdatering.

Har prøvet med multiforkale linser med forskellig styrke en uge af gangen siden jeg fik de første i.

Der er mange nye ting man lige pludselig skal lære - begreber man skal kende og forstå.

Jeg startede med dem der hedder +0,75 / +1,75. For dem der ikke lige er klar over det er det første tal det lange syn og det sidste det korte.
Rigtig fint til at læse med men det lange syn var så dårligt at jeg tror jeg ville dumpe til en synsprøve til kørekort.

Næste uge +0,50 / +1,75. Ikke helt godt så de blev skiftet til +0,25 / +1,75.
Dem kunne jeg bruge men syntes jeg godt kunne få et lidt bedre langt syn så fik nogle +0,00 / +1,75 med hjem.

Grunden til at man godt kan få styrke ved +0,00 er at den væske som befinder sig mellem øjet og kontaktlinsen er med til at give en smule styrke.
Jeg var ikke helt tilfreds så dagen efter gjorde jeg et forsøg.
Ud med linsen på det højre øje og ind med en +0,25 / +1,75.
Det virker......På det ene øje mister jeg lidt langtsyn til fordel for det korte og på det andet omvendt.

Så det bliver sådan.

Tilbage til "Fri debat"