Pillerene skrev: 21 feb 2019 15:39
Der er kun en der har skrevet om fyret,er der ikke flere som har fyret blackstar+ Og hvordan det har kørt. Har snakket med skorstensfejere, han siger der kan bliver problemer med skorsten på grund af for lav røg tempertur så den får frost skader. Er der nogle der har været ude for dette. Han snakket om vølund pellux 100. Er bedre
Jeg har en testet systemet det sidste års tid, og det har virket upåklageligt her.
Vælg med iltstyring, så er det tæt på at det bare er at hælde piller på og trykke på start knappen
Overvågning er på StokerCloud og med mail hvis der lav pillebeholdning eller andet du skal være obs på.
Hvis du har en ældre skorsten der måske er udsat for kondens, så er der også muligheder for at løse det problem, hvis det kommer.
Man kan tage retarder ud, så man hæver røgtemperaturen.
Pillerene skrev: 21 feb 2019 15:39
Der er kun en der har skrevet om fyret,er der ikke flere som har fyret blackstar+ Og hvordan det har kørt. Har snakket med skorstensfejere, han siger der kan bliver problemer med skorsten på grund af for lav røg tempertur så den får frost skader. Er der nogle der har været ude for dette. Han snakket om vølund pellux 100. Er bedre
Hvis pellux 100 er bedre mod kondens er det fordi røgen er varmere og derfor ikke kondensere i skorstenen.
Hvis røgen er varmere er virkningsgraden så formentlig også dårligere.
Så kan du som Michael skrive tage en retarder ud, så bliver virkningsgraden i Fumus'en også dårlig nok.
Så her mener jeg din skorstensfejer løber med en halv sandhed, men sikkert bare hans erfaring.
I det ovenstående har jeg ikke forholdt mig til andet end kondensen, så du skal ikke læse det som om det ene er bedre end det andet, men bare en kommentar til din skorstensfejer.
nu er mit anlæg lidt heldigt hvad angår det, jeg har nemlig kun små 3 meter isoleret stålskorsten, så kondens er mit mindste problem faktisk.
Jeg kører med en røgtemp lige svingende imellem 70 og 95 grader alt efter driftprocent, så jeg kan ikke klage. Min skorsten er knastør, og skorstensfejeren er vildt godt tilfreds.
At et vølund skulle være bedre imod kondens - tjah..... som nogen siger, så er det jo nok fordi temperaturen er det højere og den skal jo komme et sted fra. Ergo mindre virkning af det indfyrede.
Jeg har et par bekendte med vølund anlægget og alle siger de det samme, at de savner interface/styringen som scotten har. Det er virkelig i topklasse.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Det er rigtigt at skorstenen skal kunne klare den lave røgtemp.
Men det er vigtigt at huske at den lave temp er = højere effektivitet. Varmen bliver udnyttet i kedlen i stedet for at blive sendt ud gennem skorstenen.
Det gælder i øvrigt alle effektive anlæg. Overvej en foring af skorstenen i stedet for.