pille skrev:Hej.
Du har valgt en Gaia 10 KW Jeg har kigget på en Viking 10 KW, hvad var grunden til du valgte Gaia, jeg syntes det er svært at vælge.
Hilsen Michael
Hej Michael
Det er sikkert en af de grimmeste, så det er jo ikke argumentet

nej det handler om hvor effektive de er i forhold til vindhastighed der hvor jeg bor. Den kan producere helt ned til 1.8 m/s og levere max ydelse ved 8 m/s. Og hvis jeg kikker tilbage har den kun holdt stille 1 gang i 3 timer, siden den blev driftet. Nu er vi så ude i noget tro, men jeg tror vi næsten alle har varmepumper til opvarmning i løbet af 8-10 år, også ville det da være dejligt hvis møllen kunne producere det meste af tiden, så el'en kom derfra, om 10 år forventer man jo at 1KW koster ca. 3,5kr. Et andet aspekt er elbiler, Tesla har lige meldt ud at deres biler falder med 40-50 % de næste 2-3 år, så den udvikling går rigtig hurtig, og de bliver vel også brugte på et tidspunkt, så vi andre kan være med, også har vi billig "benzin" Så for mig er det vigtigt at den kører mest muligt, det der afgørende for det, er det bestrøgne areal, som man kalder det, og det er det areal vingerne berøre vinden (antal af vinger har mindre betydning), som for en Gaia er 133m2. Jeg kender ikke noget til Viking, hverken pris eller produktion, med det kunne du jo byde ind med, jeg er da lidt nysgerrig :-) jeg mener dog ikke der er nogen anden husstandsmøller der kommer op i nærheden af samme bestrøgne areal. Et andet argument kunne også være dens opbygning, Gaia er en bagvender, altså ingen mekanik der skal tvinge den op i vinden = så kan det da ikke gå i stykker. Også er det jo en godt gennemprøvet produkt, Gaia 10 har jo kørt i over 20 år og er oprindelig udviklet i Danmark, blev bare solgt til Skotland for nogle år siden.