> Flot interessant beskrivelse af en kæmpe indsats, lupo, det må være ret så mange m2 du opvarmer, når du kunne få en besparelse på 50kg om dagen? Vel egentlig forståeligt at netop din isolering af rørene gav pote, for den varme der der aftages er jo ganske rigtigt som den en radiator afgiver, hvor vel næsten al anden isolering er isolering af den varme luft, altså ikke helt så koncentreret energi, vil jeg tro.
> De tal John Skov Jensen giver, er lidt af hvad jeg er efter for at vurdere hvad der kan betale sig. Jeg har dog lidt svært ved at placere værdien af den isolering jeg har lige nu, så den må jeg gætte mig til. Skal jo sammenligne med værdierne af 20mm eller 40mm rørskåle, som lupo anbefaler varmt og også prisen på øl. Ja, det er den store regnemaskine der skal i brug. Punkt 1: Hvad er prisen på en flaske øl, med pant? Hvor mange per løbende meter? Kan man få tilskud til dem, de er jo en vigtig part af ny-isoleringen og vil spare CO2 på sigt

. Mangler sgu en EU regel her, med mindre vi har en særaftale på det område

. Der må sidde en kommision på 20 mand i Bruxelles, som kan kigge lidt på den sag i er par måneder.
> mchlbk’s vurdering er ikke helt rigtig, for når der bliver så lunt derinde, så laver jeg nok det hele om til en lille permanent krostue.
> Konklusionen bliver desværre nok at det bør gøres, men jeg kan se ved nærmere eftersyn, at der startes med 1” rør fra fyrrummet, som så går over til 3/4” rør eet eller andet sted og endelig bliver der brugt 1/2” rør på nedfaldsrørene til radiatorene. Dog kan jeg ikke se hvor meget rør der er af hver type uden først at fjerne alt det gamle. Måden at gøre det rigtigt på, er jo nok også først at aftage alt på alle rørene, måle op, bestille materialerne og så sætte de nye skåle på — i de forskellige korrekte størrelser, tape dem i samlingerne, genplacere al isolering på gulvet, fjerne ølflaskerne, osv.
Det bliver lidt af en opgave (støvet og træls, men det specielle problem har Brandsen jo givet løsningen på

. Da jeg først skal afvikle og fjerne ståltrådene, aftage tjærepappet og isoleringsmåtterne på rørene, før den nye isolering kan beregnes og bestilles i de rigtige dimensioner, så bliver det nok en forårs opgave, når fyret er slukket, så det intet betyder om der går nogle dage før den nye rørisolering er i hus. Så skal der bare bruges nogle dage uden sol, så jeg ikke omkommer af varme. Gulvet i skunken har 2x100mm rulle isolering, som jeg må forsøge at skubbe lidt væk på een eller anden måde, så jeg ikke tramper det hele fladt. Det er jo aldrig regulære rullebaner der ligger, som man bare kan rulle sammen. Der er skåret ud i dem så de passer helt ude i kanterne til spærene og rørene ligger desuden på støtter oven på gulvisoleringen. Der er også stålwire holdere til rørene ned fra bjælkerne. Lyder alt i alt ikke rart, men med en god støvmaske, som jeg under alle omstændigheder skal bruge, så må det vel bare tage den tid det tager. Yak
PS Jeg kan tænke mig at J-B og Flemming vil grine lidt og sige: "Det kommer af at starte denne debat"