Gennemgang af installation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
ebaek
Stoker I
Stoker I
8
Mit fyr: Klimosz KL2 Combi Stoker 15kW
Areal: 176
Har takket: 2 gange

Re: Gennemgang af installation

Indlæg af ebaek »

Brandsen skrev:Halløj i forum,

Det er næsten altid 2 shunts på et varmeanlæg.

Den ene shunt sidder tæt på kedlen, så lad os kalde den en kedelshunt.

Kedelshunt har til opgave, at sikre det kolde vand der kommer retur fra dit
varmesystem rammer kedlen med mindst 60 grader, for ikke at lave
kondens ved kedlen. Men returvandet fra din gulvvarme og radiatorer
er typisk kun 25-35 grader varmt, så kedelshunten blander lidt af det
meget varme fremløb med det kolde returvand, sådan returvandet er
mindst 60 grader, lige inden det rammer kedlen igen.

Den anden shunt sidder længere ude på varmeanlæget, så den kan vi kalde
anlægshunt.

Anlægshunten har til opgave, at sikre det meget varme fremløb fra kedlen på typisk
70 - 80 grader ikke fiser direkte ud i din gulvvarme, for det kan dit trægulv eller
bare tæer på badeværelset næppe holde til, så derfor shunter den fremløbet fra de
nævnte 70-80 grader til typisk 30-40 grader, og når vandet så har været gennem
radiatoer og gulvvarme, så er det afkølet til 25-35 grader når det kommer retur til
kedelshunten.

Ergo : du har næsten med sikkerhed 2 shunts, du har bare ikke fundet den ene af dem endnu.

Håber ovenstående vrøvlede forklaring trods alt giver mening 8)
Hej Brandsen,

Tak for den fine forklaring!!

Jeg har fået løst mit problem icon_cheesygrin.gif !

Jeg fik igår eftermiddags leveret træpiller, så fyret blev stoppet ned og projekt rengøring igangsat, og hvilket projekt!!
Jeg ved ikke hvornår det sidst er blevet gjort rent, men det er længe siden (Vi har stort set lige overtaget ejendommen).
Der sad omkring 5mm belægning i hele kedlen, af noget der mest af alt minder om de sorte slagger der opstår ved en utæt dyse på en dieselbil. Lige så hårdt som beton. Om det er grundet ingen rengøring overhovedet, eller fordi der er fyret med korn, skal jeg ikke kunne sige.
Jeg nåede igennem 2 forskellige boremaskiner og flere forskellige konstallationer af kedelbørster, før det lykkedes mig at opnå noget som helst.
Så med en jernstang og kedelbørste fik jeg renset 3 ud af 5 røgkanaler før børsten var slidt i bund. Herefter fortsatte jeg med et stemmejern ned gennem resten af kedlen til ALT var fjernet helt ned til brænderen.
Her fik jeg fjernet den intermistiske hule af en 6-7 mursten der var sat op for at højne forbrændingstemperaturen på kornet.
En mindre process på 7 timer......
Så blev magasinet tømt for korn og friske træpiller smidt i.
Det var som at få en helt ny kedel!!
Nu har jeg under 0,5°C forskel på hvad der løber i akkumuleringstanken og hvad der løber ind til huset :great: og temperaturen på fremløbet er den højeste den overhovedet har været mens vi har haft huset.
( og generelt set er der varme på huset igen, hvilket kæresten sætter pris på :roll: )

Men der er opstået et nyt lille problem.
Jeg har købt mig en 63°C termostat til den termovar (laddomat) der er monteret. men... Det vand den lukker til fyret ligger på 50-55°C
Min teori er at opbygningen af termovar'en ikke er gennemtænkt, da termostaten sidder med 'røven' i det vand der kommer fra fyret, så det vand der rammer den, vil altid være varmt nok til at den åbner.
Jeg mener den burde måle på det blandede vand i stedet?
termovar.PNG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

ebaek skrev:Hej Brandsen,

Tak for den fine forklaring!!

Jeg har fået løst mit problem icon_cheesygrin.gif !

Jeg fik igår eftermiddags leveret træpiller, så fyret blev stoppet ned og projekt rengøring igangsat, og hvilket projekt!!
Jeg ved ikke hvornår det sidst er blevet gjort rent, men det er længe siden (Vi har stort set lige overtaget ejendommen).
Der sad omkring 5mm belægning i hele kedlen, af noget der mest af alt minder om de sorte slagger der opstår ved en utæt dyse på en dieselbil. Lige så hårdt som beton. Om det er grundet ingen rengøring overhovedet, eller fordi der er fyret med korn, skal jeg ikke kunne sige.
Jeg nåede igennem 2 forskellige boremaskiner og flere forskellige konstallationer af kedelbørster, før det lykkedes mig at opnå noget som helst.
Så med en jernstang og kedelbørste fik jeg renset 3 ud af 5 røgkanaler før børsten var slidt i bund. Herefter fortsatte jeg med et stemmejern ned gennem resten af kedlen til ALT var fjernet helt ned til brænderen.
Her fik jeg fjernet den intermistiske hule af en 6-7 mursten der var sat op for at højne forbrændingstemperaturen på kornet.
En mindre process på 7 timer......
Så blev magasinet tømt for korn og friske træpiller smidt i.
Det var som at få en helt ny kedel!!
Nu har jeg under 0,5°C forskel på hvad der løber i akkumuleringstanken og hvad der løber ind til huset :great: og temperaturen på fremløbet er den højeste den overhovedet har været mens vi har haft huset.
( og generelt set er der varme på huset igen, hvilket kæresten sætter pris på :roll: )

Men der er opstået et nyt lille problem.
Jeg har købt mig en 63°C termostat til den termovar (laddomat) der er monteret. men... Det vand den lukker til fyret ligger på 50-55°C
Min teori er at opbygningen af termovar'en ikke er gennemtænkt, da termostaten sidder med 'røven' i det vand der kommer fra fyret, så det vand der rammer den, vil altid være varmt nok til at den åbner.
Jeg mener den burde måle på det blandede vand i stedet?
termovar.PNG
Din termovar virker som den skal. En termostat med en åbningstemperatur på 72 grader vil typisk give en returtemp på ca 60 grader. Så en 63 graders vil jeg mene skulle ligge på omkring 51 grader. Så ingen fejl på ladeventilen, termostaten skal bare være en 72 grader i stedet, hvis du sigter efter 60 graders returtemp.
ebaek
Stoker I
Stoker I
8
Mit fyr: Klimosz KL2 Combi Stoker 15kW
Areal: 176
Har takket: 2 gange

Indlæg af ebaek »

John Skov Jensen skrev:Din termovar virker som den skal. En termostat med en åbningstemperatur på 72 grader vil typisk give en returtemp på ca 60 grader. Så en 63 graders vil jeg mene skulle ligge på omkring 51 grader. Så ingen fejl på ladeventilen, termostaten skal bare være en 72 grader i stedet, hvis du sigter efter 60 graders returtemp.
Hej John,

Tak for det hurtige svar, så er der ingen ko på isen. :great:

Men jeg går ud fra at min retur temp på omkring de 51°C er for lav, i forhold til kondensering og korrosion, ud fra hvad jeg har kunne læse mig til på dette fantastiske forum? eller?
Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

Ja, dugpunktet for vand er 47 grader, så 51 grader er for lidt.
Almindelig visdom her på Stoker Pro siger 60 grader, for at have lidt margin,
og plads til små udsving i retur temp, uden det hele pludselig sejler i kondens.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"