radiatorens bredde/højde versus frem/retur på samme side

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jens
Stoker XV
Stoker XV
18
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 80 gange
Blevet takket: 67 gange

Re: radiatorens bredde/højde versus frem/retur på samme side

Indlæg af Jens »

Umiddelbart tror jeg kun det vil kunne ske i en meget lang OG lav radiator, som Hjemmeteori også er inde på. Kredsløbet i et varmesystem kan ikke lige sammenlignes med blodomløbet i kroppen.
Min fantasi rækker ikke lige til at kunne se hvordan din nævnte uligevægt skulle kunne opstå, det vil i hvert fald kræve et urealistisk højt flow gennem radiatoren, for at det kunne opstå. Og så er man nok blevet så træt af larmen fra radiatoren, at man har skruet pumpen ned på et fornuftigt niveau.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 213 gange
Blevet takket: 244 gange

Indlæg af BWJ »

madssakre skrev: 29 dec 2019 23:07 pga tryk/flow kan der vel godt indstille sige en uligevægt, så det varme vand med mindre massefylde flyder nedad, selvom det burde ligge øverst pga. tyngdekraften, der er mindre end det på det kolde vand, der har højere massefylde.

det er også muligt at holde varme i fødderne...
:lol: :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
17
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 304 gange
Blevet takket: 397 gange

Indlæg af pelle »

Nu om dage er de fleste huse godt isolerede. Der er lavenergiruder i husene og dobbelt konvektor radiatorer de fleste steder. Radiatorerne står og keder sig. De er kun lidt lune ved toppen. Når det er koldt, lidt længere nede. Der er fremløbstermostat på der styrer efter rummets temp. Så det hele er er lidt lige meget efterhånden ,hvordan radiatoren forbindes.
Alle mine radiatorer er tilsluttet ved radiatorens bund. Fremløb på ved den ene ende og retur ud ved bund ved den anden ende. Jeg udnytter det faktum at varmen ryger lige ovenud. Får lynhurtig en radiator varmet op på max. på denne måde. Der er nemlig ingen omrøring i radiatoren. Det er således teoretisk udført korrekt , men i praksis er det fløjtende ligegyldigt icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"