Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
Smoelfen
Stoker VII
Stoker VII
5
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 60 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Indlæg af Smoelfen »

cp_ skrev: 12 mar 2025 16:08 Jeg sad og kiggede lidt på dokumentation for disse Copmax High Power 4,6, 10 og 14 kW VP.
I "Owner's manual" står der "Versati IV" og ved lidt søgning lader det så til at det er en "Gree Versati IV" (Gree vist nok verdens største producent af VP eller noget). Og den matcher også i udseende f.eks. https://www.gree.ca/products/versati-iv ... r-monobloc
Gree laver deres egen kompressor.
De andre CopMax fra VVS-eksperten f.eks. CopMax RS07, HS10V mm er med Panasonic kompressor (Panasonic rotary).
Så mon ikke at "mærket" CopMax er en label VVS-eksperten bruger, mens pumper er andre mærker solgt som OEM, så hvis man snakker CopMax dækker det i virkeligheden over en del forskellige "mærker". Ret mig gerne hvis jeg tager fejl.
Nå det var lidt offtopic, @Hjemme teori fik du købt og monteret pumpen og i så fald er du tilfreds med den?
RS07, HS10V osv. stammer fra chinaheatpump.com. Jeg har gennem det sidste års tid skrevet med en af deres ingeniører gennem VVS-experten omkring deres PID-regulator for cirkulationspumpe, blæser og kompressor. De gør det nu ok, disse maskiner :) :)

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Nogen der kender Copmax eller kan anbefale en anden

Indlæg af triumph »

Smoelfen skrev: 13 mar 2025 19:12 Jeg skrev oprindeligt, at glycol er en dårlig væske som varmebærer. @triumph nævner både varmekapacitet og varmeledningsevne. Jeg skal bestemt ikke kloge mig på disse væskers egenskaber, men har af en fagmand engang fået beskrivelsen, at glycol er en dårlig varmebærer.

Jeg antager, at det ikke har så meget med varmeledningsevne at gøre, da dette er egenskaben for en stillestående væske/faststofs evne til at lede energi fra A til B, og varmekapacitet er evnen til, hvor stor en mængde energi væsken/stoffet kan indeholde pr. rumenhed. Vi flytter jo rundt på væsken med forskellige mængder energi/temperaturforskelle. Vi flytter ikke energi ved at lade væsken lede energien gennem væsken, men med væsken.

Jeg vil derfor mene, at det handler om specifik varmekapacitet og ikke varmeledningsevne. I bund og grund kan det være en kombination af begge egenskaber. Her er lige en god fysikopgave til en særdeles lang regnvejrsdag :) :)

Mvh Smoelfen
Det er både varmeledningsevne, og varmekapaciteten der er dårligere..
Som jeg husker det :hvis der skal frostsikres til - 30c har propylenglycol 30% lavere varmekapacitet end vand. Ethylenglykol er som jeg husker det 20% dårligere end vand

Tilbage til "Varmepumper"