Bp1986 skrev:Kedelen står på et koldt beton gulv og jeg har haft tanken om det kan være det for ved ikke om kedelen er isoleret i bunden. For føler ikke vandet kommer oppe fra bag vægen føler bare det dannes i bunden. Havde også tanken om det kan være luften den blæser ind som er for koldt og køler den for meget af. Den står i et værksted for den er ca 10 grader.
Vi har gjort alt hva vi kunne med shunten uden hjælp.
Har ikke prøvet at hæve temperatur på kedlen men det burde vel ikke ændre det store når retur vandet er fint varmt.
Røg røg rørt er ikke isoleret og er ca 1,25 meter lang og ligger gerne på 140 ca i røg temp plus minus.
pumpen der er i shunten hvilket trin kører den på?
højere kedel temp vil give højere retur,fordi vandet der kommer retur fra radiatorkredsen naturlig vis også vil være hævet de samme grader ca..
+højer kedeltemp giver samme hævning i røgtemp
isolerring af røgrør er rigtig godt specielt om sommern ved lavere røgtemp...
Vestergaard skrev:Jeg har også en passat C1. Den kører fantastisk. :-) Står også i et uisoleret værksted.
Mit røg rør er ca. 2 meter langt - uisoleret. Giver kun problemer med kondensering, når røgtemperaturen kommer under 120 C. Men det justeres lige ved at tage en røgspiral ud. Ligger mellem 130 og 140 C normalt. Kondenseringen løber ikke ned i askeskuffen, men drypper ud af røgrøret, så jeg tror ikke det er der dit problem ligger.
Gulvet i mit værksted er også uisoleret. Inde temperaturen har her i vinter lagt mellem 10 og 15 C. Jeg har ingen fugt problemer under askeskuffen.
Min fremløbstemteratur er sat på 70 C og returtemperatur ligger på 60 C. (Termostatstyret Shuntventil)
Alt i alt er mine temperaturer jo lavere end dine, længere røgrør og samme isoleringsforhold.
Jeg har ikke lige nogen gode råd, med mindre, der er en lille utæthed i kedlen.. ellers prøv det med at hæve askeskuffen.
du kunne også have gavn af lidt isolering på røgrør så du kunne få røgspiralerne i igen
![:great: :great:](./images/smilies/great.gif)