Jeg har nu også gjort mig lidt erfaring med 4G mobil internet over det seneste halve år.
I den periode har jeg haft adgang til hhv. 3's og Call Me's net.
Begge selskaber benytter samme sendemast, som står under 200 meter fra mig, og med kun en bygning mellem mig og mast. Generelt har der været lavere hastighed fra 3 nettet, samt at modtagersignalet har været lavere. Dette til trods for, at det er samme masteposition der benyttes, samt samme pc med præcis samme placering.
3's hastigheder har ligget mellem 3/1 og 16/13. Altså ganske store udsving.
Call Me har en langt mere stabil hastighed, nemlig fra 13/2 til 20/3. Altså markant lavere uploads hastighed ift. 3's net, men derimod også typisk dobbelt så hurtig downloads hastighed.
Jeg er bosiddende i Storkøbenhavn, og jeg har ikke på nogen måde optimeret mit modems placering, ej heller fået brugt den eksterne antenne jeg ellers havde indkøbt. Også jeg oplever, at signalet pludselig forsvinder, omend det er nemt at få gang i nettet igen. Der benyttes et Huawei E3276 modem til begge net.
En
KÆMPE ulempe ved at vælge 3 som udbyder er, at overstiger man forbruget der er købt, så lukker 3 ganske enkelt HELT for forbindelsen
. Man kan så vælge at tilkøbe ekstra dyr data for at få signalet igen. 3's priser er så heller ikke skarpe på mobil internet, slet ikke hvis behovet overstiger deres 10 GB pakke. Det er fair man får hvad der er købt og betalt for, men det opleves ikke særligt kundevenligt - sagt på en meget pæn måde.
Her er Call Me nemlig så klart at foretrække, da man pludselig afkræves ekstra betaling, men derimod blot oplever en kraftig nedsat hastighed.