Blackstar+ Fumus 10kw Tilbage melding om ok pillefyr

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Re: Blackstar+ Fumus 10kw Tilbage melding om ok pillefyr

Indlæg af pille bruger »

Pillerene skrev: 21 feb 2019 15:39 Der er kun en der har skrevet om fyret,er der ikke flere som har fyret blackstar+ Og hvordan det har kørt. Har snakket med skorstensfejere, han siger der kan bliver problemer med skorsten på grund af for lav røg tempertur så den får frost skader. Er der nogle der har været ude for dette. Han snakket om vølund pellux 100. Er bedre
Jeg har en testet systemet det sidste års tid, og det har virket upåklageligt her.
Vælg med iltstyring, så er det tæt på at det bare er at hælde piller på og trykke på start knappen icon_cheesygrin.gif
Overvågning er på StokerCloud og med mail hvis der lav pillebeholdning eller andet du skal være obs på.

Hvis du har en ældre skorsten der måske er udsat for kondens, så er der også muligheder for at løse det problem, hvis det kommer.
Man kan tage retarder ud, så man hæver røgtemperaturen.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Pillerene
Stoker I
Stoker I
6
Har takket: 3 gange

Indlæg af Pillerene »

Hvad søger jeg på kondens, har ikke stålrør i isokern
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Pillerene skrev: 21 feb 2019 15:39 Der er kun en der har skrevet om fyret,er der ikke flere som har fyret blackstar+ Og hvordan det har kørt. Har snakket med skorstensfejere, han siger der kan bliver problemer med skorsten på grund af for lav røg tempertur så den får frost skader. Er der nogle der har været ude for dette. Han snakket om vølund pellux 100. Er bedre
Hvis pellux 100 er bedre mod kondens er det fordi røgen er varmere og derfor ikke kondensere i skorstenen.
Hvis røgen er varmere er virkningsgraden så formentlig også dårligere.

Så kan du som Michael skrive tage en retarder ud, så bliver virkningsgraden i Fumus'en også dårlig nok.
Så her mener jeg din skorstensfejer løber med en halv sandhed, men sikkert bare hans erfaring.

I det ovenstående har jeg ikke forholdt mig til andet end kondensen, så du skal ikke læse det som om det ene er bedre end det andet, men bare en kommentar til din skorstensfejer.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 201 gange

Indlæg af Bigfoot »

nu er mit anlæg lidt heldigt hvad angår det, jeg har nemlig kun små 3 meter isoleret stålskorsten, så kondens er mit mindste problem faktisk.
Jeg kører med en røgtemp lige svingende imellem 70 og 95 grader alt efter driftprocent, så jeg kan ikke klage. Min skorsten er knastør, og skorstensfejeren er vildt godt tilfreds.

At et vølund skulle være bedre imod kondens - tjah..... som nogen siger, så er det jo nok fordi temperaturen er det højere og den skal jo komme et sted fra. Ergo mindre virkning af det indfyrede.
Jeg har et par bekendte med vølund anlægget og alle siger de det samme, at de savner interface/styringen som scotten har. Det er virkelig i topklasse.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
18
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 142 gange
Blevet takket: 149 gange

Indlæg af Ulrik »

Det er rigtigt at skorstenen skal kunne klare den lave røgtemp.
Men det er vigtigt at huske at den lave temp er = højere effektivitet. Varmen bliver udnyttet i kedlen i stedet for at blive sendt ud gennem skorstenen.
Det gælder i øvrigt alle effektive anlæg. Overvej en foring af skorstenen i stedet for.
MvH Ulrik©
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Hvis du har en isokern skorsten af passende størrelse (helst ikke over 130 mm/max 150 mm) tror jeg ikke du får problemer.

Tilbage til "Woody Pillefyr"