Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Indlæg: 8.006
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 05 nov 2023 20:36 På en af de hjemmesider der sammenligner elselskaber fremgår det dog at man betaler 3 mds aconto
b1.png
Undskyld jeg bryder ind men det der passer simpelthen ikke icon_cheesygrin.gif - Ved Norlys betaler man aconto 3 mdr. frem hvis man har Pulje-el.
Ved Flex-el er det månedsbetaling bagud..................
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1.267
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Refusion handler om måleraflæsning af en certificeret bimåler - mere er der ikke i det. Fejlstrømsbeskyttelsen er indbygget i go-e ladeboksen, ligesom den er indbygget i mange andre ladebokse.

Ladebokse er i al almindelighed snot-dumme. Alt det avancerede ligger i bilen. https://www.youtube.com/watch?v=RMxB7zA-e4Y

Norlys tillæg til spotpris på flexel er helt præcist 3,5488 øre + moms Du bestemmer selv om der skal betales 3 mdr a conto eller månedsvis bagud.

Norlys har i øvrigt en ladeløsning (med 6m type 2 kabel) som ikke er ikke afskrækkende: 3000,- inkl. installation: https://norlys.dk/opladning/andelshavertilbud/ Ewii har sikkert noget tilsvarende.

I sommerhuset har jeg allerede lavet en sikrings-gruppe med 3-faset CEE kombistik til opladningsformål.
combiCee.jpg
Så det er 100% forsvarligt at mormor-lade. Jeg havde egentligt ikke forestillet mig at sætte en rigtig ladeboks op så længe vi har let ved at udleje sommerhuset. De fleste gæster er tyskere, som på ingen måde har taget elbilerne til sig endnu. Det er vist kun Danmark og Norge som for alvor bider til bolle.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Ja, hvad ved jeg. Jeg har bare sakset noget fra en af de sider der sammenligner el selskaber.
Det havde jo været nemmere hvis det fremgik af hjemmesiden......
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 05 nov 2023 21:26 Refusion handler om måleraflæsning af en certificeret bimåler - mere er der ikke i det. Fejlstrømsbeskyttelsen er indbygget i go-e ladeboksen, ligesom den er indbygget i mange andre ladebokse.

.
Der er mange ladebokse der ikke har fejlstrømsrelæ indbygget.
Easee ladeboksen har et elektronisk fejlstrømsrelæ indbygget. Men det ville svenskerne ikke acceptere, da det ikke var muligt at afprøve det uden speciel udstyr.
Derfor blev der stillet krav om et yderligere fejlstrømsrelæ før opladeren.

Normalt er det sådan at fejlstrømsrelæ skal sikrer alle dele der kan være berøringsfarlige.
Men da både installationskabel, og en Easee ladeboks er dobbelt isoleret.
Så er den første del der udgør en risiko, kablet mellem opladeren og bilen.
Her mente svenskerne ikke at der var garanti for at fejlstrømsrelæ fungerede, hvis man ikke kunne afprøve det

Men hvis du sætter et ce stik op inden opladeren. Så skal fejlstrømsrelæ side inden ce stikket ( som jeg forstår det...)

Hvis du ser tilbud fra nordlys, så kræver de også at deres egen oplader opsættes.
De fleste af de firmaer der tilbagebetaler refusion, godtager kun helt specifikke målere
Som regel har hver firma et par stykker de accepterer

Jeg ved ikke meget om det her. Jeg er med på at opladeren er dum.
Men det er selve måleren der skal kommunikere og overføre målerdata i et bestemt format, jeg tænker er udfordringen for firmaet der refundere elafgift

Derudover har de fleste firmaer der udbetaler refusion en service og reparations aftale med i prisen.
Det er klart at de ikke kan være ekspert i alle fabrikater
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1.267
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

De 3000,- i startomkostninger fra norlys dækker installation af ladeboks. Herefter 79,- pr. md i abn. som dækker ladeboksen selv, samt "refusions-abn.". Umiddelbart lyder det som en meget rimelig pris.

Det ender nok med den løsning i stedet for go-e - så er jeg sikker på at få moms'en af elafgiften retur. Så må jeg mormor-lade i sommerhuset.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1.267
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

Nej, men chancen kommer nok igen.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Indlæg: 5.690
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af triumph »

Har du set den nye Volvo EX30?
Jeg synes det er en flot bil, men når man læser anmeldelserne, så skulle man ikke tro at det var den samme bil de havde anmeldt.
Den ene roser den gode affjedring,
Den anden er bange for at havne i en grøft, hvis man giver gas gennem et sving.
Den ene roser sæder og interiør.
Den anden siger at sæder er dårlige, og interiør er billigt.
Den ene siger at bagsædet kun kan benyttes af ben amputerede.
Den anden siger at der er god plads for en B segment bil
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Indlæg: 1.267
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af svanggaard »

EX30 + Polestar 2 har længe været på radaren.

Mit overordnede krav er ret enkelt: ren elbil med aktionsradius på 150km med 1000kg trailer. Det lyder enkelt, men det giver faktisk flere begrænsninger end man lige regner med.

Jeg tror jeg kommer til at lease. Der er simpelthen for stor usikkerhed omkring værditab i den nærmeste fremtid.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 901
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af Bri_Jac »

triumph skrev: 07 nov 2023 23:23 Den anden er bange for at havne i en grøft, hvis man giver gas gennem et sving.
Ja det ville de også skrive hvis han havde testet en potent Porsche ;-)

Tilbage til "Bil, MC og Motor"