Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af MichaelK »

Fin info. Jeg bemærker at fjernvarmen, i gennemsnit, er ca. 2000 kr. dyrere pr. år at
benytte, end den pris Jeg fyrer med træpiller til. Og mulligvis er væsentlig dyrere end
Troldmands varmepumpe? Det kan altså stadig lade sig gøre, at spare penge uden at
være koblet på fjernvarmenettet icon_cheesygrin.gif

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Rigtigt Michael. Men fjernvarmen er en engangs invistering så du bliver nødt til at lægge prisen på pillefyr/VP som jo skal skiftes ud engang imellem oven i den pris du fyre for og så er regnestykket jo pludselig noget andet og jeg er også sikker på at når du skal sælge så er fjenvarmen en bedre ting at have frem for pillefyr og VP hvor mange folk er usikker på om det nu er noget der går i udu x antal mdr efter køb og koster mange penge .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 27 dec 2018 09:12 Rigtigt Michael. Men fjernvarmen er en engangs invistering så du bliver nødt til at lægge prisen på pillefyr/VP som jo skal skiftes ud engang imellem oven i den pris du fyre for og så er regnestykket jo pludselig noget andet og jeg er også sikker på at når du skal sælge så er fjenvarmen en bedre ting at have frem for pillefyr og VP hvor mange folk er usikker på om det nu er noget der går i udu x antal mdr efter køb og koster mange penge .
Der er få som regner investeringer med lige pt, også selvom det er en mindre formue, så er det jo bare lommeuld :) lyder det til, jeg er dog helt enig og betragter min nye investering som en del af udgifter 10 år frem, så tænker jeg at jeg nok enten er flyttet eller skifter til nyt igen.
Det var også sådan min skorstensfejer og træpusher så på det, at nyt pillefyr sjældent er en investering værd her, og besparelse lille per år.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

lamborg skrev: 27 dec 2018 09:12 Rigtigt Michael. Men fjernvarmen er en engangs invistering så du bliver nødt til at lægge prisen på pillefyr/VP som jo skal skiftes ud engang imellem oven i den pris du fyre for og så er regnestykket jo pludselig noget andet og jeg er også sikker på at når du skal sælge så er fjenvarmen en bedre ting at have frem for pillefyr og VP hvor mange folk er usikker på om det nu er noget der går i udu x antal mdr efter køb og koster mange penge .
For hvad det koster at få indlagt fjernvarme, kan der købes 2 varmepumper.

Tilmed vinder varmepumpen stort i økonomi over fjernvarme.
Min varmepumpe har siden 27 august ikke brugt for 2000,- Dem der fik fjernvarme her omkring, har rundet forbrug på ca. 5000,.
Dertil har nogen betalt over 100000,- for at få fjernvarme installeret.
Lange stikledninger er dyre. Nogen har fået stikledning på ca 80m Af 900kr meteren.
Tilmed har dem med lange stikledninger sløjfe på, for at der altid er varme i rørene

For at få fjernvarme skulle der betales et engangsbeløb til kommunen, for mit vedkommende ville det have været 42000,-
Dertil installation i huset vvser mm.

Jeg har 5 års fuld garanti på min pumpe. Det er lige før, at skulle den bryde helt ned efter de 5 år, har den tjent en ny hjem-
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Troldmand. skrev: 27 dec 2018 09:29

Jeg har 5 års fuld garanti på min pumpe. Det er lige før, at skulle den bryde helt ned efter de 5 år, har den tjent en ny hjem-
Hold da op der er mange gisninger på bordet - Hvad med at holde en pause på de 5 år og derefter smide nogle tal på bordet - De kan da bruges til noget.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Lintz skrev: 27 dec 2018 09:53 Hold da op der er mange gisninger på bordet - Hvad med at holde en pause på de 5 år og derefter smide nogle tal på bordet - De kan da bruges til noget.
Det vil da for mange, være virkelig skuffende, hvis der skulle holdes en 5 års pause i diskussionen angåede varmepumpe.
Hvis vi skal holde os til gisninger, så tror jeg, at om 5 år, handler hovedparten af trådene her om varmepumper.

Min VP har i dag 4 måneders fødselsdag. Hvis jeg når det, så kommer der et dump fra Vp. logger i aften, der viser hvad de 4 måneders forbrug af strøm har været / på bordet. Glæd dig allerede nu, det bliver vildt :great:
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Min bliver snart et halvt år og jeg har brugt 2218kwh, Har lige ønsket en kammerat et godt nytår og han har haft ca samme pilleforbrug som jeg før varmepumpen. Han har en 5 år gammel blackstar og har brugt ca 2700 kg RW træpiller siden han startede op i september. Så umiddelbart ligger jeg billigere end han gør. Men vi mangler 10gr frost , så vi kan se, hvordan varmepumpen klarer sig og om forbruget så ligger tættere på hinanden.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange

Indlæg af lamborg »

Hej Kreller.
Nu var jeg inde og kikker på Nibe varmepumpe og jeg kan godt finde det der med at den kan køre 63 gr ved - 23 men jeg kan ikke finde noget på hvilken ydelse den så har ved 63 gr . Jeg kan se at en 20kw falder til 14 Kw ydelse ved -7 og 55 gr fremløb. Op et vist sted med cop det handler om at holde varmen . Men har du nogen tal på ydelsen for jeg skal bruge mindst 36 kw for at holde huset opvarmet og så var det jo rart at vide om feks 2x pumper også kunne yder det ? En anden ting jeg er nyssgerig på et VVB . Hvis man kun har en yderdel hvordan hæver den så temp til 60 gr en gang i mellem for at undgå bakterier . Er der en trevejs på indtil VVB så den kan lukke af for anlæg eller hæver den hele anlægget til 60 gr ??
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
pendec

Indlæg af pendec »

lamborg skrev: 27 dec 2018 13:48 Hvis man kun har en yderdel hvordan hæver den så temp til 60 gr en gang i mellem for at undgå bakterier . Er der en trevejs på indtil VVB så den kan lukke af for anlæg eller hæver den hele anlægget til 60 gr ??
Den hæver brugsvand til 55 grader, som er nok.
Troldmand. skrev: ↑10 nov 2018 11:58
Det varme vand får vi fra henholdsvis sol i kombination med varmepumpen. Varmepumpen har en vandvarmer funktion, hvor den kører højt op i temperatur efter behov. Pumpen kan nemt levere 55 grader varmt vand.
Det magiske ord er varmegenvindingsenhed på en panasonic enhed, så meget var det jeg fik som svar i nov., jeg spurgte og slog op, for jeg tænkte også tidligt at brugsvand måtte varmes op på anden måde men ikke umiddelbart.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

Nibe kører deres betegnelser lidt mærkeligt. Men man bør se på kw ved de -7. I installationshåndbogen er cop kun opgivet ved maks 55gr.
Der kan kobles mange varmepumper sammen. Nibe har 2 slags indedele. En med vvb eks. vvm320 (ca 200l) og en uden, dog med en slynge i vvm310 til brugsvand.
Jeg har vvm310. Da der ikke er en vvb så skal temp ikke hæves. Vi kører med 50gr varmt brugsvand her det første år for bedre at kunne sammengligne med pillefyret. Har testet at 46gr også er rigeligt når alle skal i bad, men vil gerne sammenligne ordentligt.

Vvm320 har en menu, hvor du selv stiller, hvor tit den skal hæve til x antal gr.og hvad tid på døgnet. Der er kl14 nok bedst da udetemp oftest er højest der. Varmepatron hjælper til for at få det overstået hurtigst og den har 3 vejsventil.
Du kan finde alle håndbøger på Vølunds hjemmeside.

Er det et halv dårligt isoleret hus du opvarmer ? Kan godt se du har mange kvm.

Tilbage til "Varmepumper"