JessFrankJessen skrev:
Jeg har regnet på at jeg ikke har været over 30% af nominel effekt som uge gennemsnit på mit 29kW fyr
Det er da temlig overdimensioneret er det ikke?
Det må da være dyrt at køre med så lav effekt??
Fyret er indkøbt til huset i 1998 og vi købte huset i 2002. Da vi købte det var kun stueetagen beboelse og det var uden isolering på loftet og med piv utætte vinduer. Så størrelsen var nok fin dengang. Den første vinter var værste forbrug 67kg/døgn bare for stueetagen.
Siden er huset energirenoveret så godt som muligt og 1.salen er taget i brug. Worstcase med det nye tag har været 48kg/døgn en uge i februar 2011.
Det er også klart at det ville give en bedre brændselsøkonomi at skifte til en moderne pillebrænder med start/stop og selvoptæning. Men selvom jeg måske kan hente hele 20% er det kun en besparelse på et par tusinde om året. Så det kan ikke svare sig at skifte det halv gamle fyr før det er slidt op. Btw er fyret nu slukket for sommeren og solvarme og elpatron klarer det. Hvis det så bliver for koldt en dags tid ryger der bare et par pinde i brændeovnen. Der var lige knapt 20grader i stuen imorges, men her over middag kom solen frem og så bliver der heller ikke behov for supplerende varme idag. Der skal et par dage i streg til med gråvejr for at det er nødvendigt at tænde op. I princippet kunne vi også tænde fyret igen, men er det bare for en dag eller to er brændeovnen hurtigere end at få varme igennem gulvvarmen.