Zarge » 24 Feb 2012, 22:54 skrev:nej det mener jeg jo heller ikke... hvis anlæget er bygget rigtigt op, så er det i princippet underordnet om du har 500 eller 5000ltr, grænselaget mellem det varme og det kolde vand vil stige og falde efterhånden som du fyrer/bruger varme...
Og det er derfor jeg mener at hvis du bare fyrer en kedelfuld, og det så kan varme eks 1300ltr op, så ligger resten bare "i dvale" og genere ikke nogen, men du har så mulighed for at fyre lidt igennem, og springe en dag over hvis du har lyst...
Sådan er min opfattelse...
Hvis du kikker på graferne for min akku, så er det sådan den opfører sig... ( har fyret lidt tilfældigt på det sidste... ) http://stokerlog.dk/graph.php?type=5&us ... &graph=226
Fantastisk graf, og utroligt at tanken en og bliver så varm når midt tank falder. Man skulle næsten tro at du ikke aftager det øverste akkuvand til huset
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
tjo ikke nødvendigvis... hvis du ser omkring kl 11 på denne http://stokerlog.dk/graph.php?type=1&us ... &graph=226 så kan du se hvad der sker... mormalt lader fyret med 84-85°, og ca 65° ind i returen på kedlen... Efterhånden som bunden af tanken kommer med op, så stiger returen til kedlen, og så kan fyret komme lidt højere op i temperatur og dermed trække tanken højere op... dette er jo i sig selv ikke noget problem, indtil fyret får mulighed for at gå i pause naturligvis...
Det er naturligvis en "ulempe" ved et stor anlæg, at den aldrig/sjældent bliver varm nok i bunden til at trække den helt op, men jeg mener ikke det gør det vilde i praksis... Det er ikke 5° det drejer sig om på mit anlæg, så det er så lidt...
Skovløber » 24 Feb 2012, 22:42 skrev:
Jamen vil det varme vand ikke lagdele sig i tanken, det er vel ikke nødvendigt med omskiftning.
Hej. Jo det vil omrøre i hele tanken. Bunden vil få den temp. der er på returen fra huset.
Det er begge returer. både på kedel og på anlæg siden du skal have op i samme højde. Så er der fra højden af de retur ind og udløb og ned til tank bund, helt kold.
Det er jo returen fra huset der vil lave det omrøring. Så den skal også flyttes op.
Men, tror ikke jeg ville bøvle med det. Når der er laddomat på, vil det lagdele sig ned i tanken. Så bestemmer du selv hvor meget du vil fyre tanken op.
evt. kunne du skifte mellem et par kuglehaner på returen fra central varme kredsen. En hane ved bunden af tank og en midtpå.
Men, absolut en stor akkutank frem for en mindre. så er det bare at fyre igennem. Det vil også give den bedste brændsels økonomi og en bedre fyrings komfort. .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Så nu er varene bestilt, det blev en 2000l.
Jeg havde nu regnet med at sætte en fordelerventil på returen fra huset, så i den periode jeg lader på VVB ovre i huset, da vil returen jo bliver noget varmene end i bund akku. Så hvis returen fra huset er den sammen eller højere end midt tank, så skifter fordelerventilen op og kører husets retur ind i midt tank. For ikke at omrøre. Det sker selvfølgelig automatisk og ikke med manuelle kuglehaner
Nyt er dejligt, men gammelt er bedst...!
Solceller SMA2100+SMA3000, med 24 Stk 260W, Sydøst
Tja. På min gør det ikke alverden... Var egentlig ved at tænke på samme løsning, men hvis du sammenligner mine grafer, så siger den lidt i bunden når vvb er åben, men det udligner sig næsten...;-)