Hjemme teori skrev:Det ligner varme og det kan opstå pga. af falsk luft. Men det tyder på at din sekundære luft ikke åbner (ved ikke hvordan den virker) men så får den falsk luft ind ved lågen og så starter underforbrændingen her i stedet for hvor den skal. Så der lader til at der er helt utilstrækkeligt med sekundær luft.
Jeg har lige tjekket mit sekundære luftspjæld, det skulle være stillet til 4 mm, men var kun stillet ca. 3 mm ud, om det betyder noget væsentligt ved jeg ikke, men det finder jeg ud af når jeg tænder op næste gang, imorgen eller overmorgen.
Zarge skrev:Synes umiddelbart den ser meget lys/hvis ud... Er asken også det? (tyder på fir meget luft) kan ikke lige mindes at være faldet over din røg temperatur??
Om det er for lyst aner jeg ikke, jeg er som sagt helt ny indenfor faget. Har haft fjernvarme indtil sidste år

Men farven afspejles faktisk meget godt på billedet, måske er det en lille bitte smule mere brunligt, men ikke meget.
Anderledes ser det øverste kammer dog ud, der er siderne helt blanksorte, nærmest dækket i et lag af noget tjæreagtigt som krakkelere og skaller af, det ved jeg ikke om det er helt normalt

Jeg kan evt. ta et billede imorgen i dagslys
Den røggastemperatur du ikke kan mindes at have læst, skyldes måske at den ikke har været nævnt

Jeg er faktisk lidt i tvivl om hvad den er, men jeg mener den plejer ligge på lige godt 200 grader, måske omkring 210 grader eller sårn, men det skal jeg nok lige tjekke næste gang jeg tænder op
Skovløber skrev:
Så lang tid tager det også for mig og mine 2000 l, samtidig med hus forbrug. Ved ikke lige helt hvor mange kilo brænde..

Tak for info, det bekræfter igen, at det må være et eller andet galt med min kedel/opsætning
vigasproblemer skrev:Først vil jeg lige sige at du skal have transport beslaget fjernet fra stene i bunden, den store braco inden for den nederste låge skal fjernes sammen med beslaget. (det står faktisk i instruktions bogen)
Så kunne jeg godt tænke at få at vide hvor du har læst at et profi 45 kw skal have primær åbnet 15mm, den skal være lukket, skubbet helt ind, der er svejset et stykke rundjern på flangen så den ikke er lukket når den er skubbet helt ind.
Med 15 mm åben giver den samme gasmængde son en 75 kw får på to dyser, så det er da ikke mærkeligt at den er ved at brænde kedlen væk i bunden, og venter du for længe ryger lejerne også i din ventilator, jeg vil tro at dine vinger er ved at være rettet ud.
Så ind med primær, din sekundær passer næsten, du skal huske på at briketter giver mere gas en alm træ.
Venligst H.P.Dall
Det omtalte beslag med den store braco bolt sad faktisk løst da jeg fik kedlen, så jeg bandede lidt over de elendige dovne sløsede polakker der havde samlet fyret, og spændte det selv ordentligt sammen bagefter..
Med hensyn til de 15 mm, så fløj jeg lige fluks og tjekkede det klistermærke bag på kedlen, hvor der står 15 mm til en 45 kw, men det var som absolut max, optimal A mål = 0 mm..

Men jeg tjekkede spjældet, og det var faktisk skubbet helt ind, så det er alligevel ikke der fejlen var

Som jeg lige nævnte tidligere, så tjekkede jeg osse det sekundære luftspjæld som skulle stå 4 mm, det stod så kun ca. 3 mm ude, så det har lige fået den sidste mm nu, men om det betyder det vilde ved jeg ikke endnu. Det finder jeg ud af når akku tanken er tom igen imorgen eller overmorgen
Du siger at den sekundære luft næsten passer, vil det sige at du mener den skal ha mere eller mindre luft ?