Hvordan ligger jeres akkumuleringstank
-
- Redaktør
- 16
- Mit fyr: Atmos DC40GD
- Areal: sammenlagt 350 m2
- Brændsel: Bøg
- Fremviser gerne i postnummer: 8370
- Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
- Blevet takket: 468 gange
Re: Hvordan ligger jeres akkumuleringstank
Grunden til at kedlen skal ligge så højt for at undgå pausefyring skyldes helt sikkert at pumpen i ladeventilen er til den lille side. Normalt vil en ladeventil være udstyret med en pumpe der modsvarer en grundfos 25-60, dvs i dit tilfælde en Wili 25/6.
Ved din test så du at anlægget koger omgående hvis ladeventilen slukkes ved max drift når klapkontra ventilen er lukket. Men har du nogensinde testet samme senarie med klapkontra ventilen i virksom tilstand? Grundet måden ens rørføring er lavet er det ikke sikkert at selvcirkulation kan opstå uanset om der er klapkontra ventil eller ej.
Som overkogningssikring vil jeg anbefale at montere en watts STS 20 kølesløjfe ventil og tilslutte den til kølesløjfen på din kedel. Det er de to nippelrør der stikker lodret op bag på kedlen. Denne ventil tilsluttes dit kolde brugsvand og åbner for nødkøling når kedlen bliver 97 grader og hindrer derved kogning. Denne funktion er et lovkrav ved trykekspansion med fungerer også ved åben ekspansion
Man kan godt bygge en ventil ind med fjeder retur, men i min verden opnår du ikke nogen ekstra sikkerhed, da du samtidig får et komponent til der kan fejle.
Nøgternt set er det "næsten" usandsynligt at strømmen forsvinder, men en bedre løsning ville være en ups, der med en batteribank driver ladepumpen videre ved strømudfald. Din ladeventil pumpe er en "alm" pumpe uden elektronisk regulering, så den er ikke et risiko komponent.
Ved din test så du at anlægget koger omgående hvis ladeventilen slukkes ved max drift når klapkontra ventilen er lukket. Men har du nogensinde testet samme senarie med klapkontra ventilen i virksom tilstand? Grundet måden ens rørføring er lavet er det ikke sikkert at selvcirkulation kan opstå uanset om der er klapkontra ventil eller ej.
Som overkogningssikring vil jeg anbefale at montere en watts STS 20 kølesløjfe ventil og tilslutte den til kølesløjfen på din kedel. Det er de to nippelrør der stikker lodret op bag på kedlen. Denne ventil tilsluttes dit kolde brugsvand og åbner for nødkøling når kedlen bliver 97 grader og hindrer derved kogning. Denne funktion er et lovkrav ved trykekspansion med fungerer også ved åben ekspansion
Man kan godt bygge en ventil ind med fjeder retur, men i min verden opnår du ikke nogen ekstra sikkerhed, da du samtidig får et komponent til der kan fejle.
Nøgternt set er det "næsten" usandsynligt at strømmen forsvinder, men en bedre løsning ville være en ups, der med en batteribank driver ladepumpen videre ved strømudfald. Din ladeventil pumpe er en "alm" pumpe uden elektronisk regulering, så den er ikke et risiko komponent.
-
- Stoker II
- 9
- Mit fyr: Atmos dc 25
- Areal: 200
- Brændsel: Træ
Ja det er den helt sikke for lille øv !
Ved du om man kan få en spare pumpe i Wilo 25/6 støresel ?
Har godt nok tænkt på at skulle købe en helt anden ladeventil
Det er stadigvæk som om den ikke ligger lagene helt rigtig i morges lå de fra top 88 86 63 og 36 har ca en halv meter imellemen føler i akku tanken og fire styk
Nu prøver jeg at lukke den ind mod akku tanken på ladeventil for hva jeg lige kun se inde i ladeventil er porten ind mod akku tanken og så den port op mod fremløb åben mod hinanden så tror måske godt det kan selv cirkulere der
Nej det er helt rigtig jeg har jo ikke prøvet at gøre det med hvor kontraventil ikke er låst det kunne være man skulle prøve det en gang !
Og ja det er rigtig med at det er ikke sikker at det kan selvcirkulation
Har godt tænkt på at bruge den der køler sløjfe men det er lidt samme problem vi har eget vandværk og den køre jo heller ikke ved strøm afbrydelse
Okay det vidste jeg ikke man kan få et batteri som kan det hvor kan man få det ?
Forstået ikke helt det sidste du skriver (risiko komponent) ??
Det er stadigvæk som om den ikke ligger lagene helt rigtig i morges lå de fra top 88 86 63 og 36 har ca en halv meter imellemen føler i akku tanken og fire styk
Nu prøver jeg at lukke den ind mod akku tanken på ladeventil for hva jeg lige kun se inde i ladeventil er porten ind mod akku tanken og så den port op mod fremløb åben mod hinanden så tror måske godt det kan selv cirkulere der
Nej det er helt rigtig jeg har jo ikke prøvet at gøre det med hvor kontraventil ikke er låst det kunne være man skulle prøve det en gang !
Har godt tænkt på at bruge den der køler sløjfe men det er lidt samme problem vi har eget vandværk og den køre jo heller ikke ved strøm afbrydelse
Okay det vidste jeg ikke man kan få et batteri som kan det hvor kan man få det ?
John Skov Jensen skrev:Grunden til at kedlen skal ligge så højt for at undgå pausefyring skyldes helt sikkert at pumpen i ladeventilen er til den lille side. Normalt vil en ladeventil være udstyret med en pumpe der modsvarer en grundfos 25-60, dvs i dit tilfælde en Wili 25/6.
-
- Redaktør
- 16
Med "risiko komponent" tænker jeg på komponenter i din installation der medfører kogning hvis de fejler/svigter. Og en elektronisk pumpe må anses som mere sandsynlig til at fejle set i forhold til en alm. Pumpe. Jeg har dog selv en elektronisk reguleret pumpe på min ladeventil og er som sådan ikke bange for følgerne af at den skulle svigte. Men jeg har jo også min kølesløjfe som backup.Ulrik1982 skrev:Ja det er den helt sikke for lille øv !
En ups, uninterruptable power supply, er en enhed der i tilfælde af strømsvigt kan holde en eller flere enheder i drift med 230 v grundet en indbygget batteribank. Prøv at google der findes mange mærker og modeller.
Jeg er sikker på Wilo også har en "sparepumpe" der passer på din ladeventil. Jeg skal lige kikke lidt i gamle tråde, jeg er sikker på det har været oppe og vende før.
-
- Stoker II
- 9
Okay mange tak
Nåå okay nu er jeg med
Ja det kan der selvfølge være noget om det kan også godt være jeg bare skulle holde mig til en alm pumpe!
hvor mange Watt køre din alpha pumpe på din ladeventil når du fyre ? Spar du meget ????
Jeg gik og tænkte på i dag om man måske skulle lave en buffe tank med kold Vand til den der køler sløjfe men der skal jo nok en del vand til ? Men der går jo også et stykke tid før hydrofor rende tør på vandværkt ?
Jo tak det er meget smart med de backup batteri der men de er da noget dyre hvis de skal kunne køre et stykke tid
Nåå okay nu er jeg med
Ja det kan der selvfølge være noget om det kan også godt være jeg bare skulle holde mig til en alm pumpe!
hvor mange Watt køre din alpha pumpe på din ladeventil når du fyre ? Spar du meget ????
Jeg gik og tænkte på i dag om man måske skulle lave en buffe tank med kold Vand til den der køler sløjfe men der skal jo nok en del vand til ? Men der går jo også et stykke tid før hydrofor rende tør på vandværkt ?
Jo tak det er meget smart med de backup batteri der men de er da noget dyre hvis de skal kunne køre et stykke tid
-
- Redaktør
- 16
En sparepumpe på en ladeventil til erstatning for en alm frådsepumpe vil bruge ca 50% af den originale. Det afgørende er om det er en pumpe hvor motoren er med permanent magneter, dette øger virkningsgraden på pumpen betydeligt. På min tidligere termovar ladeventil faldt forbruget fra 110w som var forbruget på den originale pumpe til 45w som er forbruget på den gamle alpha2 pumpe.Ulrik1982 skrev:Okay mange tak
Nåå okay nu er jeg med
Så kan man jo bare regne sig frem til hvor mange timer den kører og så gange med elprisen
I dit tilfælde er det nåske bare nemmest at sætte en ekstra "hjælpepumpe" på fremløbet, mellem kedel og ladeventil og så starte den med en termostat der føler på fremløbet. Og så lade din nuværende wilo være som den er. Sådan et setup kan stykkes sammen for 11-1200 kr.
Jeg har stumperne liggende hvis du vil låne dem til en test
-
- Stoker II
- 9
Okay jeg må lige tænke lidt over hvad jeg finder på ?
Det bliver godt nok også til noget strøm at spare over tid
Permanent magneter ? Er der ikke det i alle motor ?
Hva stod den så på ? Var det fast hastighed eller auto ? Jeg har en alpha 2 25-60-180 på radiator kredsen
Synes ikke den gang jeg prøvet den af at den kun kunne gå til mere end 35 watt det var måske ikke sådan en du havde på den gang ? Hvad har du på lige nu af ladeventil og pumpe ?
Mange tak for tilbudet men jeg Tror måske jeg vil sætte en støre spare pumpe men ser lige
det kan jo godt køre lige nu bare ikke helt optimalt
Det bliver godt nok også til noget strøm at spare over tid
Permanent magneter ? Er der ikke det i alle motor ?
Hva stod den så på ? Var det fast hastighed eller auto ? Jeg har en alpha 2 25-60-180 på radiator kredsen
Synes ikke den gang jeg prøvet den af at den kun kunne gå til mere end 35 watt det var måske ikke sådan en du havde på den gang ? Hvad har du på lige nu af ladeventil og pumpe ?
Mange tak for tilbudet men jeg Tror måske jeg vil sætte en støre spare pumpe men ser lige
det kan jo godt køre lige nu bare ikke helt optimalt
-
- Redaktør
- 16
Min nuværende pumpe er en laddomat 21-60 med en LM6A sparepumpe på. Selve pumpen ligner til forveksling denne (det er sikkert den samme)
http://www.vvs-eksperten.dk/nmt-a-pumpe ... cgodAHEB6A
Min gamle grundfos alpha2 25-60 forbrugte 45w ved max drift, ikke modulerende drift, men på fast trin 3. Det kan være din er af den nyeste type. De er ikke helt ens.
Jeg kan se en wilo 25-6 koster 1100kr
http://www.vvs-eksperten.dk/varme/venti ... order=DESC
http://www.vvs-eksperten.dk/nmt-a-pumpe ... cgodAHEB6A
Min gamle grundfos alpha2 25-60 forbrugte 45w ved max drift, ikke modulerende drift, men på fast trin 3. Det kan være din er af den nyeste type. De er ikke helt ens.
Jeg kan se en wilo 25-6 koster 1100kr
http://www.vvs-eksperten.dk/varme/venti ... order=DESC
-
- Stoker II
- 9
Okay har du så også været nødtil at låse kontraventil i den så ?? Eller var det ikke nødvendig at gøre ?? Kan se den er lavet på en helt anden måde end den jeg har !
Ja jeg har godt set de har den der men har også læst en gamel tråd her inde hvor der var en som sat sådan en på en ltc100 ligesom min og så havde den overkapacitet på trin tre over for lidt på trin to så han var nødtil at bygge en regulerings regulator ind for at kunne styre det !!! Hmm det ville jeg nødig ud i at skulle gøre
Ja jeg har godt set de har den der men har også læst en gamel tråd her inde hvor der var en som sat sådan en på en ltc100 ligesom min og så havde den overkapacitet på trin tre over for lidt på trin to så han var nødtil at bygge en regulerings regulator ind for at kunne styre det !!! Hmm det ville jeg nødig ud i at skulle gøre

-
- Redaktør
- 16
Det er helt usædvanligt at skulle regulere ladeventilens pumpestyrke. Dens indbyggede termostat tager sig af reguleringen af flowet. Jeg har ikke hørt om andre der har lavet det på den måde.
Min egen kontraventil er ulåst, men det kan være fordi modstanden i mine rør er så høj at de hindrer selvcirkulationen i at starte.
Min egen kontraventil er ulåst, men det kan være fordi modstanden i mine rør er så høj at de hindrer selvcirkulationen i at starte.
-
- Stoker II
- 9
Ja okay det lyder jo rigtig nok hvis termostat virker rigtig skulle det jo ikke vær et problem
Tror jeg prøver at åbne den igen for tanken ligger på 79 top 76 63 og 43 i bunden for og se om det ændre noget på det
Tror jeg prøver at åbne den igen for tanken ligger på 79 top 76 63 og 43 i bunden for og se om det ændre noget på det