Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Aosis
Stoker I
Stoker I
8
Har takket: 2 gange

Re: Forbedringsforslag ang. VVB+pumpe?

Indlæg af Aosis »

Jeg har de seneste dage, forsøgt at justere esbe-shunten til at give en retur målt på Baxi på godt 60C. Startede med at hæve fremløbssetpunkt på baxi fra 72 til 74C, og det virker egentligt godt nok. Den svinger lidt efter forbrug, på 61-63C retur v/ en indstilling på knap 5(indeks er 1-6 og ventilens arbejdsområde er 35-60), hvor jeg før oplevede dyk til 50C. Alpha2'en har jeg haft stående på III, altså høj.
De 10m2 gulvvarme på 1.salen er dog ikke helt med på noderne.
Jeg håber, at avtb eller watts/ravk ventil på vvb, vil give mig flow nok i resten af systemet, hvis det er det der driller nu.?

Til forskel fra Bigfoots setup, har jeg jo kun Én pumpe(Alpha2 25-40) til at trække hele molevitten. Og er faktisk lidt usikker på, hvordan den bør stå, derfor III. I den sparsomme manual, kunne det ellers godt se ud som om at den bør stå på en af de to Konstant-tryks indstillinger, når den bruges på kedelshunt med termisk 3-vejs shunt/blande-ventil. Men her er den jo eneste pumpe på både kedel og tostrengsanlæg.

Flemmingth's indlæg gjorde mig lidt nysgerrig på anbefalet Kvs'værdi på kedelshunt-ventil. Men det er svært at finde noget om?
Fandt noget rigtig god læsning her: https://materialeplatform.emu.dk/materi ... d=86075009

Side 3;
Vandcirkulationen
Hvis man betragter centralvarmevandet som en slags »transportbånd«
for varmen, vil man forstå, at der må og skal være en vis hastighed på
vandet gennem kedlen, for at man kan få bragt tilstrækkeligt med
varme fra kedlen til forbrugsstederne.
Endvidere skal den effektive cirkulation afvandet sikre, at kedlens he‐
deflader afkøles tilstrækkeligt, således at der ikke opstår lokal overop‐
hedning og dermed ødelæggelse af kedlen.
Hvis man vil være sikker på, at kedlen skal kunne præstere den varme‐
ydelse, som står anført på kedlens mærkeplade, uden at kedlen øde‐
lægges, skal der sikres kedlen en vandcirkulation, som foreskrevet af
kedelfabrikanten.
Hvis varmeanlæggets cirkulationspumpe ikke kan sikre, at der til en‐
hver tid er fornøden cirkulation i kedlen, kan det være nødvendigt at
montere en speciel kedelshuntpumpe.  

Som tilstrækkelig vandcirkulation (m3/h) anføres ofte.
Kedlens kapacitet i Mcal/h, divideret med 60, men diverse fabrikanters
forskellige krav skal følges.

Dimensioneringsdiagram kan rekvireres hos kedelfabrikanten.
Eksempel:
Kedlens kapacitet: 126 Mcal/h
Nødvendig vandmængde = 126/60 = 2 m3/h

Endvidere skal pumpen kunne overvinde vandmodstanden i kedlen.

Kan ikke finde noget i Baxi-manualen, men hvis jeg omregner den højeste ydelse(16,5kW) til Mcal og dividerer med 60, ser regnestykket sådan ud:
13,77Mcal/60=0,23m3/h
-Hvis flemmingsth's bud på tryktab 20kPa holder(virker noget uoverskueligt at beregne), er der 20kPa tilbage fra pumpen- altså et flow på ca. 0,7m3/h på nuværende esbeshunt

Undskyld det måske lidt rodede indlæg :shock:
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 201 gange

Indlæg af Bigfoot »

jeg har to pumper.... fordi jeg kom til at købe en for mange, og bilder mig selv ind, at det virker bedre.

Og nå ja, man skriver et eller andet tosset sted, at der på et anlæg med automix, skal være en pumpe på hver side af den.
(eksperimenterer med hvor stor en besparelse der kan være i at blande frem og retur, inden det går over i huset, og så sætte det til 60 grader som det er nu her, jeg har selv svært ved at tro det, men det sparede mig for 3000kg sidste år)

Jeg vil gerne citere min nabo og vvs'er, med ordene: "drop nu alle de beregninger og ventiler, her er en kuglehane"

Begge mine pumper kører på auto, og bruger ca 4 watt ved stille drift, når AVTB ventilen åbner til VVB, så kører den ved kedlen op på ca 8 watt.
Det fede er dog, at ved hjælp af automix indstillingen og hvordan det er lavet, så kan den varme hårdt på vvb, uden at huset bliver påvirket, da fyret er sat til 75 grader som setpunkt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Aosis
Stoker I
Stoker I
8

Indlæg af Aosis »

Bigfoot skrev:Jeg vil gerne citere min nabo og vvs'er, med ordene: "drop nu alle de beregninger og ventiler, her er en kuglehane
:lol: -Ja, en ting er teori en anden er praksis.

Det er ret interessant med en årlig besparelse på 3000kg piller, ved at sænke anlægs-fremløbet. Måske fordi der er større varmetabet pr. meter rør stiger med temperaturen? Og oven i hatten skåne diverse pex-slanger/gulvvarme for 70-74C. Desværre er jeg ikke sikker på, om jeg tør rode for meget med rørføring osv selv. Ingen praktisk erfaring hér:( Desuden kommer mit fremløb fra fyret ind i skunken på 1.sal og der er ikke lige en oplagt 'nem' løsning iforhold til at få der varme vand til vvb først og derefter anlægs'shunt'.

Så ville helst høre nogle skrive noget i stil med, at jeg roligt kunne sætte en regulering på min vvb uden at det ville drille min kedelshunt. Og det i såfald kunne løses med http://www.esbe.eu/pt/en/products/solid ... cts/vtc300 istedet. Og at min ene pumpe forøvrigt var rigeligt :wink:
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af Bigfoot »

hvad pokker vil du med en 3-vejs ventil til din vvb?

ind med en AVTB, de fås for nogle hundrede kroner på DBA, og på med den, føleren op i gumpen på metroen, og så sæt drejeskalaen et sted i midten, og så skal du aldrig kigge der mere.

Jeg har en automix ventil til salg, hvis du kunne tænke dig at prøve det.

Men ja, her ved mig, står fyr og vvb i et udhus, og så med løgstørrør i jorden til huset. Pisse træls med VVB, men det bliver lavet om næste år.

Men svindet i varme, ved at sende så meget varme i et løgstørrør, giver et kæmpe tab, derfor jeg shunter det ned.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
Aosis
Stoker I
Stoker I
8

Indlæg af Aosis »

Jeg vil ikke have trevejs på vvb'en. Det ville nok blive en watts/ravk eller en avtb, hvis jeg falder over en på dba. -Mente; hvis nogle kunne forudsige min kedelshunt esbe lave ballade, om det evt kunne ordnes med den anden esbe http://www.esbe.eu/pt/en/products/solid ... cts/vtc300, der har dobbelt så stort gennemløb/kvs. Og samme mål+gevind, så den er plug and play
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af Bigfoot »

Aosis skrev:Jeg vil ikke have trevejs på vvb'en. Det ville nok blive en watts/ravk eller en avtb, hvis jeg falder over en på dba. -Mente; hvis nogle kunne forudsige min kedelshunt esbe lave ballade, om det evt kunne ordnes med den anden esbe http://www.esbe.eu/pt/en/products/solid ... cts/vtc300, der har dobbelt så stort gennemløb/kvs. Og samme mål+gevind, så den er plug and play
du kender godt tilnavnet for de ventiler der????? oliefyrsventiler......

de er ikke bygget til den mængde vand du skal bruge.

Du skal ned i dem til solid fuels, VTC500 f.eks.
Og de er også noget L... i mine øjne. Har trods alt ejet 4 af dem....
Aosis
Stoker I
Stoker I
8

Indlæg af Aosis »

Aosis skrev:Og samme mål+gevind, så den er plug and play
:? Ser først nu, at den blander varmt i koldt og ikke koldt i varmt, som min nuværende. Så den kræver også en masse tilpasning af rørføring. så er den alligevel ikke spændende længere. Men syntes jeg læser den, som værende til Solid fuels aka fastbrændsel. kedler op til 30kw(3,2kvs), hvor vtc500 er op til 150kW!!(9kvs)
Bigfoot skrev:de er ikke bygget til den mængde vand du skal bruge.
Hvilken vandmængde bør sådan en være designet til? Eller kvs værdi om man vil.

Min nuværende har vel sådan omtrent et muligt maksimalt gennemløb, i mit system, på 0,7m3/h. Og det har den vel kun netop fordi, der er frit gennemløb i vvb. Hvis dér også var regulering og vandet var varmt, på en varm solskinsdag, vil radiator ventiler osv vel være flaskehalsen.? en trevejs vil måske have samme gennemløb uanset, blot blande mere fremløb i returen? Dermed sikre min, gennemløb i kedlen, der skal være 0,23m3/h ved max effekt.

Arbejder som procesoperatør, så forstår godt, at det sommetider er nemmest/bedst at justere noget manuelt, men var det ikke for 'automatiske' ventiler, ville vi være 10 gange så mange procesoperatører.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af Bigfoot »

uha...... det forklarer din overdådige interesse for ventiler, data og skemaer.

Hør her.... en kuglehane er også automatisk.... når den er sat til sin position, så passer den sig selv, sammen med Baxi. Jeg har ikke rørt min i 5 år nu.

Så hvis du mener dit fyrrum skal være din 2. arbejdsplads, så værsgo, der er ventiler nok at tage af.
Vil du have noget der virker, så lyt efter icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Aosis
Stoker I
Stoker I
8

Indlæg af Aosis »

Jeg har en overdådig interesse i at lave eventuelle ændringer ordentligt første gang :great: Specielt når det er svært, og det er vvs for mig. Hjælper gerne andre med at hjælpe mig, ved at dele de informationer jeg selv tror er relevante.

På mit arbejde er jeg manden 'i marken' og de ventiler jeg skruer på er alle manuelle. Jeg bliver bedt om at skrue ved ændrede driftforhold. En avtb der åbner, er et ændret driftforhold og så gider jeg ikke løbe fra badet ud i fyrrummet. Det skal ikke være min 2. arbejdsplads...

Jeg er stadigt ikke helt klar på at tro, ingen producerer en ventil der virker og selv regulerer. Men du har nok ret Bigfoot, siden der ikke er andre der byder ind :|
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af Bigfoot »

En avtb er ukristelig stabil.... Når din vvb kommer under den temperatur du har sat den til, så åbner den og baxi vil så arbejde. Så vil du rende ud af badet, er der intet at se på, andet end succes.

Din kedelshunt er en fejl, og på trods af din forkærlighed for automatisk virkende dippedutter, så kan jeg igen blot refere til mig selv, for jeg var hele møllen igennem med nøjagtig de samme ventiler.
Ud med lortet. Det er nemmere når det er simpelt.

Tilbage til "Kedler, installationen & skorstenen"