Det er noget vrøvl med en modstand...….
Ingen modstand, der er jo stadig 12 volt.
Din bil kører jo heller ikke hurtigere på startmotoren selv om du sætter et 200 Amp batteri på :-))
Har nu købt 2 stk 12v 12ah i batteribyen for kr558 alt inkl.
De virker fint. Dog bliver ledningerne fra batteriet lidt varme når knægten i længere tid har kørt i 2. gear. Ved ikke om det skyldes de extra AMP?
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
elpres skrev: ↑01 jun 2018 17:38
Har nu købt 2 stk 12v 12ah i batteribyen for kr558 alt inkl.
De virker fint. Dog bliver ledningerne fra batteriet lidt varme når knægten i længere tid har kørt i 2. gear. Ved ikke om det skyldes de extra AMP?
Det skyldes de ekstra amp. Bliver det et problem kan du evt skifte til større kvadrat.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Men så ville det måske være en god ide med en modstand. Tænker at både ledningerne og motorerne jo er designet til8 AMP og nu får 12, det har de vel ikke godt af.
--> Scotte BS 16KW semirens v 6.79, VVB prio <--
Jakob
AH= ampere timer. Det har noget at gøre med hvor meget saft der er i batteriet og ikke noget med hvor meget strøm der trækkes. eks. hvis motoren bruger 1 A, kunne den med det gamle batteri køre i 9 timer, med det nye 12. men det hele er jo dimensioneret til at køre i eks maks 9 timer, nu kan det jo køre 30% længere tid, derfor bliver kablet varmere. Så junior må holde en pause en gang i mellem. alternativt kan du sætte en gammel pc blæser på for at køle lidt.
Ledninger er jo lavet til at kunne tåle at blive varme. Så med mindre de er så varme at du ikke kan holde på dem, så sker der ikke noget ved det.
Og tror altså ikke det er tiden med 12ah batteriet, med en 9ah batteri har de også nået lige vægts temperatur inden batteriet var tomt. Det er garanteret bare noget kineser noget, som kun lige er stor nok. og med nyt batteri er spændingen måske en volt højere og så sker der noget med de fine formler og derfor stiger ampere i ledningen også.
U/r=I så sætter vi strøm til 12 og 13V og modstanden til 3 får vi
12V/3ohm=4A
13V/3ohm=4,33A
Og faktisk tror jeg også at modstanden i motoren falder når spændingen stiger, og så bliver det lidt flere ampere.
Så grunden til at skifte ledningerne skulle være at de virker som en modstand og derfor kører bilen lidt hurtigere hvis de blev skiftet.