Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af Bri_Jac »

triumph skrev: 28 jul 2022 15:10 En anden ting er det kyniske spil som Putin leger;
Han hævder at Rusland godt vil tillade at Ukraine eksportere korn, hvis Rusland må undersøge de skiber der kommer ind/ud fra Odessa.
Men Putin ved godt at alle Ukraines kornlager er fulde, så der er ikke plads til den nye høst.
Så hvis han kan forsinke transporten af korn ud fra Ukraine i 1-2 måneder. Så er hovedparten af den nye høst spilt, da der ikke er plads til at opbevare den tørt.
Ukraine mister penge. Kornprisen går op = Russerne vinder igen. De sultne Afrikanere taber (Det gør vi andre også)

Nato er konstant bagud i det kyniske spil der PT foregår. De bliver simpelthen nød til at komme op med sanktioner der fungere
Putin er kynisk, det vil ikke ændre sig. Vi må tage smerten og udholde prisstigningerne. Vi kan ikke acceptere at tabe overfor Putin.
NATO laver ikke sanktioner, det er jo en militær sammenslutning. Det gør EU derimod, og de er i gang, men det er svært da der er en del østlande som er bange for Putin og derfor ikke ønsker for store sanktioner.
Husk nu på at det som omlægges væk fra gas og olie, aldrig kommer tilbage og derfor vil afhængigheden fra Rusland blive mindre. Så de sanktioner som er i gang har en langtidsvirkning
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Bri_Jac skrev: 28 jul 2022 22:21 NATO laver ikke sanktionere, det er jo en militær sammenslutning. Det gør EU derimod, og de er i gang, men det er svært da der er en del østlande som er bange for Putin og derfor ikke ønsker for store sanktioner.
Det er da vrøvl at Østlande ikke tør sanktioner Rusland. Det er typisk dem der presser på for hårde sanktioner, da de fleste Østlande hader Putin. Og det er jo netop Letland der har blokeret Jernbane trafik gennem landet. Både Letland og Litauen vil gå langt hårdere til værks end Nato. Det er Polen der ville levere jagerfly, have oprettet amerikanske baser, og lade millitære missioner udgå fra Polen. Samt levere angt mere militær isenkram end NATO ville tillade. Tjekkiet har levet jagerfly, og massiv støtte. Den Tjekkiske befolkningen har indsamlet 350 millioner til våben indkøb.

Sanktioner behøver ikke kun at være Politiske. De kan også være militære.
F.eks kunne man jo levere så mange våben til Ukraine, at de rent faktisk havde mulighed for at vinde krigen

Sanktioner skal ramme Russerne. Det gør en øget gas og korn pris ikke.
Og det er pisse ligegyldigt for krigens udfald at EU ikke vil købe russiske gas om 5 år.

I Danmark producerer Stålvalseværket stål. Zenvo har udskiftet sin Russiske ejer med et skuffeselskab i et skattely. (Altså formodentlig stadigt samme ejer)
Og sådan er det vist med de fleste Russisk ejede firmaer i Danmark.
Ikke en eneste konsekvens.

Det var muligt vis en lukning af russiske firmaer i udlandet kunne have en effekt. Men det sker ikke i Danmark
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Mit fyr: brændeovn
Areal: 177
Brændsel: træ og el
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 452 gange
Blevet takket: 61 gange

Indlæg af Bri_Jac »

jeg var uklar mht østlande. jeg mener specifikt Ungarn
https://www.information.dk/udland/leder ... rer-ungarn
Den bedste pression lige nu er at selvom Russerne tjener mange rubler på de øgede gas/kornpriser, så kan de ikke bruge deres rubler nogen steder i vesten, da ingen vil veksle dem til vestlig valuta.
Der er kun tilladt omveksling af valuta til nødvendig import til Rusland af f.eks. medicin.
Det er det bedste vesten kan gøre og så afvente tiden, imens vi sørger for at Ukraine får våben.
Jeg antager du ikke mener atomvåben - da det vil medføre 3 verdenskrig - det tror jeg alligevel ingen ønsker...
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Bri_Jac skrev: 29 jul 2022 20:01 jeg var uklar mht østlande. jeg mener specifikt Ungarn
https://www.information.dk/udland/leder ... rer-ungarn
Den bedste pression lige nu er at selvom Russerne tjener mange rubler på de øgede gas/kornpriser, så kan de ikke bruge deres rubler nogen steder i vesten, da ingen vil veksle dem til vestlig valuta.
Der er kun tilladt omveksling af valuta til nødvendig import til Rusland af f.eks. medicin.
Det er det bedste vesten kan gøre og så afvente tiden, imens vi sørger for at Ukraine får våben.
Jeg antager du ikke mener atomvåben - da det vil medføre 3 verdenskrig - det tror jeg alligevel ingen ønsker...
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/zelen ... e-halveret
Og så må vi jo se hvor meget af høsten de får under tag

Du skriver;
Det er Russerne der kræver at få betaling for olie/gas i rubler. Hvilket har fordoblet rublens værdi.
Danmark vil kun betale i USD. men det vil Russerne ikke have.
Der er 3½ milliarder mennesker der ikke har sanktioner mod Rusland. Herunder Indien, Kina, Pakistan, og 3/4 af Afrika. Der er masser der vil sælge vare til Rusland, både betalt med Rubler og USD. Både Indien og Saudi har 8 doblet deres import af Russisk olie (Som de sælger videre til EU) Kina har også øget deres import af Russisk olie betragteligt, (da de får den med rabat)
Det er muligt at helt specifikke vare, som dele til et Boing fly, McDonald/Coca Cola bliver mere besværlige at få fat i. Men generelt har det næppe nogen stører effekt på Russernes dagligdag
Og der er jo ikke fordi Russerne ikke kan bruge deres penge i andre lande
https://www.bt.dk/udland/vrede-finner-s ... -i-finland

Jeg gider ikke svare på kommentaren om a-våben, det er jo ingen (heller ikke Rusland) der ønsker
calle

Indlæg af calle »

Jeg er bange for at vores trængsler kan vare for evigt. Kraftværkerne opkøber formentlig træpiller, når de nu skal spare på gassen, så vores sparsommelighed kommer ikke til at gavne os i prisudviklingen. Desuden har pilleforhandlerne jo fundet ud af, at vi er parate til at betale dobbelt op for pillerne, så hvorfor sænke prisen ? Jeg ser lige nu kun en mulighed, og det er fjernvarme eller solceller i kombination med jordvarme eller en luft til vand varmepumpe. Det eneste positive der er ved denne her historie er, at klimatosserne nu kan se og føle, hvad det koster at lukke for fossilt brændstof, når man ikke har forberedt sig på det.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

Her er en tysker som forklarer lidt om pillepriserne: https://youtu.be/2a7tfAbRnk8 Der er på tysk - så der skal færdighederne fra folkeskolen skal i sving. Men de væsentligste konklusioner er:
* Højere produktionsomkostninger
* Højere råvarepriser
* Større efterspørgsel

Mht. om sanktioner overfor Rusland virker eller ej ...

Jeg tror vi skal være meget glade for en udtalelse fra Kinas amerikanske ambassadør: "Kinas relation med Rusland er ikke en alliance" Kineserne er forsigtige, men meget frustrerede over den indflydelse krigen har på verdensøkonomien. Der er mange nationer, som ikke modarbejder Rusland, men det betyder altså ikke at de er medspillere. Lenovo og Xiami sælger i øvrigt ikke teknologi til Russerne længere.

Og jeg tror ikke en gammel skid på at det går godt med økonomien i Rusland. Rublerne er muligvis steget i værdi, men vi kan jo ikke tro på noget som helst som kommer fra den kant. Og der er ikke meget fest i at have et guldkort hvis ikke der er automater det kan bruges i. ALT er manipuleret og vestens Journalister æder det råt. Dette nyhedsindslag underbygger: https://youtu.be/uSoJDIBdglM

Jeg tror vi kommer til at indstille os på høje energipriser i mange år fremover. Udfordringen er, at alt andet også stiger .... Så det er bestemt ikke sikkert at varmepumper og fjernvarme er løsningen på vores stigende energiomkostninger. Det bedste vi kan gøre er at sænke forbruget i det omfang det kan lade sig gøre. Den billigste kWh er stadig den vi ikke behøver at bruge.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

calle skrev: 01 aug 2022 09:06 Jeg er bange for at vores trængsler kan vare for evigt. Kraftværkerne opkøber formentlig træpiller, når de nu skal spare på gassen, så vores sparsommelighed kommer ikke til at gavne os i prisudviklingen. Desuden har pilleforhandlerne jo fundet ud af, at vi er parate til at betale dobbelt op for pillerne, så hvorfor sænke prisen ? Jeg ser lige nu kun en mulighed, og det er fjernvarme eller solceller i kombination med jordvarme eller en luft til vand varmepumpe. Det eneste positive der er ved denne her historie er, at klimatosserne nu kan se og føle, hvad det koster at lukke for fossilt brændstof, når man ikke har forberedt sig på det.
Fredag - lørdag - søndag lå strømmen vel gennemsnitligt på 5 kr/KWh. :shock: :shock:
(Og det var endda weekend / fabriksferie med relativt meget blæst)
Så tænk hvad den koster når det bliver vinter, og alle varmepumperne skal fodres....

Når først Prøjserne får trukket ordenlige elkabler rundt i landet, så de kan hente billig vindstrøm fra Danmark/vandstrøm fra Norge/Sverige. Så bliver elprisen i Danmark ikke længere lav under gunstige forhold. Men i højere grad ens i hele Europa.
Tyskerne vil ikke længere bruge Gas til elproduktion. Det gør næppe noget godt ved elprisen, indtil de får bygget nye kedler der kan fyre med ??? (Flis/træpiller ??)

El i Europa bliver PT hovedsageligt lavet af fossile brændsler + flis/træpiller.
Dansk fjernvarme er vel mest Flis/træpiller. Eller el der også er lavet af Flis/træpiller + vind, så jeg tænker at elprisen nok nogenlunde. følger prisen på det brændsel de producere elén med.
Og hvis Nordisk vind/Vandkraft i fremtiden bliver distribueret ud til hele Europa, så er det jo en dråbe i havet.
Så jeg tænker også at prisen på fjernvarme og varme fra VPér vil stige på sigt. Jeg ved godt at Danmark har planer om store vindmølleparker og energiøer, men tvivler på at det får en effekt de første 5 år. Og hele grundlaget for dem, er netop at strømmen skal kunne distribueres til hele Europa

Problemet med solceller i forbindelse med varmepumper, er at dagende er så korte, når varmepumpen skal producere varme (Dermed ikke sagt at det er en dårlig ide med solceller)

Jeg ved ikke hvad man skal. Formodentligt op med noget Akraft
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

triumph skrev: 01 aug 2022 10:33 Fredag - lørdag - søndag lå strømmen vel gennemsnitligt på 5 kr/KWh. :shock: :shock:
(Og det var endda weekend / fabriksferie med relativt meget blæst)
Så tænk hvad den koster når det bliver vinter, og alle varmepumperne skal fodres....

Når først Prøjserne får trukket ordenlige elkabler rundt i landet, så de kan hente billig vindstrøm fra Danmark/vandstrøm fra Norge/Sverige. Så bliver elprisen i Danmark ikke længere lav under gunstige forhold. Men i højere grad ens i hele Europa.
Tyskerne vil ikke længere bruge Gas til elproduktion. Det gør næppe noget godt ved elprisen, indtil de får bygget nye kedler der kan fyre med ??? (Flis/træpiller ??)
Når Viking link åbner næste år får vi endnu en el-kunde som er med til at drive prisen op :roll: .
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

svanggaard skrev: 01 aug 2022 10:27 Her er en tysker som forklarer lidt om pillepriserne: https://youtu.be/2a7tfAbRnk8 Der er på tysk - så der skal færdighederne fra folkeskolen skal i sving. Men de væsentligste konklusioner er:
* Højere produktionsomkostninger
* Højere råvarepriser
* Større efterspørgsel

Mht. om sanktioner overfor Rusland virker eller ej ...

Jeg tror vi skal være meget glade for en udtalelse fra Kinas amerikanske ambassadør: "Kinas relation med Rusland er ikke en alliance" Kineserne er forsigtige, men meget frustrerede over den indflydelse krigen har på verdensøkonomien. Der er mange nationer, som ikke modarbejder Rusland, men det betyder altså ikke at de er medspillere. Lenovo og Xiami sælger i øvrigt ikke teknologi til Russerne længere.

Og jeg tror ikke en gammel skid på at det går godt med økonomien i Rusland. Rublerne er muligvis steget i værdi, men vi kan jo ikke tro på noget som helst som kommer fra den kant. Og der er ikke meget fest i at have et guldkort hvis ikke der er automater det kan bruges i. ALT er manipuleret og vestens Journalister æder det råt. Dette nyhedsindslag underbygger: https://youtu.be/uSoJDIBdglM

Jeg tror vi kommer til at indstille os på høje energipriser i mange år fremover. Udfordringen er, at alt andet også stiger .... Så det er bestemt ikke sikkert at varmepumper og fjernvarme er løsningen på vores stigende energiomkostninger. Det bedste vi kan gøre er at sænke forbruget i det omfang det kan lade sig gøre. Den billigste kWh er stadig den vi ikke behøver at bruge.
Jeg syntes at sanktioner mod Rusland er gode. Bare ikke på de områder hvor det gælder vare vi ikke kan undvære (Energi og fødevare)
Herunder fremgår det at det forventes at Det Russiske bruttonationalprodukt vil falde 6% i år. Men at de høje energipriser holder røven oppe på ham.
Tænk hvis vi ikke havde sanktioneret russisk energi, så havde energipriserne måske havde været det halve af hvad de er nu, og det russiske bruttonationalprodukt havde måske gået ned med 40%. (Og samtidigt havde risikoen for en kæmpe rescission i Europa været mindre)
https://nyheder.tv2.dk/udland/2022-07-2 ... sk-okonomi

Kinesiske firmaer der har stører interesse Europa/USA end Rusland. Stopper naturligvis deres aktiviteter i Rusland.
Men Russerne kan stadig bestille deres Xiaomi telefoner, og Lenovo PCér på f.eks Aliexspress (Putin har endda gjort det nemmere/uden told moms behandling)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14