Hangaard skrev: 16 feb 2024 16:33
triumph.
Du er ikke spor kritisk for de dokumentationer du smider op,
For at Co2 regnestykket bliver så positiv som muligt så sammenligner man er gammel brugt bil op mod en ny el bil, det viser med alt tydlighed hvad man ønsker at fortælle læseren.
Volvo lavede selv en undersøgelse af deres elbil kontra den brændstof drevne udgave af samme bil og der er udmeldingen langt fra så positiv som de artikler du poster.
Læste også en Engelsk artikel for noget tid siden at man også glemmer at Elbiler slider en del mere på asfalten (sikkert ikke medregnet nogen steder)
Og så er der jo andet forurening end lige Co2 husk på det...
De kunne jo teste elbilen op mod en Mercedes med den nyeste diesel motor og så lige regne det ekstra slid på asfalten oven i så kunne det jo værre at det ikke helt er så positivt som dine postede artikler fremstiller elbiler.
Jeg kan naturligvis ikke stå inde for alle påstande i alle artikler, men jeg betragter Bilasen som rimeligt seriøse.
Der sket forbedringer, der har "Ændret på fakta" f.eks er Batteri produktionen er blevet langt mere effektiv. så det ikke kræver så meget energi at producere batterierne som tidligere.
Pt bruger man i Sverige 45 kg CO2 på at fremstille 1 KWh batteri, 75 kg CO2 i USA, mens man i Kina bruger 108 Kg CO2 pr 1 KWh batteri man producere (Så er det jo ærgerligt at 60% af batterierne kommer fra Kina)
https://www.mckinsey.com/industries/aut ... -batteries
Det tal regner man med at kunne reducere med 75% inden 2030
Du henviser til en Volvo beregning, og VW har også lavet en. Begge dog med fejl
Her er link til en ældre artikel;
https://blog.bilbasen.dk/undersogelse-e ... ng-304752/
I beregninger af emissioner tog VW udgangspunkt i at batterier kun holdt 150.000 km, og volvo tog udgangspunkt i at batterier holdt 200.000 km
Man er blevet meget klogere på hvor langt tid batterier holder. og det er langt længere. I biler med + 50 KWh batteri er levetiden snarere minimum +300.000 km, og for biler med LFP batterier er den minimum det dobbelte (Dermed ikke sagt at selve bilen med LFP batteri holder 600.000 km)
Der der hovedsageligt nedbryder batterier er dårlig termostyring, samt hvor mange gange batteriet gennemgår en fuld op/afladnings cyklus.
Men ikke bare det;
Hvis et batteri holdes inden for 80->20% opladning, holder meget længere end f.eks. batterier der bruges fra f.eks. 100 til 5%.
Dvs, at biler med små batterier typisk oftere kommer uden for 80-20 vinduet, og derfor holder kortere end biler med stører batterier.
De biler man har set batteriproblemer med er de allerførste Tesla model S (hvor batteri teknologien ikke var helt på plads)
Samt Nissan Leaf, der havde virkeligt små batterier, og som kun var luftkølede, og dermed dårlig termostyring.
Jeg så en Youtube hvor de testede en Tesla Model 3 der havde kørt 300.000 km. Den havde mistet 14% batteri kapacitet
https://www.youtube.com/watch?v=pRTJeotryKU&t=6s
Lindholm biler havde lavet en brugtbilscheck af en Tesla model S. Der havde kørt 288.000 km uden nogen nævneværdig degradering
De hævde at en batteripakke til en Tesla Model S kunne repareres af Brødums auto for 20-40K. Men at det yderst sjældent var nødvendigt, da de ikke gik i stykker mere.
Og at Brøndums auto havde lånebiler der havde kørt henholdsvis 800, og 900.000 km
https://youtu.be/CtMMR1exmQk?si=atJMw5UXzKcoT9JY&t=1041
Volvo hævde dengang (2019) at en Volvo C40 recharge skulle køre 49.000 km på grøn strøm, og 110.000 km på kulstrøm, før at CO2 udledningen blev indhentet, da CO2 udledningen ved fremstilling af eludgaven var 70% højere, end ved fosiludgaven
Men hvis energiforbruget ved fremstilling af batterier allerede er kraftigt reduceret
Hvis elbilen holder f.eks. 300.000 km, i stedet for 200.000 km
Hvis andelen af grøn strøm er steget, og
Og en Volvo Recharge bruger omkring 25% mindre strøm end i 2019 (Det gør den !)
Så er der vel ikke noget at sige til, at elbilen er er blevet et grønnere alternativ end den var i 2019
Vedr. det med at de sammenligner en Ford Focus fra 2015 med en ny elbil:
I artiklen acceptere de præmissen om at en elbil er bedre for miljøet end en fossil bil, men spørger; Hvad hvis jeg har en fossil bil der allerede er produceret, er det så ikke bedre at køre videre i den, end at få produceret en ny elbil.
Det påstår de så at det ikke er, hvis man køre 50.000 km i focus´en (Jeg skal ikke kunne redegøre for hvordan de er kommet frem til den konklusion, for Focus én bliver vel ikke skrottet, men køre videre. Og så kommer det vel an på hvad den fortrænger. Hvis det er en Cykel, så er jeg ikke sikker på regnestykket, men hvis det er en wartburg i polen, så måske)
Og her er svaret; Nej, ikke hvis fosilbilen holder
Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige til din påstand om at det er elbilernes slid på asfalten, der smadre miljøregnskabet.....
Det er også svært at forholde sig til; Anden forurening end CO2, hvis du ikke nævner hvilken typer. Men jeg kan da f.eks. nævne Nox forurening der dræber 1200 personer om året alene i hovedstadsområdet, og så er der partikel forurening fra bremser, forbrænding, og dæk.
Det er muligt at en elbil slider lidt mere på dækkende end en forsilbil. Men en elbil bremser mest med elmotoren,så der er mindre bremsestøv og der er ihvertfald ikke partikler fra forbrændingen