Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 18 okt 2020 11:48
Så det beror jo på hvordan man anskuer det
Er en Plugin hybrid en "rigtig" elbil, nogle vil mene nej, andre, mig selv inklusive vil ja, under visse omstændigheder beroende på ens kørselsmønster
Altså hvis det beror på termen "Elbil" vil jeg ikke kalde en hybrid-bil for en el-bil.
Jeg vil mere kalde det en brændstofbil med hjælpemotor.

Måske om et par år det vender og man kan kalde det en Elbil med hjælpemotor.

Det ud fra at rækkevidden på eldelen på HEV/PHEV stadig er en forholdsvis lille del af den totale rækkevidde. De ligger vel på 40 til 60 km på ren el uden at jeg har kontrolleret tallene.
Og ser man på nogle af disse modeller har de jo forholdsvis store brændstofmotorer liggende under motorhjelmen. Nogle af dem på over 2 liter.

Den dag det vender og du har et rigtig stort batteri og måske en lille 800 cu til at hjælpe i nødsituationer vil jeg mere kalde det en "El-bil".
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Lintz skrev: 18 okt 2020 12:13 Altså hvis det beror på termen "Elbil" vil jeg ikke kalde en hybrid-bil for en el-bil.
Jeg vil mere kalde det en brændstofbil med hjælpemotor.

Måske om et par år det vender og man kan kalde det en Elbil med hjælpemotor.

Det ud fra at rækkevidden på eldelen på HEV/PHEV stadig er en forholdsvis lille del af den totale rækkevidde. De ligger vel på 40 til 60 km på ren el uden at jeg har kontrolleret tallene.
Og ser man på nogle af disse modeller har de jo forholdsvis store brændstofmotorer liggende under motorhjelmen. Nogle af dem på over 2 liter.

Den dag det vender og du har et rigtig stort batteri og måske en lille 800 cu til at hjælpe i nødsituationer vil jeg mere kalde det en "El-bil".
Og det er en anskuelse/holdning man kan have til det

Så tager det pynten af den statistik som dinsol og bwj linkede til, for der er det hele blandet sammen

Ps, en Outlander er en elbil med fossil hjælpemotor, da det altid er elmotorene der driver bilen fremad i EV drift og serial hybrid mode. Kun i parallel hybrid mode er der mekanisk overførsel af energi til hjulene. Dvs når man kører over 90 og maser pedalen langt ned. Men nok om det, det skal ikke forstyrre denne tråd om elbiler
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 18 okt 2020 12:21

Ps, en Outlander er en elbil med fossil hjælpemotor, da det altid er elmotorene der driver bilen fremad i EV drift og serial hybrid mode. Kun i parallel hybrid mode er der mekanisk overførsel af energi til hjulene. Dvs når man kører over 90 og maser pedalen langt ned. Men nok om det, det skal ikke forstyrre denne tråd om elbiler
Nu kan jeg ikke helt endnu snakke med om hvordan bilen kører i de forskellige kørerprogrammer da jeg først for min sidst på ugen.
Men vil det sige at du kan vælge et ren el-program. Læsse bilen helt op og spænde 1500 kg efter den og jokke speederen i bund. _ og så sker der stort set ingenting eller går den ikke ind og siger "Den her går sku ikke- makker. Vi skal lige have lidt hjælp fra motoren"
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Lintz skrev: 18 okt 2020 12:30 Nu kan jeg ikke helt endnu snakke med om hvordan bilen kører i de forskellige kørerprogrammer da jeg først for min sidst på ugen.
Men vil det sige at du kan vælge et ren el-program. Læsse bilen helt op og spænde 1500 kg efter den og jokke speederen i bund. _ og så sker der stort set ingenting eller går den ikke ind og siger "Den her går sku ikke- makker. Vi skal lige have lidt hjælp fra motoren"
Rigtigt
Jeg kan vælge EV mode, 1500kg på krogen og pedalen i kælderen, så går det “uber stock und steine” på eldrift indtil batteriet er pattet tom
Den har jo godt 170 el hk fordelt på elmotoren for og den bagi. Så det skal vel gå meget stejt opad inden den ikke kan bevæge sig

I Normal hybrid mode vil den i dit eksempel tænde motoren for med den indbyggede 80kw generator at begynde at hjælpe batteriet ved at efterfylde strøm. Men stadig ingen mekanisk forbindelse mellem motor og hjul
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 18 okt 2020 12:47 Rigtigt
Jeg kan vælge EV mode, 1500kg på krogen og pedalen i kælderen, så går det “uber stock und steine” på eldrift indtil batteriet er pattet tom
Den har jo godt 170 el hk fordelt på elmotoren for og den bagi. Så det skal vel gå meget stejt opad inden den ikke kan bevæge sig

I Normal hybrid mode vil den i dit eksempel tænde motoren for med den indbyggede 80kw generator at begynde at hjælpe batteriet ved at efterfylde strøm. Men stadig ingen mekanisk forbindelse mellem motor og hjul
Gik lige ind på Outlander hjemmeside.
Copy derfra.

Hvad er en hybrid-bil?
En almindelig hybrid-bil (HEV – Hybrid Electric Vehichle) adskiller sig fra en PHEV ved, at den ikke kan køre på ren el eller lades op via stander.

Fra Hyundai Kona HEV siden.

Ved konstant hastighed køres bilen enten af benzinmotoren eller af den elektriske motor, alt efter hvad der er mest energieffektivt i den aktuelle situation.

Syntes ikke de er helt enige om hvad en HEV kan.

P.S. Ved godt din er PHEV.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Lintz skrev: 18 okt 2020 13:03 Gik lige ind på Outlander hjemmeside.
Copy derfra.

Hvad er en hybrid-bil?
En almindelig hybrid-bil (HEV – Hybrid Electric Vehichle) adskiller sig fra en PHEV ved, at den ikke kan køre på ren el eller lades op via stander.

Ved konstant hastighed køres bilen enten af benzinmotoren eller af den elektriske motor, alt efter hvad der er mest energieffektivt i den aktuelle situation.

Det må afhænge meget af designet af transmisionen og batteriets størrelse.
Min kollega havde en Lexus hybrid, hvis bremse energi havde ladet batteriet helt op kunne den køre et par hundrede meter på el, det var alt
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 18 okt 2020 13:12 Det må afhænge meget af designet af transmisionen og batteriets størrelse.
Min kollega havde en Lexus hybrid, hvis bremse energi havde ladet batteriet helt op kunne den køre et par hundrede meter på el, det var alt
Måske en "Mildhybrid" hvor det angiveligt er generatoren som agerer hjælpemotor. Mildhydrid skulle også være udstyret med den mindste batteri-pakke af de forskellige hybrider.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 18 okt 2020 13:03 Gik lige ind på Outlander hjemmeside.
Copy derfra.

Hvad er en hybrid-bil?

Jeg tror det er den som fortolker som kan misforstå.
En HEV model, kan ikke selvstændigt starte, køre 5km, og stoppe og helt undvære benzinmotoren undervejs, lidt som jeg kører lige nu.
Jeg kan starte på el, køre 3-400meter, så slår benzin ind på hastighed mellem 10km-80km/t og efter 2-3km kan den hoppe over på rel el igen.
Når jeg oplader eksternt med ladeboks, vil der på intet tidspunkt være en benzin motor som trækker bilen på køreture hvor el er sat som primær motor.
Jeg kører så EV AUTO og træder jeg speeder i bund, så kan benzin slå ind omkring 90km hvis den virkelig skal gasse op. Det er jo her mine 225hk træder ind.

HEV kan IKKE køre 100% selvstændigt uden benzin, da opladning alene også foregår igennem benzin motoren.

Så det må være forskellen.
pendec

Indlæg af pendec »

Nogen som ved om den her mulige afgiftsændring kommer til at påvirke gensalg?

Er vi ude i at hvis og i så fald, jeg ikke skal returnere bilen til Ford, så ordner de bilen, og jeg kommer ud med 5 års garanti, og hvis afgifterne på modellen stiger, så forhøjes min bils værdi? Er det sådan? Har folk ikke talt om Tesla på samme vis?

Om det så er positivt vil jo vise sig.

Man kan se på skat's hjemmeside, er mine afgifter i 2020, var 170.000 , og så et minus på ca. 150.000 så jeg endte på de ca. 18.000 som er betalt.
Det ville da være sindssygt at den skulle koste næsten 500.000 , så ville jeg personligt hellere vælge noget andet igen :)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Er det ikke sådan at benzinmotoren er i drift, hvis der mangler varme i kabinen, eller der er mange elforbrugende ting i brug (Sæde/bagrude varme,mm) ?

Tilbage til "Bil, MC og Motor"