Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 30 okt 2020 20:00 Viser de Clever ladestationer? Årsagen findes jo nok i hvor den har været eller aktuelt er tilmeldt, og så er der jo det at de samarbejder på kryds. Så jeg ved ikke om den skal vises på E.on siden?

Nu har jeg lige prøvet samme søgning, og får de mærkeligste hit på den sætning, og nogen ved en hoveddør midt på en gade. Så mon ikke det er nogle private e.on ladestationer som måske ikke ses på deres offentlige side, og måske er med i nogle andre registre.
Den findes heller ikke på Clevers hjemmeside - Søger man på "Clever" på maps dukker der 3 op i Aalborg, det er det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 30 okt 2020 20:11 Den findes heller ikke på Clevers hjemmeside - Søger man på "Clever" på maps dukker der 3 op i Aalborg, det er det.
Tror deres google database bare er forældet, og ikke er opdateret med nyeste info.

Som jeg nævner, så får man hits på mærkelige steder som google viser, og der er ingen ladestation
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 08 okt 2020 13:26 Nå,
Ford prøver at flotte sig:

Så jeg kan tanke gratis de kommende måneder, så må jeg forsøge at køre lidt længere på de 80km jeg har tilbage lige. :)
Det lyder som om der er lys i enden tunnelen

https://ekstrabladet.dk/biler/danskerbi ... ng/8347045
pendec

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 31 okt 2020 06:30 Det lyder som om der er lys i enden tunnelen

https://ekstrabladet.dk/biler/danskerbi ... ng/8347045
yep,
fik brev igår om at fejlen er fundet, og hele batteriet i bilen skal skiftes, og de må have bilen en dag for dette.
De kan så hente og levere bilen, som jeg vil bruge, da jeg er 50minutter fra værksted og vil ikke bruge en lille formue på at aflevere bilen og køre turen 2 gange.

Samtidig forklarede de i brevet, at vores benzin kort skulle være på vej med posten, så det hjælper da på det, og så kunne man tænke at jeg godt kunne køre 1.5time*2 for at aflevere den til service når benzin er betalt men nej, de har forvoldt problemer nok, så de må æde den og betale forhandler for den pickup service.

Det bliver dog først sent december og frem, og dem som fik bil først kommer forrest.

Nå, se lige artiklen nævner købere op til 18. september får bilen til den pris som aftalt, selvom de venter til efter 2021, og mulig afgift gør den dyrere. Det er da mange penge lige ned i lommen, hvis den stiger :) Men godt nok lang tid at vente hvis man i August 2020 får en bil i Marts 2021, shit!
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 31 okt 2020 09:33 Nå, se lige artiklen nævner købere op til 18. september får bilen til den pris som aftalt, selvom de venter til efter 2021, og mulig afgift gør den dyrere. Det er da mange penge lige ned i lommen, hvis den stiger :)
Strengt taget er det vel ikke penge som man tjener bare fordi et produkt bliver dyrer inden man får det udleveret. Flere har måske handlet inden årsskiftet netop for at spare penge på handlen.
Den eneste fordel jeg lige umiddelbart kan se ved det er at mange købere sandsynligvis har lavet en byttehandel og da de ikke kan få den nye bil kører de så rundt i den gamle - ganske gratis - så at sige da der jo er handlet og en byttepris vel er aftalt.
Så der ryger jo x.xxx km på den gamle uden værditab og samtidig sparer man det på den nye.

Men selvfølgelig er det surt at lave en handel og aftale en byttedag for derefter at få at vide der kan gå mange mdr. inden man kan få bilen.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 31 okt 2020 11:09 Strengt taget er det vel ikke penge som man tjener bare fordi et produkt bliver dyrer inden man får det udleveret. Flere har måske handlet inden årsskiftet netop for at spare penge på handlen.
Den eneste fordel jeg lige umiddelbart kan se ved det er at mange købere sandsynligvis har lavet en byttehandel og da de ikke kan få den nye bil kører de så rundt i den gamle - ganske gratis - så at sige da der jo er handlet og en byttepris vel er aftalt.
Så der ryger jo x.xxx km på den gamle uden værditab og samtidig sparer man det på den nye.

Men selvfølgelig er det surt at lave en handel og aftale en byttedag for derefter at få at vide der kan gå mange mdr. inden man kan få bilen.
Det må da være super vigtig når prisen på bilen fastsættes, og forhandler ser reg.dato er feb. 2021, altså efter mulig afgifts stigning. Så bliver den måske automatisk 60.000 dyrere og ejeren må tjene penge på den registreringsdato som er i 2021.
Man må formode at nummerplade ikke kommer på bilen før ejeren får bilen. (måske ikke denne gang?)

Jeg kørte et par måneder længere i den gamle, og forhandler begyndte at spørge til km tælleren :)
Der startede corona pandemien og de fik ingen biler.
Da bilen endelig kom til Danmark, var den allerede steget 10.000, og Vignale som den største variant hedder, blev 40.000 dyrere. Nok også flere features.

Som de nye ejere der ingen bil har endnu, så kører de nok længere i deres gamle bil, de får 5 års garanti har Ford sagt, og de kan spare muligt registrerings afgift, hvis nummerplade ikke sættes på i 2020, og de får bilen i Marts/April 2021.

Så en bil modtaget i Marts 2021, sælges 2 dage efter modtagelse med en nypris på 395.000, burde betyde de nok får en fin fortjeneste på dette. Altså hvis de kun gav 335.000 og vælger en Kona Electric :) Eller Mercedes EQC :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

For mig at se vil dette være en klar fordel.

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/202 ... lbil-ejere
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 26 okt 2020 16:52 Nu skriver du "Passiv" - Går ud fra at det er den alm. "gammeldags" som bare holder farten. Adaptiv med stop and go er virkeligt lækkert og er såen set ligeglad med om det skulle koste lidt på km pr l. Ved ikke om det gør det.
Det vil det selvfølgelig nok gøre hvis den foran ligger og leger op og ned i fart men så må man jo bare slå det fra til han er væk.
For øvrigt kan min Adaptiv fartpilot sættes til 4 afstande til den forankørende så vil mene at når den kører med størst afstand bliver den mindre sensitiv over for forskellen i hastigheden ved den forankørende.
Jeg har endelig afprøvet , aktiv farpilot med at holde vognbane, og afstand til foran kørende.

Det blev gjort med traktor foran, og bilen bremsede roligt op på god afstand, og herefter holdt ca. 40-42km/t til traktor, den fejlede selvfølgelig når vi drejede til højre men den vidste jo ikke jeg ville dreje. Så speedede den lidt op og fulgte traktor igen.
Der skal dog en del tryk til, og jeg havde regnet med at den kunne holde afstand uden at fartpilot skulle i brug, det synes jeg ikke i forhold til traktor opbremsning som skete tidligt og ikke som jeg nok bremser op.

Når nyheder på tv2 idag taler om faren ved at se på lcd skærme og holde vejens forløb og glemme opbremsning, så vil dette måske hjælpe i nogle situationer men jeg tror ikke jeg vil aktivere det som standard, måske på motorvejen.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 213 gange
Blevet takket: 244 gange

Indlæg af BWJ »

Det er da Ford service:
Ford kompenserer bilejerne
For de bilejere, der allerede har fået sin Kuga udleveret, har Ford bl.a. valgt at sende et benzinkort, der er påfyldt med 3.700 kr., men kun til dem, der allerede har fået bilen udleveret.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 02 nov 2020 10:06 Jeg har endelig afprøvet , aktiv farpilot med at holde vognbane, og afstand til foran kørende.

Det blev gjort med traktor foran, og bilen bremsede roligt op på god afstand, og herefter holdt ca. 40-42km/t til traktor, den fejlede selvfølgelig når vi drejede til højre men den vidste jo ikke jeg ville dreje. Så speedede den lidt op og fulgte traktor igen.
Der skal dog en del tryk til, og jeg havde regnet med at den kunne holde afstand uden at fartpilot skulle i brug, det synes jeg ikke i forhold til traktor opbremsning som skete tidligt og ikke som jeg nok bremser op.
Jeg syntes faktisk det virker godt - Kan stille den i 4 trin med hensyn til afstand. Dog skal man jo ikke betragte den som en sovepude og det er tilladt at tænke selv, :) Hvilket jeg fandt ud af i lørdags da jeg på vej ind til Aalborg kørte med Aktiv fartpilot slået til.
Tilladte 60 km/t, kører bag en kassevogn. Går fint og vi nærmer os et lyskryds hvor der er rødt. Et enkelt lige-ud-spor bliver til 2. Vi kører nok ikke mere end 20 da han trækker ind i det inderste og jeg vil blive i det yderste. Nu er der pludselig klar bane måske 80 til 100 meter og bil gasser op og vil op på de 60 selv om der holder biler længer fremme.
Så ja - Man skal også tænke lidt selv og slå det fra når man kan forudse at systemet ikke vil virke optimalt.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"