Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af svanggaard »

Dunas skrev: 21 aug 2022 12:44 Enig. Tænker, den eneste måde og øge energi produktionen er Putin (det mente du vel også), ergo skal EU lave en aftale med Putin, ellers bliver energi produktionen ikke forøge i de kommende år. Så er der kun, at spare på energi. Og det bliver rigtig meget.
Absolut og bestemt nej! Vi skal ikke ha' mere Russisk energi - og slet ikke før de begynder at opføre sig ordentligt.

På den korte bane, her og nu, skal der spares energi. På den lidt længere bane skal der turbo på den grønne omstilling.

Og ja, det kommer til at gøre ondt, men alternativet er et splittet Europa eller en despot som kan fortsat kan finansiere krig og ødelæggelse.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Med min vanlige sans for rettidig omhu, har jeg endnu ikke fået bestilt træpiller....... :roll: :roll:
Det skyldtes tildels at en lokal forhandler reklamerede med piller til 3400/palle. Jeg ringede, og han sagde at han dog ikke havde nogen hjemme nu, men i næste uge ville han få svar, også på hvad prisen blev. men han forventede samme niveau. Og han skulle nok ringe tilbage
Jeg ventede i et par uger, hvor han så undskyldte med at fabrikken i Sverige holdt ferie, men lige så snart ferien var slut, og de Svenske træpillefabrikker kom op i gear, så forventede han at prisen ville falde, og jeg ville jeg få svar.
Jeg checkkede en anden lokal forhandler. Han ville have 4100/palle. Så jeg tænkte; Jeg giver den lige et par uger mere....
Så kørte jeg forbi den forhandler jeg plejer at købe ved. (Hans hjemmeside har sagt udsolgt i de sidste 3 måneder) Han sagde at der hvor han plejede at få hovedparten af hans træpiller fra (Stockovan) havde stoppet produktionen, da fjernvarmeværkerne købte flisen til overpris, så det ikke kunne betale sig at fremstille træpiller.......
Han kunne ikke skaffe flere træpiller, og var begndt at sælge piller af solsikkekerner. Og at træpille priserne ihvertfald ikke faldt i år
Jeg ringede igen for at høre om den første havde nyt om træpiller. Der kom blot en ny plade; Ring i næste uge....
Jeg ringede til den anden lokale forhandler, der havde piller til 4100. Nu var prisen steget til 4600....
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 22 aug 2022 16:46 Med min vanlige sans for rettidig omhu, har jeg endnu ikke fået bestilt træpiller....... :roll: :roll:
Det skyldtes tildels at en lokal forhandler reklamerede med piller til 3400/palle. Jeg ringede, og han sagde at han dog ikke havde nogen hjemme nu, men i næste uge ville han få svar, også på hvad prisen blev. men han forventede samme niveau. Og han skulle nok ringe tilbage
Jeg ventede i et par uger, hvor han så undskyldte med at fabrikken i Sverige holdt ferie, men lige så snart ferien var slut, og de Svenske træpillefabrikker kom op i gear, så forventede han at prisen ville falde, og jeg ville jeg få svar.
Jeg checkkede en anden lokal forhandler. Han ville have 4100/palle. Så jeg tænkte; Jeg giver den lige et par uger mere....
Så kørte jeg forbi den forhandler jeg plejer at købe ved. (Hans hjemmeside har sagt udsolgt i de sidste 3 måneder) Han sagde at der hvor han plejede at få hovedparten af hans træpiller fra (Stockovan) havde stoppet produktionen, da fjernvarmeværkerne købte flisen til overpris, så det ikke kunne betale sig at fremstille træpiller.......
Han kunne ikke skaffe flere træpiller, og var begndt at sælge piller af solsikkekerner. Og at træpille priserne ihvertfald ikke faldt i år
Jeg ringede igen for at høre om den første havde nyt om træpiller. Der kom blot en ny plade; Ring i næste uge....
Jeg ringede til den anden lokale forhandler, der havde piller til 4100. Nu var prisen steget til 4600....
Helt ærlig så tror jeg vi er derhenne hvor man skal vælge om man vil have piller hjem eller ikke mens man kan - Uanset prisen.
Jeg har heldigvis fået.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 213 gange
Blevet takket: 244 gange

Indlæg af BWJ »

Tror man snart skal handle hurtigt, har set at kurve til indsamling af kokasser til fyring i vinter, stadig kan fås til 468,- kr.
Det kan så godt være at sankekort hos landmændene snart er revet væk, hvis alle skal rundt og samle. :lol:
kokassekurv.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Kokasse piller - udleder de farlig methan?
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
14
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 40 gange

Indlæg af Hangaard »

Så længe udledningen af methan forgår under afbrændingen så er det jo et stort +
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

triumph skrev: 22 aug 2022 16:46 Med min vanlige sans for rettidig omhu, har jeg endnu ikke fået bestilt træpiller....... :roll: :roll:
Hvis du vil fyre med træpiller i den kommende sæson, så KØB NU. De vil stige endnu mere i næste uge.
Der spås, at man højst sandsynlig ikke kan købe træpiller om 1 mdr. eller 2.
Jo længere du trækker den ud, jo mere ondt vil det gøre på din pengepung.
Putin lukker for gassen nord stream 1 slut denne mdr. Begrundelse vedligeholdelse i 3 dage.
Tro mig, hvis den ikke bliver lukket op igen, eksplodere energi priserne. Mange gætter på, at Putin vil holde den lukket.
Jeg håber det ikke.
C@sper
Stoker V
Stoker V
14
Mit fyr: BS+ 16kw V.13 + 36 vacum solfangerrør
Areal: 234
Brændsel: Barlinek træpiller
Årligt forbrug: 7 tons
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af C@sper »

Jeg ringede til den lokale pillepusher for at bestille 4 paller. I sidste uge kostede en palle 4000,-.Fra og med denne uge til sidste dag i August 4500,-. Fra 1. Sept. stiger de 1300,- pr palle igen.
Han fortalte ydermere at der i Bremerhaven ligger et skib med bulk-piller hvor prisen pr tons ved skibssiden er 650€. Så er de ikke sækket op og transport kommer også ved siden af.
Det blir dyrt at fyre med træpiller fremadrettet.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

C@sper skrev: 24 aug 2022 11:58 Jeg ringede til den lokale pillepusher for at bestille 4 paller. I sidste uge kostede en palle 4000,-.Fra og med denne uge til sidste dag i August 4500,-. Fra 1. Sept. stiger de 1300,- pr palle igen.
Han fortalte ydermere at der i Bremerhaven ligger et skib med bulk-piller hvor prisen pr tons ved skibssiden er 650€. Så er de ikke sækket op og transport kommer også ved siden af.
Det blir dyrt at fyre med træpiller fremadrettet.
Jeps, det passe meget godt. Træpille pris index Tyskland ligger på 815 - 830 Euro, knap 6200 kr for 1000 kg med levering ved bestilling på 5-6 tons.
Prisen peger stadigvæk op, dog går det langsommere nu, ikke heftige stigninger med 100 - 200 Euro på en uge.
Gætter på prisen topper ved omkring 950 Euro. Det er cirka break punktet for, om man fyrer med træpille eller olie, så er prisen den samme.
Hvis virkningsgraden er ens.
Flere steder herhjemme er prisen knap 6 kr/kg for træpiller, vildt. Gætter på den kommer op på omkring + 7 kr/kg.
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
14
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 40 gange

Indlæg af Hangaard »

Ja hos den lokale har prisen lige fået en tak til i dag 4700kr for 896kg og fortsætter det som spået så har jeg sku ikke råd til at fyre til vinter, så man man købe en Harboøre habit og sænke varmen til et absolut minimum.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Tilbage til "Priser på træpiller"