Skal man skifte til elbil ?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Re: Skal man skifte til elbil ?

Indlæg af vinther2 »

Er det ikke lettere at køre ind på en tankstation og fylde benzin på tanken, end at have alle de spekulationer med hvor og hvornår strømmen er billigst, samt alle de regnskaber? Jeg kører i en hybrid, men spekulerer overhovedet ikke over strømmen. Er benzintanken tom,- ja så fylder jeg den op. At der så er lidt flere km pga hybrid er jo helt fint. Men ren el, aldrig.
kivi
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 43 gange

Indlæg af kivi »

For mit vedkommende tænker jeg ikke så meget over strømprisen, men opdager jeg det er billigt og jeg alligevel skal lade, så tager jeg gerne den besparelse med.

Det kan godt være det er hurtigere at tanke benzin (det er ikke lettere), men der er dælme også forskel på at tanke for kr. 700,- i benzin eller kr. 50,- i strøm.
Mvh. Ole
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Indlæg af vinther2 »

Når året er omme, hvor meget har I Elbilejere så sparet i forhold til os der kører på benzin. Lad os f.eks. sige en der kører 10.000 km om året. Er sikker på at det er ikke meget, men I har en masse bøvl med at tilrettelægge jeres ture inden i kører hjemmefra hvis I skal langt.

I skal have en lader derhjemme, uden at vide prisen, men måske i omegnen af 7 - 10.000 kr. (for det beløb kan jeg køre knap 13.000 km., altså mere end 1 år) Og hvor meget koster 1 km for jer?

Når nu I er så glade for at køre El, så giv mig en begrundelse hvorfor? Og ikke noget med at det er godt for miljøet og lign. I spiser jo alligevel bøffer. Og det skulle undre mig, at hvis I f.eks. kører Tesla også er blevet vegetarer... For det har vel ikke noget med prestige at gøre,- vel?
kivi
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 43 gange

Indlæg af kivi »

vinther2 skrev: 13 aug 2024 18:20
Når nu I er så glade for at køre El, så giv mig en begrundelse hvorfor? Og ikke noget med at det er godt for miljøet og lign. I spiser jo alligevel bøffer. Og det skulle undre mig, at hvis I f.eks. kører Tesla også er blevet vegetarer... For det har vel ikke noget med prestige at gøre,- vel?
Ha, jeg kommer nok til at skuffe dig her.

Jeg har ikke købt elbil på grund af klimaet, udelukkende på grund af min tegnebog.
Jeg har sparet de 85-100 % i afgift til staten på en stor rummelig veludstyret bil med 4 hjulstræk.

Kiggede på en Rav4 hybrid pris kr. 750.000,-
Ved siden af stod en bz4x til 360.000,- nærmest samme bil og størrelse, her kom min nærige jyde sku op i mig og valgte bz’eren.
Og forøvrigt kører en elbil bare sindsygt godt, prøv en.

Hvor meget jeg sparer på driften ved jeg ikke, men lidt bliver det da når jeg kan køre 500 km for ca. kr. 60,- i strøm ved hjemmeladning.

Tror jeg elbiler bliver hele fremtiden, nej det kommer ladestrukturen aldrig op på i hele verden.

Og vegetar bliver jeg aldrig icon_cheesygrin.gif
Mvh. Ole
Kruse
Stoker XII
Stoker XII
15
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Har takket: 33 gange
Blevet takket: 25 gange

Indlæg af Kruse »

vinther2 skrev: 13 aug 2024 18:20 Når året er omme, hvor meget har I Elbilejere så sparet i forhold til os der kører på benzin. Lad os f.eks. sige en der kører 10.000 km om året. Er sikker på at det er ikke meget, men I har en masse bøvl med at tilrettelægge jeres ture inden i kører hjemmefra hvis I skal langt.

I skal have en lader derhjemme, uden at vide prisen, men måske i omegnen af 7 - 10.000 kr. (for det beløb kan jeg køre knap 13.000 km., altså mere end 1 år) Og hvor meget koster 1 km for jer?

Vis man ikke vil have en elbil kan man nemt finde grunde til hvorfor de ikke dur, og det må folk jo selv om, men kan da lige rende dem du har der igennem.

Hvad er der sparet, 10.000 km min bruger 180 w/km til 1 kr/kWh (begge lidt højt sat) det bliver så 1800 kr. Hvad koster det dig i benzin?
Bøvlet er der ikke meget af sæt stikket i og start en ladning og den tanker mens du sover. Langtur lad op inden og kør, når den er ved at være flad find i lader, de er over alt, og de fleste biler kan selv finde en. På et lille år har vi ladet ude i byen 2 gange af Ca 10 minutter.

Klart det koster lidt at komme igang med en hjemmelader, mener jeg gav 7000 kr for en med opsætning. Om strømmen bliver ved med at være i den pris aner jeg ikke, men tvivler på benzin bliver billigere.

Jeg har valgt en elbil fordi jeg godt kan lide måden den køre på og det er billiger at køre, og da meget fedt vis det så er lidt beder for miljøet, men ikke det primære.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

vinther2 skrev: 13 aug 2024 18:20 Når året er omme, hvor meget har I Elbilejere så sparet i forhold til os der kører på benzin. Lad os f.eks. sige en der kører 10.000 km om året. Er sikker på at det er ikke meget, men I har en masse bøvl med at tilrettelægge jeres ture inden i kører hjemmefra hvis I skal langt.

Vedr. ladeboks;
Du kan leje en ladeboks for 200 kr/md, eller købe/få den opsat for 5000 kr
https://nrgi.dk/privat/ladeboks/vi-tilb ... -loesning/
jeg køre ca. 40.000 km om året, jeg har ladet ude 0 gange det seneste år, så ikke meget planlægning der.
Forrige år var vi i prag. Vi tastede adressen ind i navigationen, så fandt software Tesla ladepunkter på ruten, så heller ikke meget planlægning der.
(Jeg har haft lånt bilen ud til min udeboende datter, der ikke har ladestander, så hun har ladet ude i det sidste sidste år (Gennemsnitspris hos Tesla 2,21 kr/KWh på en supercharger = 36 øre/km))
Jeg lader om natten, og efter refusion af elafgiften har gennemsnitsprisen været 73 øre/KWh.
Bilen har et gennemsnitsforbrug på 147 Watt/km Hvis jeg tillægger 10% ladetab, så bliver forbruget 0.162 KWh/km x 0,73 øre/KWh = 11,8 øre/km
Hvilket vel er mellem 1/6 og 1/10 af de fleste fosilbiler.
Ved 20 km/l og 14,5 kr/l diesel er prisen 73 øre/km, og
Ved benzin til 15.3 kr/l - 16 km/l er udgiften 96 øre/km
Udgiften ved 40.000 km på el er altså 4720 kr/år, mens det er 29.000 kr/år på diesel => Besparelse på 24.280 kr/år ifh til diesel
På benzin er udgiften 38.250 kr => en besparelse på 33.530 kr
Jeg har kørt 100.000 km i Teslaen. mine samlede udgifter til service har været 1 t a 500 kr hos mekanikeren, hvor han har smurt bremser, og skiftet kabinefilteret, der koster 320 kr.
Derudover har jeg fået lavet en 4 hjuls udmåling til 1000 kr
Ejerafgiften er 720 kr/år
Jeg sparer ca. 20.000 kr på et lån til en elbil ifh til en fosilbil.
Og nej. Jeg er hverken vegetar, eller har købt bilen pga prestige.
Man kan få en sjov, veludstyret Tesla Model 3 med 325 hk, til 312.000 kr
Jeg prøvede at spece en Hyundai I30 (der stadig har mindre udstyr end Teslaen) Den kostede 375.000 kr. Den mest skrabede kostede 320.000 (Fåes kun i benzin)
Så måske er det Hyundai ejeren der er bilsnobben....... :wink: :wink: :wink:
b1.png
Jeg prøvede det samme med en Peugeut 308, her blev resultatet 309.000 kr (Fåes kun i benzin)
En Seat Leon kostede 403.000 kr Den mest skrabede kostede 320.00 kr (Fåes kun i benzin)
b2.png
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af triumph 16 aug 2024 16:09, rettet i alt 9 gange.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Hangaard skrev: 10 aug 2024 10:38 Så ville jeg løbe med forssilbilen
Hørte om fiat 500e i "Bilradio". Og tænkte 42 kwh batteri. Den første Tesla Model 3 sr havde 45 KWh batteri, det lyder da meget godt....
Så læste jeg testen i FDM :roll: :roll:
https://fdm.dk/motor/biltest/fiat-500e- ... aekker-lak
Tror jeg finder lidt flere penge, og køber konaen
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

vinther2 skrev: 13 aug 2024 17:01 Er det ikke lettere at køre ind på en tankstation og fylde benzin på tanken, end at have alle de spekulationer med hvor og hvornår strømmen er billigst, samt alle de regnskaber? Jeg kører i en hybrid, men spekulerer overhovedet ikke over strømmen. Er benzintanken tom,- ja så fylder jeg den op. At der så er lidt flere km pga hybrid er jo helt fint. Men ren el, aldrig.
Vinter2 - Der er jo folk der elsker at sidde og nørde med tal og prøve at gøre det bedst eller billigst muligt - Det være sig hvornår det er billigst at tanke brændstof eller strøm. Mange bruger også timer på at optimerer deres pillefyr ved at skifte piller/blæsetal og andre ting. Optimerer snegl og hvad ved jeg.

Men mon ikke mange el-bils ejere gør som så mange andre billister- Tanker når det er nødvendigt uden at skele så meget til prisen.
For vores vedkommende gør vores kørselsbehov at vi i 99 % at tilfældene tanker hjemme og da vi fik sat lader op overgik vi automatisk til flex-el hvilket jo gør at der kan være endda meget stor forskel på prisen på elforbruget i løbet af døgnet hvor det førhen ikke betød så meget da prisen var låst fast i en periode.
Så hvad betyder det herhjemme - Såmænd ikke mere end at vi lige åbner en lille app fra Norlys og kigger hvornår på dagen at vaske og opvaskemaskine skal køre og skal bilen lades sættes den til klokken 02.00 i stedet for måske 01,00 - mere er der ikke i det.

- Så lad nu være med at tro at alle der kører el-bil sidder og får grå hår ved at sidde og studerer elpriser og leger med store Excel-regneark. Nogle gør sandsynligvis men dem om det.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

vinther2 skrev: 13 aug 2024 18:20 Når året er omme, hvor meget har I Elbilejere så sparet i forhold til os der kører på benzin.
For mit vedkommende aner jeg det ikke. Det eneste jeg kan sige er at det år der er gået er vores strømforbrug blevet fordoblet - Sådan cirka.

Lad os f.eks. sige en der kører 10.000 km om året. Er sikker på at det er ikke meget, men I har en masse bøvl med at tilrettelægge jeres ture inden i kører hjemmefra hvis I skal langt.
Hvad er "langt" Jeg har 1 gang været ude for at jeg skulle lade for at komme hjem - Bilen fortalte godtnok at jeg ville ankomme med 3% strøm på batteri men forslog alligevel at jeg drejede inden omkring Haverslev og ladede i 3 minutter...........Det tog så 7 da jeg alligevel skulle tisse :-)

Gav cirka 6000 for opsætning af lader da jeg skulle betale for 16 meter kabel ekstra. 10 meter var inklusiv i standard prisen. Så kan du selv regne ud hvornår det er tjent hjem.

Når nu I er så glade for at køre El, så giv mig en begrundelse hvorfor? Og ikke noget med at det er godt for miljøet og lign.
Har overhovedet ikke tænkt i miljøbaner men syntes bare det kunne være interessant at prøve en el-bil og da vores Tesla model 3 blev købt for 310K som helt ny bil syntes jeg der skulle slåes til.-

I spiser jo alligevel bøffer. Og det skulle undre mig, at hvis I f.eks. kører Tesla også er blevet vegetarer...
Helt ærligt - Underlig kommentar.

For det har vel ikke noget med prestige at gøre,- vel?
For mit vedkommende - Jeg har ved gud aldrig købt en bil på grund af prestige. Og tror da ikke det på nogen som helst måde er mere prestige i at køre Tesla frem for så meget andet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Jeg ved ikke hvor meget denne artikel er værd, selvfølgelig er en Nissan Leaf ejer med 25 KWh batteri, langsom opladning, og chademo stik ikke så tilfreds som en der har mere tilsvarende elbil.
Men den er alligevel meget sjov, og måske er det alligevel hverken Peugeot eller Citroen man skal hoppe på hvis 62% fraråder at man køber mærket, og kun 3% anbefaler det.....
https://www.boosted.dk/disse-bilister-e ... s-elbiler/
b1.png
Nye tal på hvor grønne elbiler er. Produktionen af batterier er blevet grønnere, og det samme er el mikset i Europa
https://www.inputmag.dk/elbilernes-milj ... -konstant/
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"