Rihanna skrev: 24 dec 2024 14:15
Skruer man så bare bagsiden af og flytter den over på "laddomaten"?
Kan man så se bort fra om det er 25 eller 15 model også?
Og det samme med 130 eller 180?
Ja man demonterer de 4 skruer der holder pumpen fast på huset og tager pumpen af
Tallene 15/25 og 130/180 er alle relateret til pumpehusets fysiske størrelse, og har ikke noget at sige her
De 40/60 er løftehøjden og der bør man holde sig til 60, der betyder 6Mvs
Jeg tror vi nærmer os en løsning med anlægget.
Det tyder lidt på, at vi måske har kvalt/overbelastet anlægget ved at skrue mere og mere op for radiatorer og gulvvarme i takt med at varmen var mindre.
Nu har vi forsøgt at skrue alt ned på et minimum, og så kan vi godt få varmet buffertanken op.
Jeg har dog lagt mærke til en lyd fra fyret. Nå blæseren stopper, så lyder det som om at man kan høre en løbende vandhane. Er det normalt? Eller er der komme luft derind? Eller koger vandet måske. Og det er bobler jeg hører.
Jeg har udluftet så godt jeg kan. Og den står på ca 80 grader-
Nej, det er fint
Du har åben ekspansion og derved et ganske lavt anlægstryk
Så vil pletkogning nemt kunne opstå hvis kedlen er meget varm og pumpen slukker
Du kan prøve at justere lidt på røggas termostaten så suger og pumpe fortsætter lidt længere
Og ellers vil en udluftnings potte lige efter fremløb være en god ide
Vi har prøvet et par dage, hvor tanken står til ca 70/70 om morgenen. Og så når vi tænder op i fyret, så falder den til 55 grader. Bliver vi snydt af noget der? Er det måske fordi pumpen går i gang under optænding?
Et andet spørgsmål. Måske hører det til i et andet forum. Men kender I noget nemt overvågning, som man kan sætte på tanken og så følge den på mobilen?
Jeg vil prøve at holde øje med ladeventilen under optænding. Men jeg har også en mistanke til en cirkulationspumpe, som måske kører mindre om natten. Kan de nyere pumper finde på sådan noget?
Hvad er det mest optimale temperatur område for sådan en buffer/Atmos? Altså hvor langt skal den ned, før jeg tænder fyret igen?
Tænker feks 60-80 grader. Så ved 60 fylder jeg den helt op og lader den køre til den igen er nede på 60 osv..