Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 213 gange
Blevet takket: 244 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af BWJ »

UUPS.:
Omkring 900 danske ejere af elbilen Hyundai Kona Electric skal en tur forbi et Hyundai-værksted.

Det står klart, efter bilproducenten på verdensplan har tilbagekaldt cirka 77.000 eksemplarer af elbilen på grund af en potentiel kortslutningsfejl ved batteriet, der i yderste tilfælde betyder, at bilerne kan bryde i brand.

Flere biler er faktisk brudt i brand, og mange andre er i potentiel risiko for at kunne gøre det samme, så derfor tilbagekalder den koreanske bilproducent Hyundai de i alt 77.000 eksemplarer af elbilen.

Sidste sommer brød en Hyundai Kona Electric i brand i en garage i Canada, og sidenhen har der været et dusin tilfælde med elbiler af modellen Kona, som er brudt i brand.

Af de i alt 77.000 berørte biler er omtrent 900 blevet solgt i Danmark. Det skriver Jyllands-Posten.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Nogle der har hørt om "Yo-yo kørsel"?

For at fremme opladningstiden betydeligt ved en ladestation skal batteri åbenbart helst ligge på en rimelig præcis temperatur og hvis der køres ens hastighed de sidste km inden ladning falder temp på batteri.
Derfor yo-yo kørsel som tvinger temp op.
Så noget youtube om det i går.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Grunden til at bateriet bliver varmt, er vel stor ladning eller afladning. Det er jo dumt at bruge meget energi, for at batteriet skal være varmt, når man skal ind og lade :wink:
På en tesla taster man næste ladepunkt ind på gpsén (hvor man også kan se om de virker) Så sørger software for at batteriet er varmet op, når man ankommer, og dermed kan lade med fuld skrald fra begyndelsen.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 06 nov 2020 19:33Det gør jeg så ikke - Men vi opdager nye ting næsten hver gang den er ude at rulle.
Den med advarsel har jeg nu testet, igen. Den synes ikke at komme når man først har aktiveret Aktiv fartpilot assistance , det var kun når man forsøgte uden hjælp aktiveret.

Jeg har forsøgt at aktivere funktionen flere gange nu, og synes ikke den er mere værd end til motorsvej hjælp, for der må tilsyneladende ikke være mærkelige forløb på vejen, eller mangle hvide stiber.

Har du prøvet sådan en her, billede herunder, med aktiv fartpilot? Min giver op, og foreslår jeg annullerer og den styrer altså ikke mere.
44t432.JPG
den genoptager dog efter denne bue på vejens forløb kort efter men det er jo ikke assistance mere , selvom det kun er få sekunder den giver op.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 14 nov 2020 16:03 Den med advarsel har jeg nu testet, igen. Den synes ikke at komme når man først har aktiveret Aktiv fartpilot assistance , det var kun når man forsøgte uden hjælp aktiveret.

Jeg har forsøgt at aktivere funktionen flere gange nu, og synes ikke den er mere værd end til motorsvej hjælp, for der må tilsyneladende ikke være mærkelige forløb på vejen, eller mangle hvide stiber.

Har du prøvet sådan en her, billede herunder, med aktiv fartpilot? Min giver op, og foreslår jeg annullerer og den styrer altså ikke mere.
44t432.JPG
den genoptager dog efter denne bue på vejens forløb kort efter men det er jo ikke assistance mere , selvom det kun er få sekunder den giver op.
Igår viste den faktisk i displayet "Hold hænderne på rattet" Så funktionen er der.
Hvad angår lane-assistent og Adaptiv fartpilot syntes jeg ikke jeg har noget at klage over.
Man skal selvfølgelig have i mente at det ikke er funktioner som kan overtage styringen fra en og at man stadig skal have opmærksomheden på vejen.

- Samt at det ikke er idiot-sikker.

Men når det er sagt kørte jeg igår på hovedvej bag en bil som pludselig ville til venstre. Bilen bremse fint ned og op igen til de 84 km/t som den var sat til. (84 passer meget godt til 80-81 i virkligheden)

Lane-assistent kan sættes i tre niveauer og giver lyd samt trækker lidt/meget/kraftigt i rattet afhængig af hvad den er sat til. Slås blinker til annullere den funktionen.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

Fin sammenligning
Savner der stod hvod hvor mange kwh timer batterierne er på de forskellige biler, så man kan se hvad man får af rækkevidde per købt kwh
pendec

Indlæg af pendec »

De samme tal for Kuga kom frem i deres anmeldelse, og de holder simpelthen ikke vand. Jeg kører flere gange på et måned til Nykøbing falster, og her er ca. 40km , i starten da jeg kunne køre på el og oplade (Øv at man skal sige det), så kunne den godt klare turen med 12km landevej+18km motor og 10km mere på landevej. Jeg mener bestemt der var 10-13km tilbage på el info, når jeg startede bilen og kørte hjem, og ja, jeg fik benzin motor på, når jeg kom op omkring motorvej, så har den altså også nået de 50km.

Og så er der jo et faktum som de ikke nævner, deres bykørsel+motorvej , kan hurtigt tage længere tid eller være kortere fordi de kører stærkere. eller forsinkelse på landevej, ligge bag traktor, eller campingvogne osv,osv, og de ikke overholder hastighed og overhaler eller lign.
Tror ikke en dag ligner en anden nok, andet hvis den test foregår på bane.

Så jeg er meget uenig, og glad for jeg selv oplever bedre tal end de oplyser, for det er simpelthen misvisende, og rapporten har også vinter og sommer sammenligninger, gad godt se deres dæk test præsenteres sådan når vi snakker sommer/vinter kørsel.

Jeg har fået vinterdæk på, og ja , den larmer lidt mere, men den kører næsten længere på literen, når jeg ser l/100km være under 5 oftere nu, end før. Det er ikke dæk forskelle :) Der er en 0,3% forskel nu, på mine sommer 19" som sad på.
20201113_134354.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14

Indlæg af triumph »

Ikke nødvendigvis min holdning, men et indspark i debatten....
https://www.hvilkenbil.dk/debatten-om-e ... -visioner/
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 16 nov 2020 07:50 Ikke nødvendigvis min holdning, men et indspark i debatten....
https://www.hvilkenbil.dk/debatten-om-e ... -visioner/
Ja. Der skal nok være nogle som kører ren el der bilder sig selv ind at de dermed er så grønne.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"