Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af pille bruger »

Dunas skrev: 26 aug 2022 22:53 Så er der ved og være panik omkring tilgængelighed af træpiller.
Rigtig mange forhandler lukke for salg nu, da der har været en kraftig stigning i bestillinger.
Nok fordi der er meldt ud i pressen, at forhandler ikke kan få fat i træpiller.
Gætter på der kommer en form for rationering af køb træpiller. Gætter på max. 1 palle.

Problemet bunder nok mest i at mange har ventet med at bestille hjem til vinteren i håb om at priserne faldt.
Når de så bestiller nu så er det som døren til Magasin i gamle dage når der var udsalg.
Næste hurdle er hvornår forhandleren får nye forsyninger.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

pille bruger skrev: 27 aug 2022 07:35 Problemet bunder nok mest i at mange har ventet med at bestille hjem til vinteren i håb om at priserne faldt.
Når de så bestiller nu så er det som døren til Magasin i gamle dage når der var udsalg.
Næste hurdle er hvornår forhandleren får nye forsyninger.
Hvad jeg forstod på indlægget i Tv2 News, så kan forhandler ikke få træpiller til DK. Der er bare ikke nok træpiller til EU markedet.
Ergo skal vores politiker give dem lov til og importere træpiller der ikke er bæredygtig. Altså de steder hvor de ikke kan bevise,
at de planter nye træer. Ser ud til mange træpiller bruger har trukken den langt ud, i håb om at træpiller ville falde i pris. De sidder i saksen nu.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
16
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 88 gange
Blevet takket: 299 gange

Indlæg af pille bruger »

Dunas skrev: 27 aug 2022 07:48 Hvad jeg forstod på indlægget i Tv2 News, så kan forhandler ikke få træpiller til DK. Der er bare ikke nok træpiller til EU markedet.
Ergo skal vores politiker give dem lov til og importere træpiller der ikke er bæredygtig. Altså de steder hvor de ikke kan bevise,
at de planter nye træer. Ser ud til mange træpiller bruger har trukken den langt ud, i håb om at træpiller ville falde i pris. De sidder i saksen nu.
Der kan bestilles træpiller, men hverken forhandler eller kunder ved hvornår der leveres næste gang

Som alt i denne situation så laves der regler love og alt muligt over hals og hoved
Brug omtanke og planlæg et stykke ud i fremtiden.
Hvis vi alle rykker sammen så kan der findes løsninger.
Denne situation er måske grunden man manglede til at få ekstra isolering op.
Best regards
Michael fra StokerCloud Support http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

Jeg er sikker på at kraft/fjernvarmeværkerne bliver pålagt at dele (lidt) ud fra lagre. De har jo bedre mulighed for at bruge andre brændsler. Men det bliver det jo ikke billigt af.

Men det er nogle "sjove løsninger" der bruges p.t.
* Varmeværker sætter elkedler op fordi de kan varme billigt med dypkoger - elkunder betaler KASSEN.
* Elprisen er høj fordi der er for lidt (billig)el i systemet - Vi bliver bedt om at bruge mere strøm til VP og transport.
* Vi skal spare på energien generelt - Håndværkerfradrag til energiforbedringer er lukket.
* Vi skal skifte fra gasfyr til fjernvarme. Men puljen til varmeværker er tom - fordi staten mangler afgifter fra gas.
* Vi skal skifte til varmepumpe så hurtigt som muligt - men behandlingstiden på puljer med energitilskud er mange, mange måneder.
* Varmecheck til folk med høje gasomkostninger - bruger forældet BBR - de ku' ha' spurgt energiselskaberne.
* Vi skal spare på energi - elafgift reduceres først når der er brugt 4000kWh. Måske det var bedre med en omvendt løsning - en "dummebøde" hvis man bruger for meget.
* Vi skal ha' grøn og billig el - Men vi lader tyskerne standse de danske vindmøller.
* Beboere i ejendomme får uberettiget varmecheck fordi ejendomsejer ikke har ajourført BBR. Ejendomsejer stilles ikke til ansvar.

Vi skal formodentligt snart i stemmeboksen. Tvivler dog på at det bli'r bedre - uanset hvem der bli'r høvding.
skovbjorn
Stoker I
Stoker I
6
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 5 gange

Indlæg af skovbjorn »

Jeg kan se tre af mine lokale pille pushere er udsolgt i denne uge. det nærmeste jeg kan finde er 900 kg til 4745,-

Udviklingen i mit område:
2795 900Kg uge 18
2998 900Kg uge 22
3300 900kg uge 26
3400 900Kg Uge 30
3600 900kg uge 34
4200 900Kg Uge 34
4745 900Kg Uge 34
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

triumph skrev: 28 aug 2022 11:01 faldt lige over denne her
https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... fZRQU3sqXk
Det er fuldstændig forkert med Luft til Luft, også de andre varmepumper. Tror de har beregnet efter en alt for høj SCOP værdi.
Bolius må have beregner efter angivet SCOP på produktet.
Træpille forbrug på 4550 kg x 4,6 kwh, vil samlet behov være 21,444 kwh, hvilket faktisk er rigtig for et alm. parcelhus.
calle

Indlæg af calle »

Min pillepusher tager nu kr 5200 for 896 kg Sødra, som han imidlertid ikke har på lager pt. Kan man egentlig frostsikre sit centralvarmeanlæg, hvis man planlægger at fyre med luft til luft i en periode ?

Venlig hilsen
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Indlæg af triumph »

calle skrev: 28 aug 2022 16:25 Min pillepusher tager nu kr 5200 for 896 kg Sødra, som han imidlertid ikke har på lager pt. Kan man egentlig frostsikre sit centralvarmeanlæg, hvis man planlægger at fyre med luft til luft i en periode ?

Venlig hilsen
Tap vandet af
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 28 aug 2022 16:25 Min pillepusher tager nu kr 5200 for 896 kg Sødra, som han imidlertid ikke har på lager pt. Kan man egentlig frostsikre sit centralvarmeanlæg, hvis man planlægger at fyre med luft til luft i en periode ?

Venlig hilsen
Hva da, Calle - Forventer du frost hvor rørene går.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Tilbage til "Priser på træpiller"