Pille priser amok, men hvorfor.

Her kan du indberette priser på træpiller. På den måde kan du måske hjælpe de andre brugere med deres næste køb.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Re: Pille priser amok, men hvorfor.

Indlæg af vinther2 »

Det her er urimeligt, kan godt være at leverancen er næsten ikke eksisterende, men det er jo lige før at pillepriserne overhalerne guldpriserne.

Hvor er vi på vej hen? Lille Danmark, er som sådan ikke i krig, men vi støtter Ukraine, og det finder jeg helt sikkert i orden.

Men konsekvensen af krigen, ser vi nu. Alting stiger, især energi, men også fødevarer mv. Og lur mig, om ikke også mange, som hæver prisen pga krigen i Ukraine, ser sit snit til at skumme fløden og hæver deres priser,- helt uberettiget.

Faldt lige over dette link: https://www.dkbrænde.dk/traepiller/traepiller-8-mm/8mm-traepiller-scandbio-896kg.html

Det er den højeste pris jeg har set indtil videre. 7000 kr. for en palle piller!!!

En ting er sikkert, om det nogensinde normalisere sig igen, så vil jeg aldrig handle hos denne pillehandler.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

vinther2 skrev: 28 aug 2022 17:08 Det her er urimeligt, kan godt være at leverancen er næsten ikke eksisterende, men det er jo lige før at pillepriserne overhalerne guldpriserne.

Hvor er vi på vej hen? Lille Danmark, er som sådan ikke i krig, men vi støtter Ukraine, og det finder jeg helt sikkert i orden.

Men konsekvensen af krigen, ser vi nu. Alting stiger, især energi, men også fødevarer mv. Og lur mig, om ikke også mange, som hæver prisen pga krigen i Ukraine, ser sit snit til at skumme fløden og hæver deres priser,- helt uberettiget.

Faldt lige over dette link: https://www.dkbrænde.dk/traepiller/traepiller-8-mm/8mm-traepiller-scandbio-896kg.html

Det er den højeste pris jeg har set indtil videre. 7000 kr. for en palle piller!!!

En ting er sikkert, om det nogensinde normalisere sig igen, så vil jeg aldrig handle hos denne pillehandler.
Ja, det er vildt. Kan se i Tyskland handles træpiller nu til 900 - 1000 Euro. Altså er grænsen krydset +7000 kr.
Flere tysker tænker også alternativer, så som kul, brunkul og endda oliebrænder. Når prisen er over 1000 Euro for
en palle træpiller, er det billigere med en oliebrænder. Jeg tror desværre vi ser samme tildens herhjemme.
De priser vi ser i Tyskland, plejer og komme med en forsinkelse til Danmark. Skal ikke undre mig, vi kommer på 8000 kr.
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 62 gange
Blevet takket: 56 gange

Indlæg af vinther2 »

Dunas, tak for besvarelse.

En ting er helt sikker, er vi oppe i de priser for træpiller, så er vi her på matriklen stået af.

Når træpilleprisen næsten overstiger både olie og elprisen, så kan jeg ikke længere se noget fornuftigt i, at bruge denne opvarmningsform. Og når man så tænker på det arbejde der er med et pillefyr, påfyldning af piller, rensning, opbevaring af paller med piller,- og i det hele taget sørge for at fyret kører optimalt.

Så vi er blevet enige om her i huset,at til foråret (hvis vi kommer igennem det uden at fryse ihjel :cry: ) så er er tiden kommet hvor vi ændrer vores opvarmingsform.

Regeringen har jo længe ønsket at vi alle overgår til elopvarmning! Ja,- bah, men med de elpriser er det vist ikke særlig attraktivt.

Så hvad gør vi så? Genetablere skorsten og brændeovn, og så fyre med brænde? Udskifte Scotten med en stoker? Eller klappe hælene sammen og investere i en varmepumpe? Enten et par stykker som luft/luft med flere indedele, eller, hvis man har råd, 150.000 til enten jordvarme eller luft/vand.(Kan også leases)

Helt ærligt, hvad pokker gør vi?
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 26 gange
Blevet takket: 22 gange

Indlæg af vilhapiller »

Ja hvad gør man ? Tror ikke at VP er løsningen, men det må tiden vise, for jeg frygter at EL prisen vil stige helt vildt her til vinter og hvis normalen bliver 6 til 8 kr. pr. Kw. Så vil jeg fa gerne høre hvad Dan vil sige til alle fe familier der ikke har råd til at fyre me deres 150000 kroners VP.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
6
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 114 gange

Indlæg af Fiffer »

Fik heldigvis bestilt i tide, men har oprigtig ondt af alle dem der ikke har købt i tide, uanset om de ikke havde økonomien til at købe stort ind, eller de troede prisen ville falde. Det er hårde tider vi ser ind i allesammen
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Jer tror pille pushere og en masse andre skummer fløden. Dieselolien er i hvert fald blevet 3,20 kr dyrere ved samme råoliepris.

Men tror også pilleforhandlerne er bange, de tør simpelthen ikke bestille pille i store mængder, som de plejer. Et er at det kræver en meget større kassekredit, det andet er hvad hvis prisen falder 25% og man lige har modtaget 24 træk, så lukker butikken.

Så jeg tror de bestiller et træk, betaler det, sælger til kunderne, før de så bestiller næste træk. Men så bliver volumen alt for lille til at leve af og så er man nødt til at hæve avancen.

Men det er bare noget jeg tænker.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
Dunas
Stoker XV
Stoker XV
15
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 132 gange

Indlæg af Dunas »

vinther2 skrev: 28 aug 2022 18:24 Dunas, tak for besvarelse.

En ting er helt sikker, er vi oppe i de priser for træpiller, så er vi her på matriklen stået af.

Når træpilleprisen næsten overstiger både olie og elprisen, så kan jeg ikke længere se noget fornuftigt i, at bruge denne opvarmningsform. Og når man så tænker på det arbejde der er med et pillefyr, påfyldning af piller, rensning, opbevaring af paller med piller,- og i det hele taget sørge for at fyret kører optimalt.

Så vi er blevet enige om her i huset,at til foråret (hvis vi kommer igennem det uden at fryse ihjel :cry: ) så er er tiden kommet hvor vi ændrer vores opvarmingsform.

Regeringen har jo længe ønsket at vi alle overgår til elopvarmning! Ja,- bah, men med de elpriser er det vist ikke særlig attraktivt.

Så hvad gør vi så? Genetablere skorsten og brændeovn, og så fyre med brænde? Udskifte Scotten med en stoker? Eller klappe hælene sammen og investere i en varmepumpe? Enten et par stykker som luft/luft med flere indedele, eller, hvis man har råd, 150.000 til enten jordvarme eller luft/vand.(Kan også leases)

Helt ærligt, hvad pokker gør vi?
Synes lige du skal vente med og aflive træpille fyret. Ingen ved hvordan det ser ud til næste år.
Det hele er afhængig af, om krigen Ukraine og Rusland bliver afsluttet inden næste forår.
Og EU vil få Gas og forhåbentlig træpiller fra Rusland igen. Men det er uvist endnu, da ingen kender fremtiden.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
12
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 155 gange
Blevet takket: 307 gange

Indlæg af svanggaard »

Send en venlig tanke til fjernvarmen og kraftvarmeværkerne. De har købt de træpiller vi private plejer at disponere over.

De installerer også el-kedler fra en side af... Der er noget som ikke hænger sammen - det kan s'gu da ikke betale sig at varme med en almindelig dypkoger, med de elpriser vi ser for tiden.... eller kan det? Måske er der en go' grund til at afdelingen for systemydelser hos energinet ikke vil offentliggøre tal for "nedreguleringseffekt". Jeg har spurgt energinet efter tal, men blev nægtet indsigt. Jeg er desværre ikke skarp nok i agtindsigter - men ingen tvivl om af de skjuler noget som stinker fælt.

Mht. VP versus træpiller. Hvis man har træpiller på lager, kan man i det mindste glæde sig over at prisen er låst. Med VP aner man jo ikke hvad det kommer til at koste. Letland havde pris nord for 30 kr/kWh en enkelt time forleden. Det er ikke helt urealistisk DK kommer til at opleve noget tilsvarende.

Juleanden kommer til at blive lavet over bål af selvskovet brænde!
calle

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 28 aug 2022 16:47 Hva da, Calle - Forventer du frost hvor rørene går.
Ja rørene går hen over et uisoleret loftrum, men rørene er naturligvis isoleret. Nu bliver det hverken denne vinter eller næste vinter, for jeg har piller til et par år. Hvad med solfangerne. Har du glykol i dem ?
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 29 aug 2022 15:30 solfangerne. Har du glykol i dem ?
Nej. En specialvæske som er beregnet til vaccum solfanger.
Kan ikke huske hvad det hedder
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Tilbage til "Priser på træpiller"