Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af Lintz »

accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Nå,
så blev plug-in hybrid'r ikke dyrere, derimod billigere igen. Desværre ser jeg ikke Kuga som eksempel, men de har da Outlander med på listen, der er skåret 30k+ af prisen der på en i midten (de 360.000) , så de må være deres model over basic. Jeg vil tro det bliver de 18.000 jeg betalte i afgift som forsvinder som gør denne billigere, så det må jo blive til et tab hvis jeg sælger i 2021 ;(
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 04 dec 2020 17:04 Nå,
så blev plug-in hybrid'r ikke dyrere, derimod billigere igen. Desværre ser jeg ikke Kuga som eksempel, men de har da Outlander med på listen, der er skåret 30k+ af prisen der på en i midten (de 360.000) , så de må være deres model over basic. Jeg vil tro det bliver de 18.000 jeg betalte i afgift som forsvinder som gør denne billigere, så det må jo blive til et tab hvis jeg sælger i 2021 ;(
- Eller så bliver det lavet om igen - igen. Der er intet der er sikkert når det er politiker der er inde i billedet.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

En lille strø-tanke.

Når man læser mange test af el-biler eller måske rettere, Hybrid biler kan man se at der er forskellige løsninger til hvordan hybrid-delen overfører sine kræfter til vejen. Nogle bruger el-motorer direkte på hjulet, andre sidder der en el-motor på gearkassen og nogle har el-delen koblet til baghjulene. - Og sandsynligvis også andre løsninger.
Så i nogle mærker kan man åbenbart komme til at køre forhjuls-træk - Baghjuls-træk og 4WD uden næsten at have indflydelse på det selv.

Jeg har endnu ikke set en test hvor det nævnes at det kan være et problem i glat fører og ved en eventuel udskridning. Det er jo ikke helt ligemeget hvordan man skal reagerer afhængig af hvilken hjul der overfører trækkraften.

Mon man i fremtiden vil kunne se uheld på den baggrund :roll:

- Og ja. Jeg ved at ESPén er opfundet - men alligevel.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 05 dec 2020 09:25 Jeg har endnu ikke set en test hvor det nævnes at det kan være et problem i glat fører og ved en eventuel udskridning. Det er jo ikke helt ligemeget hvordan man skal reagerer afhængig af hvilken hjul der overfører trækkraften.
Jeg så Jeep 4XE , og denne video taler de om styring og kørsel i forskellige forhold.
Det er ikke fordi de gør så meget i selve video, og mere en præsentation af jeep 4xe men de kører da op i forskellige slags glatte forhold og snakker meget om kørsels oplevelsen og på bilen skærm, lidt snak om hvordan den overfører strøm til for og bag delen.

Men igen, nok ikke den mest tekniske video men de er inde på emnet du omtaler.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 04 dec 2020 17:04 Nå,
Prøv at lytte denne podcast
De nye afgifter vil gøre din Kuga (og andre plugin hybrid omkring 300k) lidt dyrere, ikke billigere

Der laves en betragtlig forenkling af afgifterne

https://jyllands-posten.dk/podcast/bilr ... om-tabere/
pendec

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 06 dec 2020 08:34 Prøv at lytte denne podcast
De nye afgifter vil gøre din Kuga (og andre plugin hybrid omkring 300k) lidt dyrere, ikke billigere

Det bliver da spændende når Ford selv siger den stiger 28.000, det er da alligevel en del.

Men det kan godt lyde som den magiske grænse er 350.000, og så falder de, lidt mærkeligt.

ahhh,
så faldt 10 øren... det store fradrag for at køre langt på literen forsvinder. og derfor fik Kuga jo høje fradrag i den gamle aftale. Nu er det batteri størrelse og div. fradrag og 45% reg.afgift som udgør prisen, så den altså stiger de 28.000 ;(

Spændende er de taler om Ford Mach-E , som ligger på 457.000 til lancering i 2021, den mener de nok vil falde en del i pris, når der nu lægges vægt på batteri og så igen alle fradragene.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

Set lidt i bagklogskabens lys var det nok godtnok at man fyrede sin 5008 af med 155 hk diesel.
Er stor tilhænger af dieselmotoren men ikke for enhver pris.
Det ser ud til de i gennemsnit stiger 300 i milijøafgift pr år og da vores var i den tørstige ende kunne den nok ikke nøjes med det.
pendec

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 06 dec 2020 08:34 Prøv at lytte denne podcast

Det var eller spændende at høre lidt på, sjældent eller vistnok aldrig lyttet til podcasts :)

Men fin link, jeg åd alt de sagde.
pendec

Indlæg af pendec »

Der har lige været en Ford forhandler i live tv, på TV2 News . Og jo, de skulle lige nævne Kuga som bedste bil hos dem , og at de måtte stoppe salget på grund af usikkerhed omkring priserne, og at de nu ville åbne for salg af bilen igen, da afgifter var på plads.

Ikke et ord om at de havde stoppet salg, på grund af fejl på batteri. Det var sådan lidt sjovt at se hvordan man kan lyve og tale udenom der.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"