Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af John Skov Jensen »

pendec skrev: 07 dec 2020 07:54 Der har lige været en Ford forhandler i live tv, på TV2 News . Og jo, de skulle lige nævne Kuga som bedste bil hos dem , og at de måtte stoppe salget på grund af usikkerhed omkring priserne, og at de nu ville åbne for salg af bilen igen, da afgifter var på plads.

Ikke et ord om at de havde stoppet salg, på grund af fejl på batteri. Det var sådan lidt sjovt at se hvordan man kan lyve og tale udenom der.
hvad var deres udmelding om priserne efter de nye regler?
pendec

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 07 dec 2020 07:59 hvad var deres udmelding om priserne efter de nye regler?
Intet. De talte bare om interessen for Kuga som plugin og at alle kunder ville prøve grønne biler. Mest salgsgas , priserne burde vi se 18 dec.? Det skulle vist være der de nye afgifter træder i kraft.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

Jeg har skæmmet nogle artikler igennem og ud over at de er nogenlunde ens undre jeg mig over at hybrid bilerne ikke bliver nævnt.
Det er El / PHEV / benzin og diesel biler der bliver omtalt med hensyn til reg.afgift.

Eneste gang jeg stødte på en hybrid hvor der kom priseksempler på nye biler i 2021.
Kan ikke få det til at passe hvor de nævnte en Aygo hybrid (tror jeg) som skulle stige knap 55,000 og en Outlander PHEV ville falde 34,000.

Derudover blev der nævnt Porche benzin som ville stige godt 200,000 og en Porche E-"something som faldte over en halv mill.

Fandt også lige dette:

Den ene PHEV stiger - Den anden falder.
Capture.PNG
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 08 dec 2020 19:27 Jeg har skæmmet nogle artikler igennem og ud over at de er nogenlunde ens undre jeg mig over at hybrid bilerne ikke bliver nævnt.
Ser du denne artikel fra inputmag, så har de vurderet en Outlander falder 55.000

Mitsubishi Outlander fra nuværende 336.914 kr. til 293.457 kr. altså -54.957 kr. i besparelse.

https://www.inputmag.dk/bilaftale-saada ... -hybrider/

Hvad blev nævnt i den sidste podcast som blev lagt her tidligere, så havde Ford nævnt 28.000 dyrere KUGA
InputMag nævner så

Ford Kuga nuværende 312.545 kr. til 341.547 kr. altså 29.002 kr. merpris.

mhev / hev får jo ikke for den afgiftsbesparelse, og rabatter som gives til el og phev modeller.
Så dem skal du nok bare se på, som almindelig gammeldags prissat bil end phev er i statens øjne, nok også fordi du ikke kan oplade fra kontakten.
Som nogen så mener er der hvor man sparer. mhev/hev skal køre for at lade, som koster co2 i brændstof, så nok ikke besparende nok.

Jeg synes det er mærkeligt at Outlander kan spares 55.000 , når batteri er mindre, hvor Kuga så kan sælges med lidt større batteri, og alligevel bliver 28-29.000 dyrere.

FDM: igen,igen, fejl (mener jeg) hos FDM og deres research.
De ender op med en stigning på kun 7000kr til Kuga, det er da ikke særligt retvisende hvis Ford melder noget andet ud,
og så mener FDM en titanium koster 280.000 men korrekt pris er 288.000, så allerede inden stigning bliver den 8000kr dyrere end FDM har researched sig frem til.. Ringe!

FDM's undskyldning: Priserne er beregnet og afrundet af FDM og viser prisudviklingen for de forskellige biltyper. Der er ikke tale om officielle priser fra bilmærkerne.
Altså, hvis man vil illustrere 7000kr's stigning, så burde man da skrive 288.000 afrundet og ikke fjerne 8000kr af prisen.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 08 dec 2020 20:03
mhev/hev skal køre for at lade, som koster co2 i brændstof, så nok ikke besparende nok.
Stadig lidt underligt at de ikke nævnes med et ord - Ikke så vidt jeg lige har set.

Skal jeg trække min egen frem så fåes den jo med alm brændstofmotor - Hybrid og ren el.

Samme bil, bare forskellig fremdrift.

Benzinmodellen står til at kunne køre 15Km/l og Hybrid 20Km/l - Altså vil der efter min overbevisning være en difference i reg.afgift på disse to modeller - og at den vil ændre sig til det bedre for Hybrid i 2021.

Men så er det som du selv nævner. Outlander falder og Kuga stiger. Begge kører med forholdsvis store motorer og det plejer ikke at gavne brændstoføkonomien.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

pendec skrev: 08 dec 2020 20:03 Ser du denne artikel fra inputmag, så har de vurderet en Outlander falder 55.000

Mitsubishi Outlander fra nuværende 336.914 kr. til 293.457 kr. altså -54.957 kr. i besparelse.

https://www.inputmag.dk/bilaftale-saada ... -hybrider/

Hvad blev nævnt i den sidste podcast som blev lagt her tidligere, så havde Ford nævnt 28.000 dyrere KUGA
InputMag nævner så

Ford Kuga nuværende 312.545 kr. til 341.547 kr. altså 29.002 kr. merpris.

mhev / hev får jo ikke for den afgiftsbesparelse, og rabatter som gives til el og phev modeller.
Så dem skal du nok bare se på, som almindelig gammeldags prissat bil end phev er i statens øjne, nok også fordi du ikke kan oplade fra kontakten.
Som nogen så mener er der hvor man sparer. mhev/hev skal køre for at lade, som koster co2 i brændstof, så nok ikke besparende nok.

Jeg synes det er mærkeligt at Outlander kan spares 55.000 , når batteri er mindre, hvor Kuga så kan sælges med lidt større batteri, og alligevel bliver 28-29.000 dyrere.

FDM: igen,igen, fejl (mener jeg) hos FDM og deres research.
De ender op med en stigning på kun 7000kr til Kuga, det er da ikke særligt retvisende hvis Ford melder noget andet ud,
og så mener FDM en titanium koster 280.000 men korrekt pris er 288.000, så allerede inden stigning bliver den 8000kr dyrere end FDM har researched sig frem til.. Ringe!

FDM's undskyldning: Priserne er beregnet og afrundet af FDM og viser prisudviklingen for de forskellige biltyper. Der er ikke tale om officielle priser fra bilmærkerne.
Altså, hvis man vil illustrere 7000kr's stigning, så burde man da skrive 288.000 afrundet og ikke fjerne 8000kr af prisen.
Ja et eller andet er fejl i de beregninger

En Kuga og en Outlander til i dag næsten samme pris, og med næsten samme batteri kapacitet vil ikke flytte sig 80k i forhold til hinanden

Spændene at se hvad de reelle priser ender på
pendec

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 08 dec 2020 20:19 Benzinmodellen står til at kunne køre 15Km/l og Hybrid 20Km/l - Altså vil der efter min overbevisning være en difference i reg.afgift på disse to modeller - og at den vil ændre sig til det bedre for Hybrid i 2021.
Man beregner ikke ejer og reg.afgifter mere efter km de kører, som jeg har forstået det.

FDM har vistnok, rimelig korrekt her, illustreret og forklaret afgifts modellen.

https://fdm.dk/nyheder/bilist/2020-12-n ... -regnes-ud

De nævner også ejerafgiften som ændres:
Ejerafgiften ændres for biler, der indregistreres fra 1. juli 2021. I stedet for at være beregnet ud fra, hvor langt bilen kører på én liter benzin/diesel, bliver den differentieret efter, hvor mange gram CO2, bilen udleder pr. km.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

Lintz skrev: 08 dec 2020 20:19
Men så er det som du selv nævner. Outlander falder og Kuga stiger. Begge kører med forholdsvis store motorer og det plejer ikke at gavne brændstoføkonomien.
Det er jo begge Atkinson motorer, så ikke helt sammenlignligt med alm motorer

Outlanderen havde tidligere en 2,0 alm motor, den havde ringere forbrug og emmisionstal end den nye 2,4
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 08 dec 2020 20:24 Man beregner ikke ejer og reg.afgifter mere efter km de kører, som jeg har forstået det.

FDM har vistnok, rimelig korrekt her, illustreret og forklaret afgifts modellen.

Ja. Ved godt at de har lavet en del om så det har noget med c02 udledningen at gøre. Men det må også betyde at to ens modeller med henholdsvis alm benzin motor og en med benzin/hybrid der vil den sidstnævnte vinde i forhold til udledningen.

Så kommer der noget med et skalaknæk på afgifterne og et bundfradrag samt NCAP stjerne indgår også i det.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16

pendec skrev: 08 dec 2020 20:24 Man beregner ikke ejer og reg.afgifter mere efter km de kører, som jeg har forstået det.

Nemlig, derfor stiger en lille økonomisk potte som f.eks. 108 og C1 også i pris, da km/l fradraget i afgiften forsvinder

Tilbage til "Bil, MC og Motor"