Er der mon blevet skruet på kedelshunten (altså OP), så det kan være derfor, fyret bruger mere foder for at holde sig selv varmt???
Flemming du er inde på noget
Hvis Kedel temp. er 45 grader
og kedel shunt står til 55 så vil langt det meste piske rund i kedlen
dog ikke = 40% merforbrug
Men det kan jo også være mange små ting
Senest rettet af H.S 07 jan 2013 12:52, rettet i alt 1 gang.
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
H.S skrev:
Flemming du er inde på noget
Hvis Kedel temp. er 45 grader
og kedel shunt står til 55 så vil langt det meste piske rund i kedlen
dog ikke 40%
Men det kan jo også være mange små ting
Så ville der vel også være koldere i huset og det er der ikke, eller hvad
Er det en auto cirkulationspumpe ? min har kørt auto og fundet IKKE i orden. Jeg har selv indstillet den til manuel og sat den til min (4w) efter jeg har sat den ned, er mit forbrug mærkeligt nok faldet nogle kg. Men der stadig 22-23 grader i huset...
knaldhatte skrev:Er det en auto cirkulationspumpe ? min har kørt auto og fundet IKKE i orden. Jeg har selv indstillet den til manuel og sat den til min (4w) efter jeg har sat den ned, er mit forbrug mærkeligt nok faldet nogle kg. Men der stadig 22-23 grader i huset...
Det er denne smedegaard pumpe: Smedegaard-SimFlex-cirkulationspumpe.
Faktisk så blev cirkulationspumpen også justeret af NBE så den kørte mest optimalt i det grønne felt. men den kører faktisk ofte hurtigere end da jeg havde indstilt den på ca 6-8W. Men jeg mener altså at NBE gjorde det rigtige i dette tildælde for det de gjorde er iht. brugermanualen for pumpen. På den anden side kan jeg da godt se at der begynder at vise sig en årsag til mit overforbrug på 10 kg.
1. Konstant kørsel på 35 % muligvis pga. shunt og cirkulations instillinger.
Hvad gør jeg nu?
Tænker: indkøb temperatur styring, sæt kedeltemperaturen til 60 grader, vvb til 55 grader, skrug lidt ned for shunt og cirkulationspumpe og se hvad der sker med forbruget. Eller hvad?
apropros hvad skal tolerancen være på kedeltemperaturen max min osv... det er jo det eneste jeg selv har justeret på og som nu er 45 ± 5 grader
Tænker: indkøb temperatur styring, sæt kedeltemperaturen til 60 grader, vvb til 55 grader, skrug lidt ned for shunt og cirkulationspumpe og se hvad der sker med forbruget. Eller hvad?
apropros hvad skal tolerancen være på kedeltemperaturen max min osv... det er jo det eneste jeg selv har justeret på og som nu er 45 ± 5 grader
Tror det bedst ville være
Beskrive dit anlæg
Type
om der er 2 eller 3 vejsventil til vvb
Indstillinger blæser afvejning piller i gram
Shunt type og hvad den står på
PI værdier
Jo flere oplysninger jo bedre
ellers bliver det bare en masse forvirret snak
som ender i total kaos
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190
H.S skrev:
Tror det bedst ville være
Beskrive dit anlæg
Type
om der er 2 eller 3 vejsventil til vvb
Indstillinger blæser afvejning piller i gram
Shunt type og hvad den står på
PI værdier
Jo flere oplysninger jo bedre
ellers bliver det bare en masse forvirret snak
som ender i total kaos
Jeg laver en opsummering i aften / måske i morgen og smider ind her.
Prøv start med sæt cirkulations pumpe i manuel styring. Gøres ved skrue det sorte plastik dæksel af. Der er 2 hvide kontakter der kommer frem. Sæt dem begge den ene eller anden vej. De skal være det sted hvor du selv styre hastigheden på cirkulations pumpen på den sorte dreje skive. Sæt så pumpen til det laveste 4w.
Mit hus er i 2 plan og 170m2 jeg har ingen problemer med flow så du burde heller ikke få det. Ikke hvis det hele er ordenligt udluftet.
Siger ikke problemet er det. Men hvorfor skal vandet fise afsted med 100km/T hvis det virker lige så godt med 30km/T (det bare tal jeg finder på) desuden skulle alt auto på cirkulations pumper i PRIVAT bolig skydes og brændes. Der skal være et konstant flow i en kedel. Ellers kan kedlen jo ikke rigtigt finde ud af finde sig selv = overforbrug. ( mine observationer )