Her er listen med godkendte fyr
http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
Du bør have lige så meget fokus på minimumseffekten, som max effekt, da fyret får en dårligere virkningsgrad, ved lav last, eller alt for hyppige opstarter.
Iflg. teknologisk svarer 4500 l olie til at du bør vælge et fyr med en ydelse på mellem 13 og 23 kw.
Det er bedre at vælge et på 13 kw, end et på 23 kw, 16 kw et fint.
Jeg tror at grunden til at nogle vvsér fravælger scotten er advancen er mindre, kvalitetskontrollen er middelmådig ( der er tiltider fejl på styring, eller andet der skal udbedes = ekstra besøg hos kunden), semirense systemet er skrammel. kedel kunne være mere tæt i låger. Når anlægget har kørt mellem en uge og 14 dage går anlægget ud, fordi der skal vejes piller af igen. (det er en nem operation, der skal laves fordi snegl bliver slidt til, og giver mindre end da den var ny. Det forstår den nye fyrbøder dog ikke nødvendigtvis)
Det gode er, at på trods af det lidt flimsesde udsende, så er komponenterne ret holdbare (bortset fra eltænderen, der ca. holder 1 år, pris 100 kr) Den har en brænder der passer nøjagtigt til alle husstørreser, dette sikre dig optimal forbrænding størstedel af året. Den kan modulere over et stort område, dvs at den kan brænde effektivt ved lav ydelse, også lavere end de fleste af konkurenterne. Styringen er absolut en af markedets bedste, og du kan som standart montere rumtermostat der kan halvere dit pille forbrug i overgangsperioder, termostat i vvb, der sikre dig vv for 2-3 kg piller om dagen i sommerperioden. vv prioritering, samt en masse andet. Reservedele kan købes overalt, og er billige, og da der er solgt masser af anlæg, er der masser af support på forum som dette.
En scotte kræver at du sætter dig ind i styringen, det er ikke svært. Og hvis du gør det får du et fyr der giver en rigtig god fyrings økonomi, nemt og omgå, og rigtigt meget fyr for pengene.
Om du lægge mere vægt på en kedel i smedekvalitet, end rumtermostater og en lav minimuseffekt.
Eller om du har andre prioriteringer. Det er ofte individuelt.
Andre kedler som vølund, mgm, pellux og andre. er sikkert også gode
Personligt syntes jeg at en Baxi TPK er en dårlig scotte kopi, og endda en dyr en af slagsen.
Hvis jeg skulle pege på intresante fyr på omkring 16 kw, så ville det udover scotten, være MGM og vølund