Rundt omkring el-bilen

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
14
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 442 gange
Blevet takket: 473 gange

Re: Rundt omkring el-bilen

Indlæg af triumph »

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

John Skov Jensen skrev: 17 dec 2020 17:16 Nu er der godt nok ikke mange Outlander tilbage, men invite+ som jeg købte steg 10k i pris, fra 290k til 300k
De dyrere modeller bibeholdt prisen

https://www.mitsubishi-motors.dk/conten ... liste2.pdf
Så er prisen justeret på Outlanderen igen, den billigste version er tilbage til de 290k som før afgiftændringerne
Dyrere model fastholdes på 350k
pendec

Indlæg af pendec »

Uhh,
kulden tærer på batteriet. Bilen er køligere idag, og min sædvanlige tur på 8km, fik kun 2.9 på batteri og jeg forsøgte at vinde mere, den blev bare ikke varm nok. Så nu begynder man måske at se at ture også kan blive for små , måske gør den sig ok på længere ture men den æder altså strøm, især når ratvarme og sæder nu også pulserer. Tror godt jeg ville have en varmepumpe i bilen her, som jeg tidligere hørte Outlander har, det må give hurtigere varme i kabine :)

Nå, ville bare lige fortælle lidt fakta, som vil kun bliver værre, hvis moder vinter bliver hårdere mod os.

Jeg fik vist aldrig nævnt at undervognen ser ikke godt ud, til snekørsel, hvis man lige tror man tager en snedrive for at komme videre, den tror jeg ikke går med alle de kabler man kan se , selvom de beskyttes af en plade, så er den åben, og helt klart noget som skraber sne ind og så længe det ikke smelter vil det måske samle sig og ødelægge noget over en kold periode.
Jeg har billeder fra bilhjul skifte, så kan jeg illustrere på andet tidspunkt.
pendec

Indlæg af pendec »

Så får plugin serien endnu en omgang, selvom det er små omgange :)

https://folketidende.dk/Motor/Snarligt- ... kel/570743
- Men det forudsætter, at du ikke kører mere end 50 kilometer i hverdagen. Ellers kører den bare på benzin hele tiden - så kan du lige så godt købe en konventionel benzinbil, forklarer Ilyas Dogru.
Dette er jo ikke korrekt, og tager man udgangspunkt i Ford som jeg nu kender, så vil en ecoboost 1.5 / 150hk køre 12-13km/l og er 20.000 dyrere end tilsvarende hvis man vælger ST-line, så får man billigere ekstra udstyr og PHEV giver stadig flere km/l selvom man ikke oplader.
Så jeg er slet ikke enig, selvom min bil mærker det er koldt, så har jeg også hørt Tesla ejere forklare mig, det er ikke anderledes hos dem, de mister også batteri jo, meget logisk vel.
FDM's rådgivning hører ofte fra folk, som ikke tør skifte til en genopladelig bil, fordi den ikke kan klare en køretur på ferie eller på tværs af landet.
- Men der er ikke nogen, som køber et kæmpehus ud fra argumentet om, at de skal holde stor fest én gang om året. I stedet skal man købe efter, hvad man har behov for i hverdagen, siger han.
Dette synes jeg lyder rigtig fornuftig, for jeg har også læst Tesla ejere og andre forklare nævne den skal kunne køre hele turen, ellers er det ikke værd at købe, som jeg mener er helt forkert, når det skal være hverdagen som tæller og ikke sommerturen til Skagen.
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 341 gange
Blevet takket: 340 gange

Indlæg af MichaelK »

Hvad gør man så, hvis man skal på en længerevarende køretur?
-Det er vel stadig de færreste elbiler, der kan lynlades, på i øvrigt
endnu, ganske få ladestationer?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
pendec

Indlæg af pendec »

MichaelK skrev: 29 dec 2020 09:47 Hvad gør man så, hvis man skal på en længerevarende køretur?
-Det er vel stadig de færreste elbiler, der kan lynlades, på i øvrigt
endnu, ganske få ladestationer?
Der er vist mange, som lader deres biler blive hjemme, og tager en SUV/Familiebil på leje i den periode, som også giver pladsen til familien og det de vil tage med. Jeg kan da se det passer endnu bedre i 2021, når elbilerne bliver mere almindelige og lidt mindre kapacitet, så vil man nok stadig leje sig til kapacitet og samtidig køre længde. Som igen, er nok mest et par gange om året, hvis de andre dage nok fylder mest.

Der er klart nogle "singler" som kører i deres Tesla til Spanien og planlægger turen med stop og opladning, det gør en famile på 4 eller 5 nok ikke helt på samme måde, når man tager baggage med i beregningerne.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
16
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 468 gange

Indlæg af John Skov Jensen »

At købe en plugin hybrid kræver, for optimal udnyttelse, som så meget andet "der ikke er som det plejer" at man sætter sig ind i tingene og analyserer sit behov
Hvor langt skal man køre hver dag på alm hverdage og hvilke lademuligheder har man.
Jeg har i denne måned ladet 310 kwh indtil videre, dette trods en corona hjemmearbejdsplads. Dette er langt mere end jeg havde estimeret inden jeg købte bilen og en positiv fejlbedømmelse. Men det kræver jeg er stringent omkring ladning. Jeg sætter den altid til ladning så snart jeg parkerer den på matriklen.
Og de 310 kwh er et tal der kan forbedres ved større ladestyrke der vil gøre at eftermiddags/aftens kørselsbehov i større grad vil kunne dækkes på eldrift. Derfor har jeg bestilt en ladeboks der vil kunne lade med den dobbelte styrke af min nuværende "mormor" ladeløsning. Den vil kunne tilføje et større antal km på eldrift ved den ladning der sker fra jeg kommer hjem fra arbejde, til man kører afsted igen med unger til sport, indkøb osv.

Så med den nye ladeboks er håbet 400 kwh om måneden på ren eldrift, hvilket her i den kolde tid svarer til 1400 km
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
14
Har takket: 1385 gange
Blevet takket: 800 gange

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 29 dec 2020 13:02 Hvor langt skal man køre hver dag på alm hverdage og hvilke lademuligheder har man.
Jeg har i denne måned ladet 310 kwh indtil videre, dette trods en corona hjemmearbejdsplads. Dette er langt mere end jeg havde estimeret inden jeg købte bilen og en positiv fejlbedømmelse. Men det kræver jeg er stringent omkring ladning. Jeg sætter den altid til ladning så snart jeg parkerer den på matriklen.
Og de 310 kwh er et tal der kan forbedres ved større ladestyrke der vil gøre at eftermiddags/aftens kørselsbehov i større grad vil kunne dækkes på eldrift. Derfor har jeg bestilt en ladeboks der vil kunne lade med den dobbelte styrke af min nuværende "mormor" ladeløsning. Den vil kunne tilføje et større antal km på eldrift ved den ladning der sker fra jeg kommer hjem fra arbejde, til man kører afsted igen med unger til sport, indkøb osv.

Så med den nye ladeboks er håbet 400 kwh om måneden på ren eldrift, hvilket her i den kolde tid svarer til 1400 km
Sad forleden og kiggede en test af en PHEV - Kan ikke huske nu hvilken men det er også underordnet. Bilen var højrestyret så mener det var en engelsk test. Han nævnte noget som jeg syntes lød meget godt - Nemlig at hvis man vendte hjem med strøm på batteriet havde man kørt "uhensigtsmæssigt" da det var billigere at tanke strøm fremfor brændstof (engelske priser) - Det forudsætter selvfølgelig at man har en vis kontrol over hvordan trækkraften skal leveres til bilen.
John Skov Jensen skrev: 29 dec 2020 13:02At købe en plugin hybrid kræver, for optimal udnyttelse, som så meget andet "der ikke er som det plejer" at man sætter sig ind i tingene og analyserer sit behov
John - Hvor mange køber bil efter deres almindelige dagligdags behov ?
Der er hverfald mange der lige kommer med den at "Vi kører til SydItalien en gang om året så jeg skal have en stor bil med mindst 180 hk og den skal kunne slæbe 2000 kg" Ergo køber mange biler som måske koster 100 til 150.000 over det de reelt har brug for - Fordi de bruger den til 5000 km årligt ud af de 30 til 40.000 som de måske normalt kører.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Indlæg af pendec »

John Skov Jensen skrev: 29 dec 2020 13:02 Og de 310 kwh er et tal der kan forbedres ved større ladestyrke der vil gøre at eftermiddags/aftens kørselsbehov i større grad vil kunne dækkes på eldrift. Derfor har jeg bestilt en ladeboks der vil kunne lade med den dobbelte styrke af min nuværende "mormor" ladeløsning. Den vil kunne tilføje et større antal km på eldrift ved den ladning der sker fra jeg kommer hjem fra arbejde, til man kører afsted igen med unger til sport, indkøb osv.
:) Du er da et ægte eksempel på, hvornår plugin kan være til fordel for en. Det lyder da rimeligt.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
6
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 394 gange
Blevet takket: 114 gange

Indlæg af Fiffer »

Har det personligt stramt med alt det planlægning af lading, og abonnementer på strøm ved forskellige udbydere, var det så meget billigere end benzin/ diesel, ku jeg gå på kompromis,en det er jo ikke rigtig tilfældet, så for mit tilfælde kører jeg videre i brugte biler, det koster ikke meget, og ingen penge er bundet i lån, og så er afskrivningen begrænset, samtidig synes jeg en elbil tangerer transport fra a-b.... køreglæden ved lyden af en motor og udstødning er også et plus i min verden.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Tilbage til "Bil, MC og Motor"