Luft vand varmepumpe.

Spørgsmål vedr. varmepumper
Jordvarme, luft til luft, luft til vand
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Re: Luft vand varmepumpe.

Indlæg af kreller »

Ja og man har læst om del der har systemer der bruger mere strøm efter et service og der er det nu nok fordi der ikke er nok fyldt på igen.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Troldmand. »

Ingen får lov at tappe væsken af min ved almindelig service eftersyn. Først den dag den opføre sig mod normalt, vil væsken blive kontrolleret.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Indlæg af Hjemme teori »

Troldmand. skrev: 26 feb 2019 08:17 Det besøg jag havde, var ikke et besøg - ind af døren - hurtigst afsted til næste kunde. Besøget varede over mange timer.
Jeg vil ikke kloge mig på, om den ene eller den anden måde at få kølemidlet tilbage i pumpen på, er mere rigtig end den anden. Jeg ved bare hvordan det blev gjort her. Og her løb det tilbage af sig selv, og ved vejning kom der rette mængde tilbage.
Nu skriver du at de vejede det, det gjorde de ikke tidligere (der løb der bare den mængde gas der nu kunne tilbage og det mente du var temperatur afhængigt).Og derfor havde de ikke styr på det da temperaturen afgjorde om du fik påfyldt korrekt mængde. Hvilket du specifikt mente du ikke gjorde!!!

Hvis de har vejet det, har temperaturen jo ikke noget at sige!.
Og da gassen i flasken jo er flydende under tryk, kan det at vende flasken på hoved være en udmærket og hurtig metode at få den retur uden pumpe.
Så længe man vejer det og påfylder rette mængde, er det lige så godt som noget andet.
Men så falder din argumentation fra tidligere også til jorden.

Eneste måde at kontrollere om der stadig er rette mængde gas på anlægget (altså kontrollere om det er tæt) er at tappe af og veje det aftappede samt påfylde korrekt mængde igen.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17

Indlæg af Hjemme teori »

kreller skrev: 26 feb 2019 12:07 Ja og man har læst om del der har systemer der bruger mere strøm efter et service og der er det nu nok fordi der ikke er nok fyldt på igen.
Jeg tror for meget er lige så slemt som for lidt.
Mvh. Sophus
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
6
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Indlæg af Centrifugal »

De fleste moderne varmepumper kvitterer med en alarm ved både for højt tryk afledt af at den påfyldte gasmængde er for stor og ved for lavt tryk afledt af den i systemet værende gasmængde er for lille. På min VP er spændet i tryk mellem de to alarmer forbavsende lille.

Som i så mange andre forhold, er det ikke et problem at finde en inkompetent håndværker - læs varmepumpe-tekniker - det svære er at finde en der både er dygtig, kommer som aftalt, laver tingene færdigt til aftalt tid og fakturerer det aftalte beløb...
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Hjemme teori skrev: 26 feb 2019 16:53 Nu skriver du at de vejede det, det gjorde de ikke tidligere (der løb der bare den mængde gas der nu kunne tilbage og det mente du var temperatur afhængigt).Og derfor havde de ikke styr på det da temperaturen afgjorde om du fik påfyldt korrekt mængde. Hvilket du specifikt mente du ikke gjorde!!!

Hvis de har vejet det, har temperaturen jo ikke noget at sige!.
Og da gassen i flasken jo er flydende under tryk, kan det at vende flasken på hoved være en udmærket og hurtig metode at få den retur uden pumpe.
Så længe man vejer det og påfylder rette mængde, er det lige så godt som noget andet.
Men så falder din argumentation fra tidligere også til jorden.

Eneste måde at kontrollere om der stadig er rette mængde gas på anlægget (altså kontrollere om det er tæt) er at tappe af og veje det aftappede samt påfylde korrekt mængde igen.
Jeg har ikke skrevet, der ikke kom rette mængde gas tilbage.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Centrifugal skrev: 26 feb 2019 17:40 De fleste moderne varmepumper kvitterer med en alarm ved både for højt tryk afledt af at den påfyldte gasmængde er for stor og ved for lavt tryk afledt af den i systemet værende gasmængde er for lille. På min VP er spændet i tryk mellem de to alarmer forbavsende lille.

Som i så mange andre forhold, er det ikke et problem at finde en inkompetent håndværker - læs varmepumpe-tekniker - det svære er at finde en der både er dygtig, kommer som aftalt, laver tingene færdigt til aftalt tid og fakturerer det aftalte beløb...
Jeg ved ikke, om min vp har en sådan sensor.
I gamle dage havde man et skueglas, hvor man kunne følge, om systemet manglede væske.

Boblede / skummede det i skueglasset, var det tegn på, der skulle efterfyldes.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
17

Indlæg af Hjemme teori »

Troldmand. skrev: 26 feb 2019 18:05 Jeg har ikke skrevet, der ikke kom rette mængde gas tilbage.
Hva betyder nedenstående så ?
Troldmand. skrev: 25 feb 2019 22:03 Når så vpen er tømt for kølemiddel, får man så samme mængde tilbage igen?
Ja det må man da håbe.
Men hvor meget man får tilbage, afhænger af hvor varm den flaske er, man har pumpet kølemidlet over i, er når det skal tilbage.
Mvh. Sophus
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
17

Indlæg af Troldmand. »

Hjemme teori skrev: 26 feb 2019 18:16 Hva betyder nedenstående så ?
Hvad jeg skrev der, står jeg ved. En kold flaske har mindre tryk end en varm flaske. Skal gassen løbe tilbage af sig selv uden pumpe. Får man fyldt helt op med en varm flaske.
Eksempel. En ukrudtsbrænder med varm flaske, har vældig blus på, så længe flasken er varm. I takt med flasken bliver tappet for gas bliver kold, falder trykket. Mærkes tydeligt på flammens styrke.
kreller
Stoker X
Stoker X
13
Mit fyr: Nibe varmepumpe f2120-16
Areal: 170+100
Brændsel: El
Årligt forbrug: 5800kwh før 7t træp.
Har takket: 41 gange
Blevet takket: 94 gange

Indlæg af kreller »

På biler kører anlægget videre selv med 20% afvigelse. Er der for meget på viser det sig først når udetemp er høj, men det er vidst kun i tilfælde af en defekt aircon maskine at der kommer for meget på.
Du får hverken mere eller mindre på om flasken er -10gr eller 40gr varm.
Måske fyldes anlægget hurtigere med varm flaske, men du får den mængde på som man nu har valgt der skal på.

Tilbage til "Varmepumper"